Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Är det förbjudet med slang i bildäcken?

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 01 nov 2025 11:56 Svara med citat
Ja, som det står i rubriken, är det så?

Bakgrunden är att jag bytte till vinterhjulen i veckan och då var ett av Passatens hjul tomt så jag pumpade upp det och synade så att det inte var skadat eller satt en spik eller liknande i däcket och monterade på det och dagen efter så var det tomt igen så av med hjulet och ge det ett hjulbad och då så kom det lite små bubblor runt kanterna och ganska mycket där ventilen sitter i sitt hål så gissningen är att aluminiumen har ärgat på sina ställen.

Jag åkte till ett par däckverkstäder i bygden men ingen var intresserad av att stoppa i en slang och ett par verkstäder hävdade dessutom att det var förbjudet med slang i bilens hjul numera!!

Jag tänkte ta en koll till om ett par dagar när jag är ledig igen, annars så får det bli en flaska däckfix eller två för att lösa problemet...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 01 nov 2025 16:08 Svara med citat
Moderna slanglösa däck och fälgar är utformade för att fungera utan slang. Friktionen mellan slangen och däckets insida, särskilt i höga hastigheter, kan leda till värmeutveckling och i värsta fall till en däckexplosion.
Även om det inte finns en specifik lag som uttryckligen förbjuder slang i ett slanglöst däck, är det avrått ur säkerhetssynpunkt för moderna bilar. Det är bäst att följa tillverkarens rekommendationer och använda däcket som ett slanglöst däck.
maxmsm
Sön 02 nov 2025 10:50 Svara med citat
candyweiss skrev:
Moderna slanglösa däck och fälgar är utformade för att fungera utan slang. Friktionen mellan slangen och däckets insida, särskilt i höga hastigheter, kan leda till värmeutveckling och i värsta fall till en däckexplosion.
Även om det inte finns en specifik lag som uttryckligen förbjuder slang i ett slanglöst däck, är det avrått ur säkerhetssynpunkt för moderna bilar. Det är bäst att följa tillverkarens rekommendationer och använda däcket som ett slanglöst däck.

Stort tack! Thumbs up

Alltså inget förbud, på mer än ett av ställena som jag var inne hos så påstod man att det var förbjudet, det innebär inga affärer med dem då de ljuger för kunder.
Jon@s
Golf 2 x 6 Ort: Orsa
Mån 03 nov 2025 17:49 Svara med citat
Jag hade sånt läkage runt kanten på ett av mina snowflake fälgar, det är bara att be däckkrängaren att ta av däcket, putsa rent anliggningsytan och montera däcket igen + ny ventilstam.

You can drink my beer, but you can never take the last one
maxmsm
Tis 04 nov 2025 12:00 Svara med citat
Jon@s skrev:
Jag hade sånt läkage runt kanten på ett av mina snowflake fälgar, det är bara att be däckkrängaren att ta av däcket, putsa rent anliggningsytan och montera däcket igen + ny ventilstam.

Ska man göra det så att det funkar däckens livslängd ut så är det av med däcket och blästra rent och lägga en 2k grund och sedan lacka det som behövs annars så kommer korrosionen tillbaka och läckan likaså.

Hade det bara varit kanten så enligt tidigare erfarenhet med stålfälgar så hade det räckt att köra och pumpa till dess att däckets rörelser polerat bort rosten på fälgens kanter, det har funkat innan.