Forum - Golf 5 (04-08) - Problem med rattvinkelsensor och Canbus efter radiobyte

Ppeelen
Golf 5 1.6 fsi Ort: Värmdö
Lör 15 nov 2025 17:50 Svara med citat
Hej!

Jag har nyss införskaffat en golf mk5 1.6 fsi. Fiffig liten bil och perfekt att börja övningsköra med barnen med och ha som pendelbil… dock ville jag uppdatera lite. Skruvade ut en del saker från en lite senare golf mk5 på skroten och köpte även en eftermaknadsradio från Amazon (denna: https://www.amazon.se/dp/B0F5495VR9?ref_=pe_109251361_1104560371_t_fed _asin_title).

Jag bytte först instrumentpanel till ett senaremodel, innan jag förstod att larmmodulen sitter i den, bilen vägrade alltså starta… så jag bytte tillbaka. Sedan bytte jag radion och allt fungerar fint, inklusive radio. Dock jag har kvar lampan för ratten i instrumentpanelen. Jag har gjort en kalibrering flera gånger om, och nu även satt tillbaka originalradio… men utan lycka. Felet är kvar.

Har med carista nollställt felen, men denna kommer tillbaka:
00778 - steering angle sensor
02546 - steering angle stop: no or incorrect basic setting/adaption.

Sedan får jag även:
00810 – Sensors 1/2 for brake pressure: no or incorrect basic setting/adaptation
01423 – Lateral acceleration sensor: no or incorrect basic setting/adaptation

När jag sätter in min efrermarknadsradio så får jag detta fel också:
01305 - Infotainment data bus: No signal/communication

Är det någon som vet hur jag löser dessa?

Med vänliga hälsningar,
Paul
Ppeelen
Golf 5 1.6 fsi Ort: Värmdö
Sön 16 nov 2025 12:11 Svara med citat
Dagens uppdatering:
Jag har haft batteriet bortkopplat under natten, och kopplade i den precis igen. Körde fram bilen några meter för utrymme och gjorde full utslag till vänster och sedan till höger och sedan center, långsamt… ingen skillnad. Lampan lyser än gul. Körde 2km. Samma sak.