vwgtd
Golf 7 0763096051 Ort: Jönköping |
| Lör 05 jul 2025 23:58 |
|
Hej!
Ny på forumet!
Hämtade idag hem en Golf GTD 2017 på ca 13500 mil.
Såg i pappren att växellådan var bytt på viktig information till VW kund.
Detta var gjort på 7700 mil.
Provkörde bilden noga tyckte att den växlade kanon oavsett växel!
På väg hem kördes bilen i högre hastighet (110-135 km/h)
Allt betedde sig som förväntat.
Värt att nämna är även att bilen har DCC chassie.
Inställt i Comfort eller Normal upplevde jag att bilen vid 2 tillfällen smällde i växlarna betydligt hårdare än normalt.
Gemensam nämnare var uppförsbacke om det påverkar.
Det var vid båda tillfällena från växel 7 till växel 5 eller 6.
Den gjorde dock extremt många fina växlingar så förvånad över detta.
Slutligen ställde jag bilens chassie i Sport läge och lådan växlade konstant 100%igt.
Någon som vet/varit med om samma (eventuella) problem?.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
| Lör 06 jun 2026 9:46 |
|
Kör man bil med "DSG" så får man ha i bakhuvudet att vilken dag som helst kan sluta med bärgare till märkesverkstan med offerrt på växellådsbyte som kostar 2-3gånger bilens värde.
Alternativet är då att sälja bilen med defekt växellåda, du kan själv gissa hur het den då är och vad köparna bjuder för den.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Lör 06 jun 2026 19:16 |
|
RealKasken skrev: "Kör man bil med "DSG" så får man ha i bakhuvudet att vilken dag som helst kan sluta med bärgare"
Skitsnack!
En DSG är en fantastisk manick men den behöver omvårdnad som allt annat.
-> När byttes olja OCH filter senast i lådan? <-
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|