Forum - Golf 6 (09-13) - Raka vägen till skroten efter tre månader, eller?

Hellepell
Golf 6 GT TSI 160 Ort: Stockholm
Mån 05 jan 2026 11:19 Svara med citat
Hej. Jag vet inget om bilar men vi behövde en automat. Tyvärr visade det sig vara fel på växellådan, verkstan identifierade fem aktiva fel på den.
Jag kan leva med att den hittar sin växe utan går lite ryckigt, lite nervöst att inte alltid få in backen men löser sig om jag startar om motorn MEN, i tät och hetsig trafik går den plötsligt in i friläge och svarar inte på kommando, måste köra in på sidan och starta om motorn för att den ska hitta till en växel igen.
Frågade verkstan om det är något att göra, inte förvånad över att svaret blev nej men en bekant, som tror sig vara kunnig om bilar, tycker det var ett konstigt fel om det vore växellådan, föreslog att det kunde vara ett sensor-fel.

Någon här som har en åsikt, låta någon titta innan jag kör den till skroten?
Köpte den för 43 000, svider att skrota efter 3 månader, tacksam för alla tips.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 05 jan 2026 19:29 Svara med citat
Be någon ta en seriös diagnos på växellådan. Dvs kanske inte din närmsta verkstad på hörnet utan en auktoriserad vw verkstad.

Kan vara mekatroniken eller alternativt kopplingarna i lådan.
Relativt dyrt att fixa men då behöver du inte "kasta" bort 43k.

Alternativt ta diagnosen hos en verkstad för typ 2000kr, eller sälja den för säg 20-25k som rep objekt.
Finns alltid en marknad för billigare begagnade bilar där folk tycker om att reparera själv.

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00