Hej, nu tänkte jag att det var dags med en liten projekt-tråd så här på senare år. Jag har för några år sedan skrotat min ögonsten Golf mk2, då livet förändras. Det projektet blev alldeles för stort och man trodde att man kunde allt, men till slut så insåg jag att jag tagit mig vatten över huvudet. Jag hade helt enkelt inte rätt förutsättningar att utföra ett sådatn projekt.
Jag har ägt en VW Jetta CL från 1990 i cirka 7 år som har fått en del kärlek med åren. Här har jag begränsat mig till saker som jag har koll på och kan få färdigt under tiden jag brukat den.
Här följer en lista om vad som har hänt med bilen sedan inköpet:
- Jetta fronten blev utbytt till golf med runda lycktor.
- Spolare till strålkastare plockades bort.
- Fixat avgassystemet och plockat bort mellersta burken.
- Efter stöld av katalysator installerades en ny sådan.
- Backvagn utbytt mot en från passat -96 med skivor och ok/hållare från Audi (Aluminium)
- Likaså framvagn utbytt och länkarnmar även där från samma Passat från -96 vilket ökade spårvidden en aning)
- Installerat dragkrok
- Coilovers för att man ville (med betoning på "Ville") åka lågt.
- Drivaxlar renoverades.
- Bromsarna fram renoverades och målades upp.
För ungefär 1,5 år sedan sommaren 2024 så hände en olycka påväg till bygghandeln. Vänster bakre skivbroms totalt exploderade. Sedan dess har den varit stående.
Efter mycket dividerande så har jag beslutat mig för att behålla bilen och göra den brukbar igen. Min dotter tycker även att hon ska få ärva den när hon ska ta körkort, hon är 10 i dagsläget så gått om tid att få den körbar.
Min tanke med Jettan är att göra en driftsäker bil som kan brukas hela året. Den ska vara bekväm att köra på landet och pendla till jobbet med.
Här följer även en lista på vad jag tänkt åtgärda på bilen innan den är duglig för bruk:
- Få tag i en ny ruta vänster bak, gärna med mekanism då den var stelmonterad när den var hel.
- Byta vindruta då det är en spricka i nederkant hela vägen från vänster till höger.
- Byta ut coilovers till orginal fjädring för att få tillbaka komforten och frigången.
- Fixa läckage i kylarsystemet, huset framför motorn till toppen är kass.
- Laga bromsarna bak, behövs nytt ok, hållare, bromsslang och handbromsvajer.
- Ny skivor och klossar bak.
En rimlig lista och en bra start.
Mina framtidsplaner med bilen är att kanske gå i lite mer "Rally" utförande då detta rimmar bättre med hur jag skulle vilja nyttja bilen, det vill säga ute på landet, på mindre grusvägar.
Jag har en 1.9 TD motor ståendes som skulle sitta som en smäck i Jettan och massor av delar där till som har hängt kvar sedan tidigare projekt.
Rosten ska också få sig en rejäl översikt, men jag siktar inte på att få någon direkt puts på bilen, snarare på den nivån att rosten stoppas och lagas med de medel som jag bemästrar och att det ser bra ut på håll.
Jag tänker mig ett par fina plåtfälgar för att få den där klassiska 90-tals känslan.
Inredning ska hållas orginal och enkel (vilken den i högsta grad är vad det gäller dessa bilar oavsett).
Den ska vara lätt att underhålla i ett litet garage där den huvudsakliga upplyftningsanordningen blir domkraft och pallbockar. Jag tänkte då fixa till stadiga punkter under bilen för dessa. Det vanligaste bekymret som jag vill slippa är att man lyfter med domkraften på samma ställe man vill sätta den fasta bocken.
Detta ska vi hitta en bättre lösning på!
Hela känslan av bilen ska vara att den är driftsäker och enkel att göra med.
Anledningen till att jag skapar en tråd här på vvgolf igen är mestadels för att jag vill dela med mig till er om mitt äventyr och kanske få lite hjälp med motivation och kunna få ett bättre nätverk för att hitta reservdelar och få lite tips och tricks.
Här kommer lite bilder om hur bilen ser ut idag. Kanske gräver jag fram lite bilder som jag tagit vid diverse operationer under åren framöver i nya poster.
Här var olyckan framme. Hr före bilden demonterat allt trasigt.
Skivan sprack fullständigt. En kloss kilade fast sig mellan hållaren och skivan. PANG! sa det