Forum - Volkswagen Passat - Möjligt laddproblem (?) Passat 2.0 tdi -17

Bäjkån
Passat 8 2.0TDI -17 Ort: Piteå
Tor 15 jan 2026 19:26 Svara med citat
Hej!

Jag köpte i somras en passat alltrack 2.0 tdi -17 med start/stopp-funktion.
Allt har funkat som det ska fram tills senaste veckorna då det varit mellan -25 till -31C ute.. Startat dieselvärmare i 30 minuter innan avfärd, kört bilen cirka 20-30 minuter och sedan parkerat den.
Efter att ha gjort detta kanske 3 gånger så gick inte bilen att starta, batteriet var helt slut och värmaren kunde inte startas.

Jag köpte då ett nytt AGM-batteri på 95Ah som jag laddade upp innan byte, sedan har jag kört adaption och allt detta. Efter cirka 4 gånger med dieselvärmare i 30 minuter samt cirka 30-40 minuter körning efteråt så vägrade värmaren starta och bilen gnällde över urladdat batteri när bilen väl startades kall.

Jag har mätt med multimeter, kollat volten på terminal 30 via OBDeleven osv. När bilen är varm och varken stolsvärme, rattvärme eller dylika strömförbrukare är igång så kan bilen ladda mellan 14.3-14.6V och när dessa förbrukare är igång så laddar den 13.8-14.2V.
Bör inte bilen lyckas ladda upp batteriet så att dieselvärmaren klarar att köras mer än 4 gånger totalt med körtid däremellan?

Ber om ursäkt ifall något är otydligt!
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Fre 16 jan 2026 21:48 Svara med citat
Ett bilbatteri kan inte snabbt toppladdas som litiumbatterier kan. 30-40 minuter körning räcker inte här.
Ditt gamla batteri är det inte något fel på. Ladda upp det och byt med det nya vid behov.
Sätt på underhållsladdning på sommaren så har du ett bra bytesbatteri till nästa kalla säsong.

Den röda linjen i grafen nedan visar laddningsströmmen. Den minskar kraftigt när batteriet är drygt halvladdat. Det går alltså inte att snabbladda denna batterityp.

Bild
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Ons 28 jan 2026 21:13 Svara med citat
Vi har haft en del bilar på jobbet med 2.0tdi maskinen från typ 2016 o nyare som haft problem med frihjulet på generatorn.

Om det inte fungerar 100% så kommer inte heller generatorn att ladda korrekt.

Kanske det är de som är ditt problem med?

Har själv 2st såna passater (en alltrack o en r-line) och både jag och frugan kör värmare 2ggr om dagen och vi har inga problem alls att stå med värmaren flera ggr än så utan att ladda batteriet eller att bilen är svårstartad.
Bilarna har båda snart passerat 26k mil..

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Bäjkån
Passat 8 2.0TDI -17 Ort: Piteå
Fre 30 jan 2026 17:53 Svara med citat
golf666 skrev:
Vi har haft en del bilar på jobbet med 2.0tdi maskinen från typ 2016 o nyare som haft problem med frihjulet på generatorn.

Om det inte fungerar 100% så kommer inte heller generatorn att ladda korrekt.

Kanske det är de som är ditt problem med?

Har själv 2st såna passater (en alltrack o en r-line) och både jag och frugan kör värmare 2ggr om dagen och vi har inga problem alls att stå med värmaren flera ggr än så utan att ladda batteriet eller att bilen är svårstartad.
Bilarna har båda snart passerat 26k mil..

Jag får nog ta och kolla upp det!

Med fler förbrukare så tycker jag inte att den bör ladda mindre utan snarare mer.
Verkar vara väldigt olika beroende på om motorn är varm eller kall, i början kan den ladda lite för att sedan röra sig uppåt och ladda mer efter en bra stund. Lite som att den tar tid på sig att komma upp i rätt varv.
Vet inte exakt hur frihjulet funkar på dessa, men kan ju likaså vara att det extra motståndet för att hålla laddningen med förbrukare på gör att den börjar "slira" lite för att hela mekanismen börjar vara sliten.