Forum - Golf 6 (09-13) - Komma åt EGR-ventilens kontakt?

Djurgården1975
Golf 6 Variant -12 Ort: Stockholm
Tis 31 mar 2026 16:53 Svara med citat
Jag har en CAYC 1.6tdi golf variant 2012(?). (Eller 2011)
Börjar få återkommande felkoder om EGR. Enligt AI inget igensotat fel utan snarare fel på själva elektroniken i Edgar enheten eller dess kablar. Nu ska jag testa koppla ur kontakten till EGR för att se om felkoden återkommer. Detta för att fastställa att det faktiskt är fel på EGR.

Jag har googlat och förstår att EGR sitter jävligt illa till, men frågan är om jag kommer åt den utan att demontera allt för mycket? Räcker det med luftröret? ...och sen när med armen vid torpedväggen. Jag vet inte riktigt heller vad jag ska leta efter. Hade varit guld att se en bild hur det ser ut med blev från uppesidan på motorn. Jag vet att enheten ser ut som en metallkassett dock.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 31 mar 2026 20:29 Svara med citat
Djurgården1975 skrev:
Jag har en CAYC 1.6tdi golf variant 2012(?). (Eller 2011)
Börjar få återkommande felkoder om EGR. Enligt AI inget igensotat fel utan snarare fel på själva elektroniken i Edgar enheten eller dess kablar. Nu ska jag testa koppla ur kontakten till EGR för att se om felkoden återkommer. Detta för att fastställa att det faktiskt är fel på EGR.

Jag har googlat och förstår att EGR sitter jävligt illa till, men frågan är om jag kommer åt den utan att demontera allt för mycket? Räcker det med luftröret? ...och sen när med armen vid torpedväggen. Jag vet inte riktigt heller vad jag ska leta efter. Hade varit guld att se en bild hur det ser ut med blev från uppesidan på motorn. Jag vet att enheten ser ut som en metallkassett dock.

Företag som lägger in ny programvara(Trimmar) brukar rekommendera att programmera bort EGR, jag valde att behålla min tillsvidare efter att jag fick bytt programvaran i min CAYC 1,6TDI efter att första ägaren låtit Mügelwagen stoppa in sin efter dieselgate programvara.
Djurgården1975
Golf 6 Variant -12 Ort: Stockholm
Tis 31 mar 2026 21:11 Svara med citat
maxmsm skrev:
Företag som lägger in ny programvara(Trimmar) brukar rekommendera att programmera bort EGR, jag valde att behålla min tillsvidare efter att jag fick bytt programvaran i min CAYC 1,6TDI efter att första ägaren låtit Mügelwagen stoppa in sin efter dieselgate programvara.

Kan du berätta mer om den mjukvara du fixade? Pris ? Vem utförde? Och vad gör mjukvaran? ...tillbaka till originalmjukvaran?

Kan man programmera bort EGR utan att det blir konseknvser vid besiktningen? Behöver man i samband med detta även plugga/ta bort en dåligt fungerande EGR? ...så inte bilen drar mer soppa i onödan om ventilen fastnat i fel läge.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 31 mar 2026 22:33 Svara med citat
Djurgården1975 skrev:
Kan du berätta mer om den mjukvara du fixade? Pris ? Vem utförde? Och vad gör mjukvaran? ...tillbaka till originalmjukvaran?

Kan man programmera bort EGR utan att det blir konseknvser vid besiktningen? Behöver man i samband med detta även plugga/ta bort en dåligt fungerande EGR? ...så inte bilen drar mer soppa i onödan om ventilen fastnat i fel läge.

Jag anlitade GDM Performance som finns i min närhet och har bra rykte och enligt dem så syns inte borttagningen av EGR vid besiktningen, mjukvaran som stoppades i gav en tidigare och högre vridmomentskurva samt ca 150hk och detta i kombination med min mjukkörning har gett en riktigt trevlig bränsleförbrukning och om man behöver så har det blivit trevliga omkörningsresurser också.
3000:- kostade kalaset för mej och nu när jag kollade på deras hemsida så är det samma pris nu.
Kontakta dem och fråga hur det skulle fungera med din bil.

https://www.gdmperformance.se/
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Tor 02 apr 2026 13:06 Svara med citat
Maxmsm skrev "enligt dem så syns inte borttagningen av EGR vid besiktningen" ....

Bravo! Brick wall Rolling Eyes Sad