brumbrum
Golf 4 1,6 16V Ort: Bengtsfors |
| Ons 01 apr 2026 19:18 |
|
Hej! Har en Golf 4 som den senaste tiden har börjat "gnälla" när man vrider på ratten... Det låter som ngt gummi som ligger emot ngt och gnäller... Det kommer nerifrån i motorrummet vid styrväxeln, men jag har legat under men det finns inget som ligger emot ngt..! Och det låter inte ifrån fjäderbenslagringen vilket var det första jag misstänkte.. Det kan väl inte vara det som på ngt sätt fortplantar sig ner så att det låter långt ner i motorrummet...?????
Blir inte klok på var ljudet kommer ifrån, har som sagt legat under men kan inte hitta ngt som skulle ge ifrån sig ett ljud som låter som ngt gummi som gnäller eller gnisslar när det går imot ngt... Lite svårt att beskriva ljudet på ngt annat sätt än så...
Någon här som har någon ide om vad det är?? Kanske själv har haft det och fixat det? Jättetacksam för alla förslag!!
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Tor 02 apr 2026 13:01 |
|
Vid stillastående? Vid körning?
Som första steg i felsökningen skulle jag hissa upp framvagnen så båda framhjulen är helt lyfta från marken och testa om ljudet kvarstår.
OBS: Ligg aldrig under bilen upphissad på enbart domkrafter. Pallbockar är ett måste!
|
|
brumbrum
Golf 4 1,6 16V Ort: Bengtsfors |
| Tor 02 apr 2026 14:44 |
|
Hej och tack för ditt svar! Det hörs när jag står still iaf, det är ju lite svårt att avgöra om det hörs när jag kör då det är en massa annat buller då... Men jag skulle gissa på att det hörs även då.. Jag vet inte om det har ngt samband men om jag gungar bilen (höger sida fram) så låter det som en "cykelpump" pschh pschhh"... hoppas du förstår vad jag menar.. Men jag ska skifta hjul nästa vecka och då blir den ju upplyft och då ska jag kolla om jag kan luska ut varifrån ljudet kommer, men som sagt det är inget som sas. ligger imot någonstans.... jätteskumt.....???!!
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Tor 02 apr 2026 15:17 |
|
| "cykelpump" pschh pschhh". Är det stötdämparen som är helt slut och läcker? Har du ok stötdämpning höger fram när du kör över ett gupp eller gungar det efteråt?
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|