Grisnallen
Golf 4 1,6 16V Ort: Grums |
| Mån 22 jun 2026 12:16 |
|
Hejsan!
Behöver byta givaren. Kanske idag om jag hinner få svar från er.
Sett lite olika placeringar gällande vevaxelgivaren. Min fråga är vart den sitter på min bil?
Golf IV 1.6 16V (105hk) 2000, motorkod:AUS
På vissa motorer verkar den sitta bredvid oljefiltret, på en del bakom ett gummilock. Tror mer på det senare men är osäker. Exakt hur mycket måste man montera bort för att komma åt den?
Tack på förhand!
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Mån 22 jun 2026 12:59 |
|
| Varför ska du byta givaren?
|
|
Grisnallen
| Mån 22 jun 2026 13:47 |
|
För att jag har felkod på givaren.
Grannen som jag längre inte har någon kontakt alls med plockade ur den för ett år sedan och rengjorde den. Det höll ett år så denna gången får det bli byte.
|
|
Stötfångaren
| Mån 22 jun 2026 15:07 |
|
Jag tror inte alls det är fel på givaren. Din kloka granne förstod att det var kontaktproblem mellan själva givaren och ECU, inte något fel i givaren som sådan.
Därför ska du inte byta givare. Du ska felsöka:
Koppla ur givaren. Spraya med Isopropanol eller 556 i kontakterna. Koppla nu in och ur givaren minst 5 gånger för att ta bort oxid och ev. smuts. Ta en Tops och torka rent. inspektera kontakterna för kvarvarande oxid eller skador. Upprepa allt ovan vid behov. Slarva inte.
Var sedan en bra medlem av detta forum och rapportera tillbaka även om det blev bra!
|
|
Grisnallen
| Mån 22 jun 2026 15:53 |
|
| Förstår att det även kan vara kontaktproblem så ska självklart göra rent också. Men givaren kostade mig typ inget så kan lika gärna byta den. Men nu var frågan för om någon vet vart den sitter på min motormodell? Återkommer självklart med resultat!
|
|
Stötfångaren
| Mån 22 jun 2026 16:33 |
|
| Om din granne hanterade det sist så borde du väl ha varit med och sett var han fixade, eller?
|
|
Grisnallen
| Mån 22 jun 2026 16:54 |
|
| Nej jag var inte med. Vi gjorde en bytesgrej då han behövde cash och jag hade för lite tid. Så med andra ord var jag inte med och såg vart den satt. Därav min fråga vart den sitter.
|
|
Stötfångaren
| Mån 22 jun 2026 19:01 |
|
Väldigt enkelt. Jag la in din fråga till en AI. Man ska absolut inte lita på någon sådan men att få tips skadar inte. För att vara säker frågar man flera och jämför resultaten.
Hittade du givaren nu?
|
|
Grisnallen
| Tis 23 jun 2026 19:35 |
|
| Okej, den är hittad. Bakom en svart täckplopp strax över drivaxeln. Omöjligt att se den varken ovanifrån eller underifrån. Känner den endast. Har en annan nyinflyttad granne som kom över som är mekaniker. Han föreslog att det nog är lättast att ta bort luftburken och hänga sig över motorn så att man kan vara där med båda händerna. Så detta ska jag prova under helgen. Att få loss den är inga problem vet jag, men att få dit den utan att se något kan vara värre när man bara har en hand som får plats. Alternativet är att beställa en kamera och koppla till surfplattan så att man faktiskt ser lite.
|
|