MPettersson
Golf 4 1.6 Ort: Lund |
| Lör 20 jun 2026 9:05 |
|
Hej!
Helt ny i det här forumet.
Jag har en Golf IV 1.6-01 rån 2000, verkligen jättefin i övrigt, men vars bakaxelbalk rostat sönder. Besiktningsmannen slog ett hål rakt igenom stålbiten precis bakom ena bakdäcket och gav den körförbud.
Är det någon som kan råda i om det är värt att försöka byta den här delen? Någon har erfaret av det? Eller om det är skroten som gäller.
Väldigt synd isf för den är verkligen superfin annars, ingen rost.
Efter en snabb googling på reservdelar bakaxelbalk så kan jag inte säga att jag känner igen delen han knackade på heller, men der står bakaxelbalk i protokollet. Dumt nog tog jag ingen bild på den heller.
Tacksam för alla råd.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Lör 20 jun 2026 22:29 |
|
| MPettersson skrev: | Hej!
Helt ny i det här forumet.
Jag har en Golf IV 1.6-01 rån 2000, verkligen jättefin i övrigt, men vars bakaxelbalk rostat sönder. Besiktningsmannen slog ett hål rakt igenom stålbiten precis bakom ena bakdäcket och gav den körförbud.
Är det någon som kan råda i om det är värt att försöka byta den här delen? Någon har erfaret av det? Eller om det är skroten som gäller.
Väldigt synd isf för den är verkligen superfin annars, ingen rost.
Efter en snabb googling på reservdelar bakaxelbalk så kan jag inte säga att jag känner igen delen han knackade på heller, men der står bakaxelbalk i protokollet. Dumt nog tog jag ingen bild på den heller.
Tacksam för alla råd. |
Det var en på forumet som gjorde det för några år sedan men jag minns inte vem, tror att han hade en tråd under "Din Volkswagen"
Denna tråden är det, en bit ner så finns bakaxelbytet:
https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=53841
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Mån 22 jun 2026 13:09 |
|
maxmsm tror att MPettersson har en sönderrostad bakaxel!
MPettersson, om bilen är i gott skick och du verkligen vill behålla den så ska du absolut kolla upp dina alternativ.
Billigast torde vara en begagnad originalbalk från skrot.
Annars en ny eftermarknadsbalk.
Kolla först med en bilskrot. Annars
Shipman Bildelar
Autodoc, Mister-Auto, Motointegrator och eBay
Nomax (Norge)
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|