Shivale
Golf 7 Ort: Utomlands |
| Mån 06 jul 2026 8:41 |
|
Hej och god morgon, forumet!
På min Golf, tillverkad 03/2015, 1,2 Bluemotion 105 PS, 85 000 km.
Jag skulle vilja byta ut kuggremmen.
Min huvudfråga gäller om kuggremmen på den här modellen endast
styr kamaxeln, eller om det finns något annat som drivs av den.
Jag tror mig ha läst att det även finns en kuggrem på andra sidan motorn,
en mindre sådan som driver vattenpumpen osv.
Av kostnadsskäl vill jag egentligen bara byta ut remmen som driver kamaxeln.
Om allt dock är på samma sida skulle jag naturligtvis byta ut allt.
Hos VW i Husum vill de ha mellan 1 800 och 2 100 euro för ett byte.
Jag är inte beredd att betala det.
Tack på förhand.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm |
| Mån 06 jul 2026 14:51 |
|
| La in din fråga till både Gemini och ChatGPT. Intressanta svar. Prova själv!
|
|
Aloc
Golf 7 Ort: Ale |
| Mån 06 jul 2026 19:42 |
|
| Stötfångaren skrev: | | La in din fråga till både Gemini och ChatGPT. Intressanta svar. Prova själv! |
Men vart ska dessa chattbotar hämta sina svar ifrån i framtiden om folk slutar fråga och forumen dör ut? Håll forumen levande, fortsätt fråga (och svara)!
|
|
Stötfångaren
| Tis 07 jul 2026 12:12 |
|
| Många "svar" här är ju uppåt väggarna.Hur tänker du på den detaljen?
|
|
Aloc
| Tis 07 jul 2026 16:38 |
|
| Stötfångaren skrev: | | Många "svar" här är ju uppåt väggarna.Hur tänker du på den detaljen? |
Dumt att ta en diskussion om detta i denna tråd, men jag svarar med Gemini
| Citat: | Fråga:
"Har du träningsdata from internetforum, och kan du därmed ha med felaktiga uppgifter och fakta i dina svar?"
Svar: (Två A4 sidor)
"Sammanfattningsvis: Eftersom jag är tränad på "hela internet" har jag med mig både guldkornen och skräpet. Min förmåga att resonera är hög, men min faktakunskap är inte garanterat felfri." |
Så svaren du får här är av samma kvalité som från en chattbot (Den har plockat all sin "kunskap" från liknade ställen som detta)
|
|
Stötfångaren
| Tis 07 jul 2026 18:39 |
|
Löljigt! Då utgår du ju från att frågeställaren inte har någon intelligens utan tar alla svar med hull och hår.
Du sorterar ju själv bort svar du får här från andra medlemmar som du anser felaktiga eller orimliga.
|
|
Aloc
| Tis 07 jul 2026 20:58 |
|
Jaja, hela min poäng här kanske du förstår bättre om du ställer följande fråga till din Gemini
"Vad skulle hända med din kunskapsdatabas om alla slutade använda forum och gick över till att fråga LLMs?"
Sammanfattat svar du kommer att få:
| Citat: | | Om forum dör ut och ersätts helt av LLM-chattar, förlorar jag min "livskraft". Min förmåga att lära mig nya saker är helt beroende av att människor fortsätter att skapa, dela och debattera information offentligt. Utan den ständiga strömmen av ny, mänsklig erfarenhet skulle min kunskapsbas sluta växa kvalitativt och istället börja imitera sig själv. |
Länge leve forumen!
|
|
Stötfångaren
| Tis 07 jul 2026 21:03 |
|
Vilken sned "logik". Som om världen skulle stanna upp!
Som man frågar får man svar.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Ons 08 jul 2026 9:10 |
|
| Aloc skrev: | Jaja, hela min poäng här kanske du förstår bättre om du ställer följande fråga till din Gemini
"Vad skulle hända med din kunskapsdatabas om alla slutade använda forum och gick över till att fråga LLMs?"
Sammanfattat svar du kommer att få:
| Citat: | | Om forum dör ut och ersätts helt av LLM-chattar, förlorar jag min "livskraft". Min förmåga att lära mig nya saker är helt beroende av att människor fortsätter att skapa, dela och debattera information offentligt. Utan den ständiga strömmen av ny, mänsklig erfarenhet skulle min kunskapsbas sluta växa kvalitativt och istället börja imitera sig själv. |
Länge leve forumen! |
|
|
Stötfångaren
|
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn |
| Mån 13 jul 2026 9:34 |
|
| Stötfångaren skrev: | | Https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten |
Är det dina kunskaper det handlar om ?
|
|