Forum - Golf 7 (13-19) - Jag blev nyfiken på vart oljepluggen till motorn sitter.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tor 16 jul 2026 19:20 Svara med citat
Jag ser en vanlig bult plugg intill en svart kabel. Om det kan vara den. Oljebyte inom 9 dagar står det på displayen. Tänkte byta själv. Oljefilter har jag lokaliserat. Jag trodde det var en spårskruv för det har jag sett på meka filmer.

På gamla bilen räckte det att man körde upp på en hemgjord träramramp vid förarsidan. Så jag har gjort likadant nu. Men jag skruva på en extra bräda för att få mer höjd.. Får väl lägga under nåt grejs för säkerhets skull . Pallpockara är upptagna på de andra bilarna. Undrar om det var 19 mm. på pluggen? Jag har sett en bra film men vet inte vart jag la adressen. Gå igenom datorns historik tar evigheter. Jag får kolla runt igen. Tänkte detta skulle gå någorlunda fort. Någon plast under bilen såg jag inte. Men det är jag bara glad för. Det skiten rev jag bort på gamla bilen. Jag får kolla vidare nu.

Jo det var nog rätt bult jag kollat in. Det var någon kantig plastgrej i närheten och en svart sladd. 19 mm, bult. En del drar åt oljefiltret med handen. En del har 72 mm. specialhylsa och drar som tusan. Ser överdrivet mycket ut. Det går väl att dra lite extra när man kört lite om man är orolig att det ska lossa.