Forum - Golf 7 (13-19) - AC 1-zons skickar kyla till förarsidan endast

Svanis
Golf 7 1,4 122hk multifuel Ort: Stockholm
Ons 15 jul 2026 13:15 Svara med citat
Hjälper moster i samband med semesterbesök.

Hennes Golf producerar kyla till förarsidan, medan passagerare får nöja sig med fläkt enbart.

Det är ju en 1-zons AC, så ingen separat spjällmotor på passagerarsidan,
jag har precis letat efter en sådan nämligen.[img][/img]

Senast ändrad Ons 15 jul 2026 13:19, ändrad totalt 1 gång
Svanis
Ons 15 jul 2026 13:18 Svara med citat
Har även försökt kalibrera via YouTube tips, Max fläkt + håll in 3x knappar
Svanis
Ons 15 jul 2026 13:44 Svara med citat
Har funnit spjällmotorerna för
-kyla/värme
-återcirkulation

De verkar göra sitt jobb

Spjällmotor för riktningsreglaget, var den nu återfinns?

Vet att någon spjällmotor har bytts på lokala byverkstaden.
Kan det vara den för kyla/värme möjligen, antar att det går en synkroniseringsaxel från förarsidan över till passagerarsidan, eftersom det inte sitter en spjällmotor på passagerarsidan.
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Ons 15 jul 2026 15:39 Svara med citat
Tror du är inne på fel orsak. Börja nu inte tokbyta allt du kan. Börja felsöka istället:
Den troliga orsaken till skillnad på temperatur är hur luftflödet fördelas mellan förare och passagerare.
Luften strömmar genom en förångare ("evaporator") som kyler den passerande luften. Därefter går den kylda luften ut i kupén.
Beroende på många faktorer så kan en del av luften kylas sämre än en annan del och beroende på luftkanalernas placering så kan den kalla luften välja en väg och den mindre kylda en annan.
I ditt fall skulle jag därför först och främst kontrollera mängden köldmedium du har i din AC. Om det saknas kylmedium blir bara en del av förångaren kall och kan förklara situationen.
En annan orsak, mindre trolig, är att en luftkanal har lossnat för passagerarsidan. Det är lätt att kontrollera: Blåser det lika mycket på båda sidor, bortsett från temperatur?
Svanis
Ons 15 jul 2026 17:35 Svara med citat
Tack för svar

Inga byten planerade, gillar plocka isär & laga.
Visade sig att ingen spjällmotor är bytt, fann servicepärmen
och där angivet tydligen bytt värmepaketet 2025.

Jaha uppträder det så på Golf om köldmediet är lågt,
den lär nog aldrig blivit fylld, en 2013 inköpt 2015.

Det blåser lika mycket på båda sidor

Senast ändrad Ons 15 jul 2026 18:44, ändrad totalt 1 gång
Stötfångaren
Ons 15 jul 2026 17:49 Svara med citat
Bra att du felsöker istället för att tokbyta som många medlemmar här gillar att rekommendera.
Vore kul om du kan rapportera tillbaka hur det framskrider.
Svanis
Tor 16 jul 2026 21:31 Svara med citat
Var idag ute med mosters Golf i gassande 30-gradig värme,
det blev ca 10 mil och blev inte övertygad om kylfunktionen.

Det funkade väl OK för mig med vredet längst åt kallaste, för lite kyleffekt för moster,
så med inget mer att ta på är det tydligt att köldmedlet har avtagit.

Var sugen beställa AC-självfyllnadskit eftersom hennes verkstad sommarstängt,
men värmeböljan är väl över i Dalarna efter morgondagen.
Bättre hon får riktig R134 i systemet,
även om självfyllnadskit funkat för mitt eget bruk.
Stötfångaren
Fre 17 jul 2026 19:42 Svara med citat
Vänta. Varför tokköper du något som kanske inte behövs? Du ska ju FELSÖKA. Är det verkligen för låg nivå på köldmedium i Mosters bil?
Svanis
Lör 18 jul 2026 10:49 Svara med citat
Har inte tillgång till utrustning att kontrollera/felsöka med, då jag är bortrest efter långresa till/hos moster.

Tydligen kommer kyla enbart på förarsidan först, efter ett tag kommer det även på passagerarsidan, visade det sig.

Då mosters AC vid 30 grader utetemperatur, så enbart producerar den då knappt drägligt för mig uppskattningsvis 26 grader, så verkar låg nivå på kylmedium vara troligt.
Den har väl funkat bättre att sänka 3-4 grader, när utetemperaturen varit 26 grader.
Denna 2014 har aldrig fått någon AC-service eller påfyllning.

Varken jag eller moster vill ha kallt i bilen, bara sänka till komfortabelt.
I min egen bil sätter jag ECC på 24 grader, moster har aldrig vredet längst åt det kallaste.

Tog min egen bil igår för att uträtta ärenden, samma utetemperatur men det kändes som jag fick de 24 grader jag begärde.
I mitt fall en 99:a av annat fabrikat och den fyllde jag ca 8år sedan med R134-hemfyllningskit, som förr gick att köpa.
Detta eftersom innan påfyllning lyckades inte ECC komma ned till 24 de varmaste dagarna, enbart sänka lite.

Har under åren 2014-2019 haft både Polo-2013 & Golf-2015, båda med ECC, har inga minnen av att inte ECC mäktade med på dessa.
Schiznit
Golf 7 -19 & -14 Ort: Stockholm
Tis 11 aug 2026 12:47 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Vänta. Varför tokköper du något som kanske inte behövs? Du ska ju FELSÖKA. Är det verkligen för låg nivå på köldmedium i Mosters bil?

Kan ju vara på sin plats med tips på hur man kontrollerar om köldmedium är lågt? Det enda jag vet är att det kan pysa och väsa om en AC som är låg på gas alternativt att den inte kyler som den ska. I övrigt måste man som regel suga ur gasen för att se hur mycket man får ut och det är ju inget man gör hemma själv utan rätt utrustning.
Stötfångaren
Tis 11 aug 2026 17:47 Svara med citat
Självklart måste man ha rätt utrustning för att kolla nivån på kylmedium. Man bokar tid hos en firma som kan hantera AC i bilar och låter dem felsöka.
Man tokbyter inte!
Schiznit
Tis 11 aug 2026 21:39 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Självklart måste man ha rätt utrustning för att kolla nivån på kylmedium. Man bokar tid hos en firma som kan hantera AC i bilar och låter dem felsöka.
Man tokbyter inte!

Vet inte va du menar med tokbyta eftersom det enda sättet att kontrollera och att fylla är ju att kontakta en AC firma. Du kanske menar raggarlösningen som nämns här ovan att fylla med såna DIY flaskor och det är verkligen inte att rekommendera. Det är dessutom fel gas, är väl gasol i de DIY flaskorna som regel.

Inte alls ovanligt att en 10-15 år gammal bil som körs hyfsat mycket behöver påfyllning. AC systemen läcker lite med tiden och mer om man håller på och stänger av AC som vissa gör vintertid bland annat. AC mår inte bra av att stå stilla långa perioder utan bästa är att alltid ha den igång.
Svanis
Ons 12 aug 2026 23:30 Svara med citat
Schiznit skrev:
…. fylla med såna DIY flaskor och det är verkligen inte att rekommendera. Det är dessutom fel gas, är väl gasol i de DIY flaskorna som regel.

Inte alls ovanligt att en 10-15 år gammal bil som körs hyfsat mycket behöver påfyllning……

Kanske inte ren gasol, men nutida DIY- kit:en är oavsett numera brandfarliga liksom gasol,
men återfyllningskit:et jag fyllde med för flera år sedan, det var iaf på den tiden R134a gas, dvs ej brandfarligt.

Var förbi en AC-servicestation för 1 vecka sedan och talade med dem.
-De informerade mig om att bilar med R134a har tätare system som läcker långsamt, pga mer miljöfarligt,
vissa bilmodeller är bättre än andra liksom min bil (annat fabrikat) som för 8 år sedan då var 20 år gammal när tecken på återfyllningsbehov först uppstod (i min ägo sedan den var 3år).
-De informerade även att alla bilar 2017 och nyare har normalt R1234yf som har mildare miljöpåverkan och därför kan tillverkarna tumma med tätheten, så dessa läcker inte lika långsamt längre utan behöver tätare intervall med AC-service.

Då jag haft min numera 28år gamla bil halvårsvis avställd de senaste 12åren och att AC uppenbarligen då ej motioneras vintertid,
i så fall med teorin att AC måste motioneras -då hade jag i så fall haft problem med min, vilket jag inte har.
(Utförde trycktest med mitt gamla sparade tömda DIY-kit i veckan och det är fortfarande korrekt tryck.)

Moster skulle iaf kontakta lokala verkstaden där i Dalarna efter semesterstängningen, men har ännu inte skett,
hoppas hon tar tag i det inom kort.
Schiznit
Tor 13 aug 2026 10:51 Svara med citat
Har också talat med AC firma när jag fyllde min 2019 första gången förra året som påstod att nyare systemen med R1234yf inte har något läckage maximum som är tillåtet då de inte bryr sig om de läcker lite pga låg miljöpåverkan. Det gör att det skiljer mycket mellan bilar som du säger. Vissa behöver fylla efter några år, vissa håller 10 år.

Att AC behöver motioneras är sen gammalt då grejerna mår bra av att röra på sig för smörjningens skull. Att man kan stänga av och inte använda det är självklart men det finns större risk för torra packningar/kopplingar genom att inte använda systemet långa perioder. Det är inget jag själv hittat på utan något jag hört från flera personer i branschen under många år. Som sagt det betyder inte att de går sönder om de står stilla men de rekommenderar alltid att ha AC på konstant då det är bättre helt enkelt.
Stötfångaren
Tor 13 aug 2026 15:40 Svara med citat
Schiznit skrev:
alltid att ha AC på konstant då det är bättre helt enkelt.

Dumheter! Allting som är igång på något vis slits. Hört talas om MTBF? Man sätter på sin AC när det behövs och låter den vila annars. Under en lång kall vinter kan man ha självdisciplin att starta den några gånger per månad.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 14 aug 2026 9:29 Svara med citat
Schiznit skrev:
Som sagt det betyder inte att de går sönder om de står stilla men de rekommenderar alltid att ha AC på konstant då det är bättre helt enkelt.

Menar de då att AC:n startar även om det är minusgrader ute?

Vi har i hushållet en 13 år gammal bil som ägts sedan ny och endast använt AC:n på under sommaren när den behövs och två andra bilar på 14 resp 19 år som har fullt fungerande AC som endast används när det behövs och har i dagsläget full funktion.
Schiznit
Fre 14 aug 2026 9:48 Svara med citat
maxmsm skrev:
Menar de då att AC:n startar även om det är minusgrader ute?

Vi har i hushållet en 13 år gammal bil som ägts sedan ny och endast använt AC:n på under sommaren när den behövs och två andra bilar på 14 resp 19 år som har fullt fungerande AC som endast används när det behövs och har i dagsläget full funktion.

Ja den tar hand om att driva ut fukten så den har en funktion.

Fråga vem som helst som jobbar med kylsystem på bilar. Som sagt, inget jag hittat på själv.
Schiznit
Fre 14 aug 2026 9:50 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Dumheter! Allting som är igång på något vis slits. Hört talas om MTBF? Man sätter på sin AC när det behövs och låter den vila annars. Under en lång kall vinter kan man ha självdisciplin att starta den några gånger per månad.

Som sagt inget jag hittat på själv utan detta är från folk som jobbar med det. Du får göra vad du vill.

Vad har MTBF med huruvida AC ska vara på eller inte att göra?
Stötfångaren
Sön 16 aug 2026 13:41 Svara med citat
Schiznit skrev:
Vad har MTBF med huruvida AC ska vara på eller inte att göra?

Ok, du förstår inte. En förklaring. MTBF står för "Mean time between failures", dvs Medelvärdet av tid mellan inträffade fel. Ett krasst konstaterande att saker helt enkelt går sönder förr eller senare och ju oftare de används desto sörre är risken att det händer inom kort.
Dvs, ju mer du sliter på din AC desto fortare kommer den gå sönder.

Ja, sen ska den inte heller vara avstängd för länge men det har jag redan påpekat.
Schiznit
Sön 16 aug 2026 17:06 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Ok, du förstår inte. En förklaring. MTBF står för "Mean time between failures", dvs Medelvärdet av tid mellan inträffade fel. Ett krasst konstaterande att saker helt enkelt går sönder förr eller senare och ju oftare de används desto sörre är risken att det händer inom kort.
Dvs, ju mer du sliter på din AC desto fortare kommer den gå sönder.

Ja, sen ska den inte heller vara avstängd för länge men det har jag redan påpekat.

Om en maskin är avslagen så kommer den ju aldrig gå sönder förens du slår på den och kan konstatera funktionen. En klassiker jag hört många gånger i mitt yrke är ”den fungerade nyss”, ja allting fungerar fram tills den sekund den slutar fungera. Det är så saker går sönder.

Vissa maskiner mår bättre av att vara igång mer, tex en förbränningsmotor mår bättre av att köras långa sträckor än många små turer med värmeväxlingar osv. En bil som gått 20k mil endast långa sträckor har generellt sett en friskare motor än en bil som gått 15k mil korta små turer. Att bara säga att något mår bättre av att vara avstängt stämmer inte riktigt, så enkelt är det inte.
Stötfångaren
Sön 16 aug 2026 18:53 Svara med citat
Schiznit skrev:
Om en maskin är avslagen så kommer den ju aldrig gå sönder förens du slår på den och kan konstatera funktionen. En klassiker jag hört många gånger i mitt yrke är ”den fungerade nyss”, ja allting fungerar fram tills den sekund den slutar fungera. Det är så saker går sönder.

Vissa maskiner mår bättre av att vara igång mer, tex en förbränningsmotor mår bättre av att köras långa sträckor än många små turer med värmeväxlingar osv. En bil som gått 20k mil endast långa sträckor har generellt sett en friskare motor än en bil som gått 15k mil korta små turer. Att bara säga att något mår bättre av att vara avstängt stämmer inte riktigt, så enkelt är det inte.

Du gillar att INTE läsa valda delar av vissa inlägg, eller hur?
Schiznit
Mån 17 aug 2026 11:00 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Du gillar att INTE läsa valda delar av vissa inlägg, eller hur?

Du har en ganska otrevlig ton generellt och vet ju redan allt så känns lönlöst att diskutera med dig.
Stötfångaren
Mån 17 aug 2026 16:53 Svara med citat
Schiznit har en har en ganska otrevlig ton generellt och vet ju redan allt!
Besserwisser kallas det! Gratulerar!