Forum - Golf 3 (92-99) - ADZ - interference eller non-interference?

golfnörden
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Ons 26 aug 2026 13:07 Svara med citat
Gamla Varianten 1.8 årsmodell -97, med ADZ-motor, gick igenom besiktningen UA igår. Hurra! Nästa besiktning är tydligen först om 2 år, det hade jag inte riktigt koll på så det blev en glad överraskning. Oklar dokumentation, klisterlapp saknas, så i värsta fall är kamremmen original från -97, 10 000 mil.

Kommer att byta kamrem men vill gärna veta om motorn tar stryk (interference) om kamremmen går av innan jag hunnit komma till skott? Har surfat en hel del men en del säger non-interference och andra interference...
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Ons 26 aug 2026 15:12 Svara med citat
Otroligt korkat att köra med en non-interference bara för att man är lat.
Om bilen stannar på mororvägen då? Skärp dig!
golfnörden
Ons 26 aug 2026 15:28 Svara med citat
Vilken dum kommentar...
Stötfångaren
Ons 26 aug 2026 15:42 Svara med citat
Oj, golfnörden tycker man ska chansa! Vilken dum kommentar!
golfnörden
Ons 26 aug 2026 15:50 Svara med citat
Finns det ingen annan, som till skillnad från "Mr Bent Fender" ovan, har något vettigt att säga i frågan om ADZ är interference eller non-interference? Hur blockar man troll på det här forumet, förresten?
Stötfångaren
Ons 26 aug 2026 16:11 Svara med citat
Du har stora problem om du vill söka svar på hur länge du kan köra din bil utan att göra någon som helst service!
Byt kamrem så är saken klar! Varför har du så svårt att förstå det?
"Nej, jag vill köra och höra när kamremmen går av i min non-interference-motor så jag kan lägga ut det på Facebook och få likes".
Skärp dig!
golfnörden
Ons 26 aug 2026 16:20 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Du har stora problem om du vill söka svar på hur länge du kan köra din bil utan att göra någon som helst service!
Byt kamrem så är saken klar! Varför har du så svårt att förstå det?
"Nej, jag vill köra och höra när kamremmen går av i min non-interference-motor så jag kan lägga ut det på Facebook och få likes".
Skärp dig!

Tråkigt detta. Du verkar annars kunna en del. Nu ber jag dig, vänligt, att avstå från att spamma ner mina trådar. Skriv inte öht, är du snäll. Vad sägs?
Stötfångaren
Ons 26 aug 2026 17:04 Svara med citat
Ja, jag kan teknik, jävligt duktig på det!
Varför ska jag försvara korkade frågor som enbart talar om att du är dum i huvudet?
Berätta det för mig!