Forum - Golf 7 (13-19) - Vänster bakhjul blev jättevarmt.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Mån 28 sep 2026 17:22 Svara med citat
Så irriterande. Jag som hade en besiktningstid i veckan.+ Behöver bilen. kan felkodsläsaren se vad det är?
Den var konstig med när jag skulle starta den i dag. Den ville inte. Den startade på femte nyckelvridningen. Starta manuellt stod det på Displayen.

Jag fattar inget vad felet är med bromsen. Det är ju tryckknappshandbroms. Om den kärvar eller om kolv går trögt? Har inte grejat med bromsar på denna 2014 Golf Sportcombi.

Var ute och kollade bromsbelägg bak. V. sida var mycket mer sliten än höger sidan. Tyder väl på att nåt går trögt. kanske de där glidpinnarna? Eller kolven?

Felkodläsaren skrev: Byt bromsbelägg.

Jag ser dessa beteckningar i Serviceplanboken: 1KE 1ZF Om det är PR nummer. Det är lite rörigt vad som gäller.

När det gäller att den inte ville starta i dag. Samma sak har hänt tidigare ett par gånger, Då kopplade jag en startsladd mellan minus pol på batteri till motorn. Måste kolla att jag har en sådan sladd i kofferten. Den där jordflätan under bilen någonstans har jag aldrig hittat. Borde be verkstan kolla om den ska bytas. Inte så härligt att ligga under bilen och leta. Riktigt obehagligt faktiskt.

Denna felkod kom upp: Cold start compressor not performed . B10A911 Control air compressor short or circuit to ground. Verkar vara något med dålig jordning.

Jag kollade en auto doc film på Youtube. Hur man byter bromsok. Det såg ju inte alls besvärligt ut. Man ska dra in kolven med ett sånt där verktyg... Sånt har jag... Sen öppna locket till bromsvätskan.

Undrar hur dyrt det är på Toveks med bromsbelägg? Skulle vilja ha det genast. Har beställt från skruvat bromsbelägg och glidpinnar med frakt blev det 340.46 kr. Kan ha dem på hyllan, kan ta tid innan de kommer. Men jag vill gärna ha belägg dag så jag kan greja
..
Jag fick cykla iväg och hämta bromsbelägg 554 kr. och fästen 76 kr på ett ställe. . Toveks ville ha 1170 kr. för bara beläggen. Mitt cykel batteri hade ändå inte haft laddning ända hem om jag köpt där.

Jag snackade med chstgpt.com igen. det var inte bara att byta belägg. el handbromsen måste ställas i serviceläge. Då skulle man ha en anvacerad elektronisk sak. Min Felkodsläsare. Den dyra från Biltema för 999 kr. har inte den funktionen. Det måste stå att felkodläsaren klarar EPB Elektrisk Parkering Broms. Biltema har ett dokument man kan kolla vad deras felkodläsare klarar av.

Verkstan har lunch tror jag. Får ringa sen. Jag får väl ingen tid i dag. Elcykelbatteriet måste ladda sig fullt innan man kan cykla.

Jag skulle aldrig köpt den där bilen med sådan värdelös handbroms. tacka vet jag äldre bilar man ka skruva på.

Ska kolla vad Biltema har för grejs. Om de har någon såndär apparat.

Om kolven i bromsen fastnat så är det inte ett speciellt kul jobb. Jag frågade AI om kolven kunde fastna om den kom för långt ut? Men det trodde inte AI. Den måste ha gått trögt från början fick jag till svar. Eller att styrpinnar går trögt. Smörja upp kolven killen på Toveks... Sen ska kolven dras tillbaka med det där verktyget man skruvar på. Ringnycklar 13 och 17 när man lossar bromsoket..+ öppna locket till bromsvätskeburken. Måste kolla Biltema sidan hur kolvfett ser ut. Har väl sånt i garaget. Bara man kunde fixa en sida och prova sen. Sen ta andra sidan en annan dag.

Nu ser jag att Biltema har bromsbelägg bak till bilen. Det står 1KE Men i går fattade jag inte riktigt vad det betydde så jag beställde på Skruvat. De skriver ju att det passar min bil när man kollar bromsgrejer.. 119 spänn på Biltema.. Så billigt att kan man ju handla på sig och ha på hyllan.

Svårt att veta vilket fett som gäller på Biltema för bromskolvar. Väldigt diffus information. Om de har något alls? Lilla tuben står det att det är till bromscylinder.. Menar de huvudbroms cylinder? Eller broms kolv cylinder?

Mitt bromsok i bak sitter framåt på bilen. Men i filmen från AutoDoc sitter det bakåt. Mitt ok har plastiga saker i svart. jag fattar noll. Blir det kaos om man lossar oket? Kanske något ska fixeras eller nåt innan man river bort oket? Styrpinnarna var ute långt. Jag tog olje spray på dem. Måste kolla någon mer film om det finns med samma bromsok som jag har.

Dessa närgångsbilder när de filmar. jag vill se vad fram och bak är på bilen filmar. De vimsar runt med kamera överallt på nära håll. De borde ha en pil på bilen och skriva front. Jag får kolla igen.

Jag snackade med Chat igen. det ska vara en felkodsläsare som har EPB Biltema har 15-1305 för 549 kr. Den kan man sätta handromsen i serviceläge. Sen ha på den igen. Är väl billigare än att lämna bilen på verkstad. .Jag gillar att laga sånt man kan laga.

Men cykelbatteriet laddar sig ännu. jag får kolla om jag ser någon mer film om bromsbacksbyte. Auto Doc luras ju med sina filmer om de inte visar hur man sätter handbromsen i serviceläge.

Jag såg en film på Youtube. En kille byter belägg utan att felgodläsare med EPB.
JustRandomCars & Urbex

Wolksvagen /Vag -With Electric Brake. Replace pads ( easy without computer.) How I do

Han lossar en elkabel. Sen lossar 2 bult till en kåpa till elmotorn Vrider stången motsols (klockwise) sen trycker in kolven med det där verktyget. +fortsätter skruva den där axeln på elmotorn tills kolven är i botten. Sen skruva ihop allt. Smart; men vågar man det.? han hade någon 12 kants invändig nyckel då han vred på den där axeln. Tveksamt om man har det hemma.

Hur många moment ska man göra med en EPB läsare? Eller göra på den där motorn? Får man instruktioner med om man köper en sådan grej? Axeln måste ju skruva vänstervarv. Klarar EPB läsaren av det kan man undra. Ju mindre man skruvar desto bättre känns det.Så man inte gör något galet. Jag får kolla igen.

Men vad gör man då om kolven är rostig? Det gör mig orolig. Om den fastnar eller nåt. 549 kr för en sån där EPB grej är ju ingen större summa. Chat kan ju förklara det mesta. Den där AI grejen är supernabb med att svara frågor visa bilder och förklara saker.

Jag tog en sväng till med Cykel och köpte den där felkodsläsaren som man kan ställa serviceläge för el hand bromsen på.. blev belägg med och nåt fett till bromscylinder Jag vet inte vad Biltema menar? NR 36-1826 Borde skriva mail och fråga vad de menar.. Liten dyr tub. Menar de huvudbromscylinder? Att fråga någon i kassan är lönlöst. Jag tror inte de har koll på det. De bara ställer någon i kassan.

Jag såg en film till, En man fixade bromsar utan sån där felkodläsare jag köpte.. GolfVII renovering med elektrisk parkeringsb. Husbil,Camping och Adventure. På Youtube. Han pratar svenska.
Får kolla den där elgrejen senare. Cyklat runt 6,4 mil i dag för att köpa grejer. Klarar jag inte att få ordning på bilen får jag väl lämna in den.