Kimpa
Golf 4 V5 Ort: Västerås |
| Mån 31 mar 2008 21:31 |
|
Hej.
Skall förmodligen köpa en en Golf MK4 V5 (150hk).
Läste att kamkedjan på den skulle vara underhållsfri, men det lär väll bytas nån gång?
Samt är bilen importerad och det finns ingen servicebok.
Är det nått man kan se på bilen att det är ärliga mil? Den kommer från Tyskland.
För jag tycker den är lite billigt med tanke på milen.
Är V5 en bra bil huvudtaget? Har ej råd med GTI 1.8T tyvärr.
Fått jobbat som fan för kommit upp i denna prisklass.
Väldigt tacksam för svar.
//Kimpa
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Mån 31 mar 2008 22:21 |
|
Känner tyvärr inte till något om kamkedjan. Personligen skulle jag väl inte köpa en bil utan servicebok, eller annan dokumenterad tid/service. Om du mot all förmodan skulle göra detta så är det bra om du har med dig någon som vet allt om bilen. Så den personen kan "besikta" åt dig, kolla, känna på alla slitdelar och om bilen varit krockad.
Du säger billig med tanke på milen?
Hur långt har den gått och vad vill dom ha?
Sist jag kollade på blocket kunde man få GTi:erna för ca 60000:-
|
|
Kimpa
Golf 4 V5 Ort: Västerås |
| Mån 31 mar 2008 22:36 |
|
| Edge skrev: | Känner tyvärr inte till något om kamkedjan. Personligen skulle jag väl inte köpa en bil utan servicebok, eller annan dokumenterad tid/service. Om du mot all förmodan skulle göra detta så är det bra om du har med dig någon som vet allt om bilen. Så den personen kan "besikta" åt dig, kolla, känna på alla slitdelar och om bilen varit krockad.
Du säger billig med tanke på milen?
Hur långt har den gått och vad vill dom ha?
Sist jag kollade på blocket kunde man få GTi:erna för ca 60000:- |
http://www.blocket.se/vi/15751157.htm?ca=9_s
Där är den, tycker den är lite väl billig?
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Mån 31 mar 2008 23:34 |
|
Hur länge har den varit i sverige?
Får du reda på reg numret kan du ju kolla upp det hos vägverket, samt du borde kunna få info hos svensk bilprovning ang. besiktningsprotokoll, väl?
Vet inte om det går att kolla upp service iofs.
Men som sagt, har du inte så långt att åka, kolla på bilen och om du känner någon som är mycket kunnig på volkswagen bilar ta med den personen och gå egenom allt.
Håller med om att 45000:- låter väldigt bra i pris för dig som köpare, vilket gör att du funderar på vad det finns för fel.
Tyskimporter brukar ligga lite under svensksålda bilar.
Men som sagt att det inte finns något dokumenterat om hur bilen mår/servats är ju lite oroväckande.
|
|
Kimpa
Golf 4 V5 Ort: Västerås |
| Mån 31 mar 2008 23:40 |
|
| Edge skrev: | Hur länge har den varit i sverige?
Får du reda på reg numret kan du ju kolla upp det hos vägverket, samt du borde kunna få info hos svensk bilprovning ang. besiktningsprotokoll, väl?
Vet inte om det går att kolla upp service iofs.
Men som sagt, har du inte så långt att åka, kolla på bilen och om du känner någon som är mycket kunnig på volkswagen bilar ta med den personen och gå egenom allt.
Håller med om att 45000:- låter väldigt bra i pris för dig som köpare, vilket gör att du funderar på vad det finns för fel.
Tyskimporter brukar ligga lite under svensksålda bilar.
Men som sagt att det inte finns något dokumenterat om hur bilen mår/servats är ju lite oroväckande. |
Regnr vet jag ej (dum som ej fråga), den än intagen 2002, sen 5 ägare efter det.
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Mån 31 mar 2008 23:53 |
|
Ok.. då borde det finnas info. om bilen sen -02 hos vägverket och svensk bilprovning.
Det kan du bekräfta när du får reda på reg numret.
Men som sagt det skadar ju inte att titta på bilen, provköra.
Kan du inte få med dig någon som är kunnig plugga på vad som är vanliga fel.
Eller ring VAG och hör med dem.
Jag hade förmånen att ha med mig en kompis som jobbat som bilmekaniker för just volkswagen, så han fick titta ordentligt.
Min är också tyskimport, men fullplitad servicebok.. på tyska visserligen.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 01 apr 2008 17:29 |
|
Vet att det är väldigt attraktiv men säkert många inre fel..
Vänta och förhasta dig inte i bilköp.. kommer alltid bättre bilar!
Köp inte den pga import, servicebok saknas..
Senast ändrad Ons 02 apr 2008 0:49, ändrad totalt 1 gång
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Tis 01 apr 2008 20:39 |
|
Kan säga jag har kedja även på v5a det är likadan som vr6a sitter baktill i motorn.
När det blir oljud i dom måste man byta det.
V5 är välldigt törstiga och anses som trötta
För sin storlek.
Nu har du lite fakta.
POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF GTI SPECIALL
GOLF CL-93
|
|
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad |
| Tis 01 apr 2008 21:18 |
|
V5 som 2L?
Ligger väll på 2,3L
Kedjan håller nog en bra bit över 25.000mil men det är som vanligt glidskenor m.m som pajar efter ca 18.000mil på v5:orna I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..
|
|
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad |
| Ons 02 apr 2008 21:43 |
|
| Citat: |
V5 är välldigt törstiga |
Ska man ha en 150hk så ska bilen vara byggd efter 1999-06-01 = ny bränslesnål mjukvara I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Ons 02 apr 2008 23:35 |
|
| Jag har åkt en kollegas Golf V5 och om jag skulle behöva välja den framför V6:an skulle det inte bli en Golf, V5:an känns inte rolig någonstans, skulle jag hellre köra en vanlig 2.0 eller något
|
|