När jag var påväg hem från jobbet igår så märkte jag att bromsen började ta längre och längre ner, när jag kom hem så tog den ingenting. Det är bara handbroms som fungerar. Lite äckligt sådär. Jag hade fått notifiering av varningslampan för bromsarna men de trodde jag berodde på att beläggen bak var slita. Det fick jag höra sist gång att det är beläggen som är slitna och det är vanligt. Nu visste jag att dom var slitna så jag väntade mig nästan att den skulle börja pipa snart.
Testade skruva loss ena bakhjulet för att testa byta belägg, men oket var helt stendött. Gick inte alls att få in. Kan det vara ett samband?
Kan det varit bromservon som pajjat?
Det gör ett litet pipande ljud från motorummet när man trycker på bromsen. Bromsvätska är i sin ordning.
När du ska trycka in kolvarna i bakre oken räcker det inte med att trycka, du måste skruva dom medsols också. Eftersom dom har självjusterande handbromsmekanism. Finns specialverktyg för detta men man kan använda tillexempel nyckeln som man lossar rondellen på vinkelslipen med.
Men jag tror inte att beläggen är slut. Det går inte så snabbt att dom slutar fungera på en liten stund. Och isåfall skulle handbromsen inte fungera heller. Jag tror mer på att det är nåt med servon.
Men om bromservon pajar så kan man fortfarande bromsa, fast bara att man får trampa hårdare på pedalen. Sen en anna sak. "notifiering av varningslampan för bromsarna". vad jag vet så varnar den bara för frambromsarna. Den har ingen koll på bakbromsarna. Med andra ord. Det finns bara sensor på frambromsarna som varna när bromsarna håller på att ta slut, inte bak , vad jag har fått höra.