Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 3 gti absen krånglar

ackelito
Golf 4 1.6 Ort: Karlshamn
Lör 03 maj 2008 23:21 Svara med citat
Tjo.. Har en golf 3 gti -95

har det problemet med att absen inte fungerar som det ska. Lampan lös från början konstant när jag satte igång tändningen. När jag lämnade in bilen till verkstaden och dem sa det var vänster givare fram. Okej.. så jag köpte en ny givare och bytte, satte igång tändningen och absen-lampan slocknade men efter ungefär 10 sekunder efter jag kört så började den lysa och absen fungerar fortfarande inte. SadSad vad är det för fel?!

nån som håller inne på den kopplingen att koppla abslampan till oljetrycket, har nämligen tid på besiktning på onsdag!

tacktaaaaack snälla.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 04 maj 2008 2:28 Svara med citat
Har du testatpå grus så abs'en inte funkar?
ta ner alla givare och rengör ordentligt.
Man borde kunna mäta upp dem och se så de funkar. Dock inget jag kan.

mk2 vr6
ackelito
Sön 04 maj 2008 10:32 Svara med citat
Ja, absen fungerar inte alls. Jag har läst någonstans att man mäta motståndet på givarna, hur gör man det?
jonis
Golf 1 Ort: Ludvika
Sön 04 maj 2008 12:17 Svara med citat
Min farsa har samma problem med sin, hans lampa lyser oxå konstant men ibland rasslar det till så slocknar lampan å absen funkar, skitknepigt! fast min farsa har ingen gti, Razz
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Sön 04 maj 2008 12:22 Svara med citat
Du kan sätta en multimeter på dom 2 stiften på givaren, snurra sen hjulet ganska snabbt och se om du får ett utslag( volt ) ger ju spänning pga att det jobbar via magnetism, kolla även kontaktstycket så det inte har oxiderat, sen funderar jag lite på om det sitter en seperat säkring till abs:en ute i motorutrymmet lr inte på dom här, vet att det kan bli liknande fel gå golf fyran då säkringarna sitter uppe på batteriet och den enheten kan oxidera pga, vägsaltet och då minska spänningen till abs styrdonet och då kan det bli knepiga fel, kan ju även vara ditt styrdon som är kasst om du har otur..
ackelito
Sön 04 maj 2008 13:13 Svara med citat
Hej.. jag har provat att mäta på givaren, både vänster och höger fram nu. Och ohmen hoppar upp och ner när vi snurrade på hjulet. Då lös inte abs lampan, men när vi satte på hjulen och körde 50 meter så började den att lysa igen.
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Fre 16 maj 2008 11:15 Svara med citat
Ursäkta att jag lånar tråden här men jag tyckte inte det passade att starta en ny när det fanns en såhär relativt högt upp...

Jag har själv nyligen fått problem med mitt ABS system igen, problemet har spökat under de 2 år jag ägt bilen men denna vår var provlemet borta samtidigt som ena bakre oket kärvade. Strax efter att jag bytte bromsok och luftade kom problemet tillbaka. I samband med detta lossade jag tillfälligt stöpseln till ABS pumpen eller vad det är, den svarta saken på huvudcylindern för bättre åtkomst att fylla på vätska. Sprayade contact cleaner på denna så det borde inte vara där felet är.

Under 2 år har jag lärt mig en del om felet och har kunnat konstatera följande:

- Problemet försvinner under vintern, när våren kommer börjar fanskapet igen.
- ABS lampan lyser ofta, inte alltid, när man slår på tändningen, kör man länge på landsväg kan den börja lysa under körning.
- När man slår på tändningen lyser lampan med fast sken genast. När systemet funkar så flimrar lampan nån sekund medan systemet testas och slocknar sedan. Om man kopplar loss en hjulgivare så flimrar lampan medan systemet testas, sen lyser den konstant. Eftersom lampan inte flimrar när problemet uppträder så verkar det som att ABS systemet inte hinner genomföra komponenttest på hjulgivarna innan det går i felläge.
- Om man kör en stund, bromsar svänger och har sig, typ stadskörning, sedan stänger av och slår på tändningen så funkar det som det ska. Men efter att bilen stått ett par timmar är felet tillbaka igen.

Har prövat med contact cleaner på alla stöpslar, dom verkar vara OK. Säkringarna är hela.
I samband med att jag blev påkörd förra sommaren slutade ABS systemet helt att funka totalt. Jag mätte resistansen på givarna och vänster fram närmast krocken var död. När förs. bolaget fixade bilen bytte dom givaren och raderade felkoder. Sedan tillbaka till det vanliga, funkar bara ibland. Då sa dom detta inte har att göra med krocken, enligt datorn är det fel antingen på elektronikdelen eller "matningskabel" (inte säker, översatt från finska) till styrenheten.

Om det kan vara någon ledtråd så kan jag säga att bromsvätskan är gammal. Beläggen bak är olika slitna på grund av det kärvande oket. Höger bak nästan nya, vänster bak nästan helt slut. Batteriet har väl några år på nacken men ingen tendens att vara dåligt, så för låg batterispänning beror det knappast på.

Tacksam för hjälp, blir ju galen på dethär.
/Fredrik

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
i9linca
Golf 4 TDI Ort: Borås
Tis 03 jun 2008 8:49 Svara med citat
Jag hade problem med min ABS också. Min ABS lampa lyste konstant och när jag hade inne den på service så släckte de lampan men när jag hade kört 50 m så lyste den igen.
Felet jag hade var att det hade blivit kortslutning i säkringarna som sitter på batteriet och följdfelet blev att ABS-hydralpumpen gick sönder plus nån givare. Efter att ha bytt pump samt säkringshållare och gått igenom alla givare funkade det igen.
Detta efter 10 000 och fyra besök hos verkstaden...
Men om du kollar detta kanske du kan lösa det lite billigare. Jag hade börjat med säkringarna på batteriet och sprejat lite kontaktsprej där.
Lycka till
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tis 03 jun 2008 13:50 Svara med citat
Det sitter ingen kuggkrans bakom bromsskivorna fram som ABS-givarna läser av? Den kan tänkas vara smutsig/rostig och behövs göras rent. Stålborste och tryckluft är bra.

Det hjälpte iaf på min volvo 740 men bråkande ABS.
cheba
Tis 03 jun 2008 16:47 Svara med citat
Angående mitt problem så har det funkat klanderfritt den senaste tiden igen. Konstigt. Men bra att det funkar förstås.

i9linca: säkringar på batteriet? Är det nåt MK4 påhitt? Kan tillägga att jag har prövat med kontaktsprej på så gott som alla ställen.

MagArne: Det funderade jag också på en gång i tiden, men förstår inte hur det skulle kunna hänga ihop. Eftersom när systemet funkar man kan stanna bilen med kransen i vilket läge som helst och när man sedan ska starta kommer felet, trots att kransen är i samma läge som när man stannade. Detta borde också ge fel resistans i givaren vilket i sin tur ger fel signal till styrboxen, men jag mätte resistansen i alla givare medan systemet strejkade och dom var ok.

edit: jyst typiskt att när det funkat fint i flera veckor, skrev jag detta inlägget och när jag gick ut och skulle flytta bilen lyser den jävla lampan igen.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
mr v
Golf 3 VR6 Ort: Utomlands
Ons 04 jun 2008 21:02 Svara med citat
Min abslampa lyser inte alls. Va inne på VAG för att jag känner en kille där.. Han koppla in i obd uttaget och kom fram till att "styrenheten felkodad". Jahopp, skit oxå! Eh? Men det sak tydligen gå att koda rätt, han skulle leta fram rätt kod o sen måste vi koppla upp bilen till deras stora diagnosdator. Kulkul. Hoppas det funkar sen!

läste lite bland kvittona som följde med när jag köpte bilen och tydligen har dom bytt abspump vid något tillfälle. Styrenheten kanske måste ha samma kod som abs-pumpen för att dom ska lira ihop eller nått?? Think
Pelle_Eriksson
Golf 3 2,0 -98 Ort: Norrköping
Tis 10 jun 2008 20:24 Svara med citat
Min Abs lampa på Varianten börja lysa idag.
Hur jävligt är det att byta givare om nån av dom skulle visa sig vara paj?
Mäta ska väl gå att göra själv, men att byta är kanske ej lika kul.
Sitter det nån säkring på min vid batteriet?
En mk3 -98. Ska gå ut o kolla på det.
Pelle_Eriksson
Lör 14 jun 2008 22:39 Svara med citat
Har felsökt ABS systemet på min nu.
Säkringen vid batteriet om den nu är till Abs systemet var hel. En platt 30A säkring.
Koppla multimeter på alla givare o snurra på hjulen. På 3st så gav det utslag, flippa mellan 0V-0,1v. Dock ej vänster bak där den inte gav något utslag alls. Ska köpa en ny givare på Biltema imorgon o byta.
Kosta visst 199kr så det är värt att testa byta. Såg ganska simpelt ut, bara man får loss givaren ute vid hjulet, kontakterna bak låg under baksätet.
Pelle_Eriksson
Tis 17 jun 2008 8:51 Svara med citat
Nån som vet om man måste släcka felkoder för ABS med dator? Har bytt givare nu men lampan lyser ändå.
ackelito
Tis 17 jun 2008 18:53 Svara med citat
Fungerar absen för dig? det gör den för mig, men lampan börjar lysa ändå efter man kört 10-300 meter :S Sad
Pelle_Eriksson
Ons 18 jun 2008 9:23 Svara med citat
ackelito skrev:
Fungerar absen för dig? det gör den för mig, men lampan börjar lysa ändå efter man kört 10-300 meter :S Sad

Nej den fungerar ej. Var o mätte med datorn igår. Visa sig att höger givare bak också var trasig nu Thumbs down Kanske blev nått med kontakten när jag mätte på dom? Ska byta den o se hur det går.
cheba
Ons 18 jun 2008 15:12 Svara med citat
Vet inte om jag inbillar mig men de senaste regniga dagarna har jag fått för mig att mitt ABS-system krånglar mest när det är fuktigt och rått ute...

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Pelle_Eriksson
Tor 19 jun 2008 8:23 Svara med citat
cheba skrev:
Vet inte om jag inbillar mig men de senaste regniga dagarna har jag fått för mig att mitt ABS-system krånglar mest när det är fuktigt och rått ute...

Kanske har fått kondens i kontakterna? om sitter ju rätt utsatt fram, kontakten borde suttit i motorrummet istället för ute vid hjulet. Ska köpe en till givare idag o slänga dit, tur att biltema har billiga. Mekonomen skulle ha runt 500kr st mot biltema som tar 199kr/st
cheba
Tor 19 jun 2008 13:37 Svara med citat
Pelle_Eriksson skrev:
Kanske har fått kondens i kontakterna? om sitter ju rätt utsatt fram, kontakten borde suttit i motorrummet istället för ute vid hjulet. Ska köpe en till givare idag o slänga dit, tur att biltema har billiga. Mekonomen skulle ha runt 500kr st mot biltema som tar 199kr/st

Är nog nåt mk2 påhitt det, på mk3 sitter kontakterna i motorrummet på torpedplåten. Fast där skulle felet kunna ligga ioch med att när man kör en längre stund blir det varmt och torkar upp, å då försvinner problemet som jag beskrivit tidigare. När sen bilen får stå och motorn kyls ner bildas kondens. Dock så har jag förut gått igenom alla kontakter och sprayat contact cleaner på dom, men inget har hjälpt.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Pelle_Eriksson
Lör 21 jun 2008 16:14 Svara med citat
På våran mk3 variant som absen krånglar på så sitter skarven till främre givarna ute vid hjulen. Sen går kablarna in till Abs enheten i motorutrymmet. Så ska man byta främre på våran så behöver man inte byta hela kabeln utan bara givaren vid hjulet om inte felet ligger i kabeln vill säga.
Kanske skilljer sig från olika årsmodeller?
Har en -98 kanske ser anorlunda ut på tidigare, ska ta en bild på mitt imorgon.
På dom bakre sitter kontaktstyckena under baksätet.
Pelle_Eriksson
Sön 22 jun 2008 20:15 Svara med citat
Nu fungerar Abs bromsarna igen Regular Smiley
Fick byta ut båda givarna bak, o lampan slockna också. Var tvungen att köra i ca 40km/h sen slocknade den.
Allt till en kostnad av 400kr och ca 40min jobb. Vilken tur att biltema finns Thumbs up
cheba
Mån 23 jun 2008 11:18 Svara med citat
Min -95 har skarvarna på kabeln till givarna under baksätet brevid ABS-boxen under baksätet, och de främre uppe på torpedplåten i motorrummet. Skiljer antagligen på olika årsmodeller. Har ju även diskuterats här på forumet tidigare att Biltemas mk3 givare passar perfekt på vissa bilar, medan vissa bilar har helt annan modell på stöpsel än givarna.

Jag är ändå skeptisk till om det kan vara givarna som är felet på min. När man mäter resistansen verkar dom helt ok. Samt att felet uppstår när bilen stått en längre stund, givarna kan ju inte börja ge felsignal så länge bilen står still. Eh?

Bytte du båda givarna för 400 kr? Är ju inte speciellt dyrt. Men jobbet skulle nog bli lite mer drygt på min. Givarna sitter fast så ini helvete Razz

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Pelle_Eriksson
Mån 23 jun 2008 21:15 Svara med citat
Givarna kosta 199kr/st på Biltema. Jobbet gjorde jag själv. Fick smörja som satan på skruvarna först bara. Försökte peta ut givarna men dom satt fast som satan. Plocka bort trummorna och knacka ur dom den vägen.
Passa även på att rengöra ABS kransen med tryckluft.