Jimb0
Golf 4 1,8 -99 Ort: Umeå |
| Tis 13 maj 2008 19:12 |
|
Jag har tänkt göra mig av med min gamla jetta nu och köpa mig en Golf GTI 1,8T -00 och undrar.
Vad är dom vanligaste felen har kollat på forumet men inte hittat nåt specielt vanligt fel så skulle vara tacksam som nån kunde hjälpa till
Sen undrar jag hur mycket drar den orginal?
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tis 13 maj 2008 20:19 |
|
Jorå det finns allt några vanliga fel.
Står även en del om dem här i detta forummet.
Vanliga fel är. låskistorna till centrallåset som bråkar lite, och i värsta fall behövs bytas. Underhåll med mycket smörjning brukar funka bra om det inte gått för långt, och då menar jag mycket smörjning.
Sedan skall tydligen el fönsterhissarna vara en sak som gärna vill krongla lite.
Det problemet var åtgärdat strax innan jag köpte min och har inte haft problem med det sen dess, däremot har låskistan på förarsidan blivit bytt.
Det är väl det vanligaste.
Annat som slitage byts allt eftersom. Kanske missas lätt, men krängningshämmarbussningarna fram fick vi byta på min.
Min är visserligen chippad till steg3, racekat, 3" och öppet filter.
Jag har lyckats köra ~0.79l/mil som bäst i snitt på en hel tank.
Ligger oftast runt 1.2l/mil... men då har jag inte direkt ett ägg under gaspedalen.
|
|
Jimb0
| Tis 13 maj 2008 20:25 |
|
Okej jag har kollat ganska mycket nu på forumet och läst allt som finns här tror jag haha
Och det verkar stamma det du säger men hur kan man känna när man testkör en bil om krängningshämmarbussningarna är dåliga då?
Men överlag vad tycker ni som äger en gti om den nöjd eller ska man välja nån annan motor än 1,8T typ V5?
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Tis 13 maj 2008 20:35 |
|
1,8T är en riktigt trevlig motor. Har kört 0,65l/mil med farsans Passat -98 med samma motor så det ska väl inte vara några problem med en Golf. Men då var det ägg under pedalen.
Hans motor har gått 27.000 mil utan reperationer. Bara vanlig service.
Upplever också strul med elhissar och centrallås på Golf/Passat/Bora runt -00
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Ons 14 maj 2008 8:18 |
|
Krängningshämmarbussningarna är 2st gummikuddar helt enkelt. Och när de är "slut" så är de inte riktigt lika stumma/hårda, utan glappar då lite.
Du skall då kunna höra ett smått klunkande ljud när du kör över gupp och andra ojämnheter. Inget jag märkte trots att jag lyssnade efter det. Min kompis som jobbat som bilmekaniker hos VAG. märkte det och påpekade det. Inget märkvärdigt fel egentligen.
Jag är toknöjd med min GTi, och skulle alla gånger välja den före V5.
V5an har jag hört lite mer negativa saker om, hurvida det stämmer till punkt och pricka låter jag vara osagt.
Men den skall tydligen vara lite törstigare, trögare, och helt enkelt inte vara lika bra. Men som sagt det är bara saker jag hört.
Min 1,8T har nu gått 23700 mil, och känns fortfarande hur bra som helst.
Ett tips kan vara att lyfta på oljepåfyllningslocket.
Har du klet där så har motorn fått in fukt/vatten, som kan tyda på en tät vevhusventilation.
När bilen är igång så skall det inte komma upp nån olja genom locket, bara puffa upp lite luft. SKall tydligen vara tecken på att motorn mår bra.
|
|
Jimb0
| Ons 14 maj 2008 16:10 |
|
Tack för alla svaren nu väntar jag bara på att en bra GTi ska dyka upp kollar typ blocket och bytbil.se flera gånger per dag hehe
Ingen som vet några fler ställen man kan leta efter beg bilar?
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
|