nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Tor 15 maj 2008 19:12 |
|
Så fort jag kör över gupp eller bakvagnen sätts i "gungning" hörs ett gnisslande ljud från höger bak i bilen.
Försökte spola rent runt fjädring och upphängning samt smörja med silikon spray vilket för stunden verkade hjälpa. Men efter en dag var det tillbaka igen.
Någon som har en ide om vad det kan vara?
Nåt som bör bytas eller får man bara leva med det?
Bilen är en GTI 1.8T -01
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tor 15 maj 2008 20:36 |
|
Hur beter sig bilen efter gupp? Fortsätter den gunga eller fjädrar den bara tillbaka?
Fortsätter den att gunga är troligtvis dämparna slut, och det kanske kan ha med ljudet att göra också. Du har inte sett om det runnit ur olja från dämparen så att den går torrt? Samband med att dämparen är slut. Kan vara plastdamask eller nåt som trasat sönder lite och ligger och skaver också visserligen. Det är väl det jag kan komma på lite som hastigast.
|
|
nitr2ox
Donator 175
| Fre 16 maj 2008 9:33 |
|
Tack för svaret, ska känna efter hur den beter sig idag.
Det jag gjort är att ställa mig i öppningen till bakdörren och "gunga" billen, då hörs ingenting... Om det är dämparen så borde det väl höras även då?
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Fre 16 maj 2008 12:22 |
|
Hmm... nja, inte nödvändigtvis, då en sådan gungning inte är så vanlig vid körning.
Kan ju vara något som är kombinerat med fart också.
Du kan ju testa att köra bilen och lyssna efter gnissler, och sedan försöka återskapa den rörelsen när bilen står stilla, och titta efter hur det rör sig under bilen.
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Lör 17 maj 2008 21:37 |
|
| Jag hade precis samma ljud på min, lät som en sönderknullad säng. Det var bussningarna bak som behövde bytas, tror det hände efter ca 10.000 mil
|
|
nitr2ox
Donator 175
| Sön 18 maj 2008 22:46 |
|
| Ok, då jag är lite oinsatt i detta, var sitter dom? Vad gör dom? Hur byter man dom? Vad kostar det?
|
|
nitr2ox
Donator 175
| Sön 18 maj 2008 22:47 |
|
| Följdfråga: Vad händer om man inte byter dem? Kan bilen ta skada eller är det bara en fråga om min toleransnivå?
|
|
baeck
VW Scirocco GT DSG -09 Ort: Göteborg |
| Mån 19 maj 2008 10:02 |
|
Jag tror att jag har ett liknande problem, så det kändes överskattat att starta en ny tråd..
Gnisslet kommer från vänster bak, och jag märker av det ungefär när jag hittar dragläget och ska köra iväg från stillastående. Det hörs inte varje gång, kanske två av tre. Vad göra?
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Mån 19 maj 2008 23:25 |
|
| Jag betalade 800:- för delar och jobb (utan kvitto) det ska vara en ganska enkel sak att fixa. Bussningarna är bara små runda gummibitar, mina fram har blivit dåliga igen ska byta till Powerflex bussningar nu (finns på bla Realcar)
|
|