Forum - Golf 4 (98-04) - Säkringarna på batteriet

marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Mån 28 apr 2008 18:45 Svara med citat
Hej!

Dessa tre 30A säkringarna som sitter på batteriet i en TDI -99. Vad går dessa till? vill mest veta vad den längst åt vänster (om man står framför bilen och kollar mot motorn) går till. Den har nämligen brännt och jag märker ingen skillnad :S Det stod inget i manualen heller.

Hoppas någon vet Smile
i9linca
Golf 4 TDI Ort: Borås
Ons 30 apr 2008 15:10 Svara med citat
Hej

Har precis haft samma problem. De är för ABS:en (kanske mer?). På min hade det slagit ut ABS-pumpen vilket gjorde att ABS-lampan lös konstant. Fixade en ny säkringshållare på skroten för 300 kr.
Totalt kostade denna kortslutning mig 9000 kr. Så det är nog värt att byta så att detta inte händer dig.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 02 maj 2008 9:58 Svara med citat
Dom går både till genoratorn+ABS+strömförsörjning batteri osv.
Så byt säkrings hpllare so fort du kan.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Mån 05 maj 2008 15:50 Svara med citat
polomannen skrev:
Dom går både till genoratorn+ABS+strömförsörjning batteri osv.
Så byt säkrings hpllare so fort du kan.

Oj, ok. tack. Bytte för någon dag sedan men upptäckte att min abs lämpa är tänd nu Sad

Det är möjligen inte denna säkring som är till AC också? den blåser inte kallt Sad
stensth
Golf 7 SC Tdi Ort: Norge
Ons 14 maj 2008 22:05 Svara med citat
Har för mig att en av dom är en "motorsäkring", en av dom säkringarna rök stup i kvarten innan jag fick brand i min förra golf. Visade sig sen att det var 5st kablar som hade brunnit av i kabelhärvan någonstans och att ett kontaktstycke till mätarhuset hade smält samman!
Dock så gick allt på försäkringen, men det var mycket strul innan allt blev återställt!