esm
Golf 2 1,8 '90 Ort: Kungsbacka |
| Ons 14 maj 2008 10:47 |
|
Jag har då precis fått hem nya dämpare och fjädrar från MB-Tuning. Men nu är det så att jag har ingen aning om hur man gör för att byta till dessa. Undrar bara om någon kan beskriva detta lite snabbt för mig? eller om det finns någon vänlig själ i närheten som skulle kunna hjälpa mig med det?
/Erik
|
|
Prutte
Golf 4 GTi -00 |
| Ons 14 maj 2008 17:37 |
|
Det är skit enkelt att byta! Har själv inte hållit på att skruva så himla mkt men jag tyckte jag klarade det galant=)
vi börjar fram:
Börja med att skruva loss däcket, bakom skivan ser du hur Dämparen är fäst med två stycken bultar i spindeln, lossa dom. Kan sitta ganska ordentligt. När du gjort detta så öppnar du huven och tar bort locket som sitter över fjäderbenet. Bara fram med en hylsa som passar (minns inte vilken storlek det var). lossa den och lirka nu ut hela "paketet". ett tips är nu när du ändå har löst allt är att byta fjäderbenslagren. gör en riktigt stor skillnad på nya och gammla! såja, skruva ihop MB-Tuning dämparna med fjäder och allt som ska vara sen är det bara att göra i omvänd ordning när du ska ha tillbaka allt.
Bak Då:
Hmm, ja,börja med att skruva bort "tornen" på fjäderbenen bak, båda sidor (kom ihåg vilken ordning alla muttrar och brickor ska vara i bara), när detta är klart så bort med däcket, där ser du ganska snabbt hur det gammla fjäderbenet är fäst i bakaxeln, skruva bort den skruven på båda sidor och vips är det bara att lirka ut hela paketet där med, flytta nu över alla brickor och tallrikar och grejer från gammla fjäderbenen (eller köp nya=) ) och gör sen i samma omvända ordning när du ska tillbaka med allt...
Hoppas att det var lite hjälp iallafall.
Kom bara ihåg att göra en hjulinställning på bilen när du är klar med allt för att slippa onödigt slit på däcken..
bara PM:a om du har frågor
|
|
dLindgren
Golf 2 1.6 -87 Ort: Västerås |
| Ons 14 maj 2008 17:45 |
|
| Behövs det inge specialhylsa eller något för att ta bort fjäderbenen? tänkte på i toppen av benet.
|
|
Prutte
Golf 4 GTi -00 |
| Ons 14 maj 2008 17:48 |
|
| Hmm, man bör ha tillgång till en sån där "fjäderihoptryckare" sen som lindgren säger, man måste ha en lite anorlunda hyllsa för att få loss fjädern från själva benet! går säkert att fixa på annat sätt, vi hade på jobbet så jag bytte där...
|
|
esm
| Ons 14 maj 2008 17:52 |
|
| Oj oj... ja får se hur detta kommer att gå... verkar som om jag får avvakta med bytet, måste skaffa en sån fjäderihoptryckare, samt nåt att ställa bilen på.. den där domkraften som är med till bilen känns inte så stabil.. hjulinställning har jag ingen aning om hur man gör heller.. hehe.. får se om man får tag på någon som kan hjälpa mig med detta..
|
|
esm
| Ons 14 maj 2008 17:53 |
|
Prutte: tack för beskrivningen förresten
|
|
mojoman
Golf 7 2,0TDI 4 motion Ort: Sigtuna |
| Ons 14 maj 2008 19:54 |
|
Hjulen ställer ingen in själv om man vill behålla däcken en längre tid. Detta görs på verkstad med en dator för att få exakta vinklarna på allt. Man kan göra grovjustering själv. Men har inte gjort nån framvagns inställning på några bilar efter fjäderbyten. De känns direkt i styrning och hur bilen beter sig om de behövs. VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
esm
| Ons 14 maj 2008 20:09 |
|
| Ok, någon som vet vad en hjulinställning kostar?
|
|
klabbekodd
Golf 2 Ort: Örkelljunga |
| Ons 14 maj 2008 20:41 |
|
| Glöm hjulinställningen. den kostar ca1000 kr, men behövs inte om du tar bort hela navet i stället. Detta förefaller kanske lite mer krångligt, men efter återmontering är det bara att köra igen. Jag arbetade efter boken med mina första golfar, men att låssa hela navet är det klart enklaste sättet- man slipper dyra verkstadsbesök. Du behöver en rejäl 32 krafthylsa som skall vara lång ( biltema.tex) ,vinkelhandtag och ett köttigt rör att förlänga med, polare som håller på bromsen kan behövas, sen skall du smeka ur spindelleden. Bromsoket har du redan lossat och hängt upp- voila- nu är det löst om du har lossat det upptill.. Lycka till!!
|
|
esm
| Ons 14 maj 2008 21:03 |
|
| Hmm ok.. ja då får jag åka till Biltema och skaffa en sådan då. Att det är en som trampar på bromsen? Är det för att hålla still bilen, eller har det en annan funktion?
|
|
mojoman
| Ons 14 maj 2008 23:07 |
|
Ta bort hela navet ? varför krångla till det ? mycke större risk att hjulinställningen blir fel då. Köp bara fjäderspännare o komprimera, lossa alla skruvar, på med nya fjädrar och dämpare, skruva tillbaka. VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
ascona-tic
Golf 2 1.8gl-91 Ort: Landskrona |
| Tor 15 maj 2008 5:59 |
|
| Han har köppt fjädrar och dämpare så plocka av hela navet hjälper inget då du ändå måste plocka av dämparen. Och hjulinställning kostar inga 1000kr hade inne min i måndags för samma operation och inställingen kosta 450kr så det ligger runt den prisklassen kan jag tänka mig.
|
|
klabbekodd
| Tor 15 maj 2008 20:08 |
|
| Hej ! Om man lossar hela navet behöver man inte pilla på de försmädliga skruvar som håller fjäderbenet mot navet. ( Där göres toe in ist. )Om det vill sig illa kan man behöva spänna fast fjäderbenet i ett skruvstäd för att kunna få loss muttrar/lock till dämparen. Har du ett smidigare sätt att få ur dämparen så är det bara att gratulera ! Till esm: hjulbulten sitter så hårt att hjulet kanske snurrar annars. Jag skulle tycka det vore trevligt om mojoman ville skriva utförligt hur han brukar göra när han byter dämpare fram, det kunde va kul att få se en annan teknik. I bland har man gjort " fel " länge , och så kommer det någon och visar hur det skall gå till, vilket kan vara väldigt skönt, för man blir lätt vansinnig av att meka i blindo..!!!
|
|
mojoman
| Tor 15 maj 2008 21:35 |
|
Dom skruvarna som håller fjäderbenet mot navet kan knappast ha nått med TOE värdet och göra då detta justeras på styrstaget.
CAMBER vinkeln kan bli fel då man lossar dessa skruvar men vad jag har fattat så justeras dessa med skruvarna som sitter i länkarmen och inte med de 2 stora som håller ihop navet och fjäderbenet.
CASTER vinkeln är låst och kan inte justeras utan större ingrepp.
Lossa topp muttern på fjäderbenet, pressa ihop fjädern med fjäderspännare, lossa de 2 skruvarna som håller ihop navet och fjäderbenet. Ta bort toppmuttern och ut med paketet.
Det som dödar däcken snabbt är om man har en felaktig TOE inställning denna kan kontroleras grovt med tumstock. Mät avståndet mellan framdäcken i framkant på däcken sen avståndet i bakkant. Vet inte vilken toe-in golfen har men det ska inte diffa mycke mella fram och bakkanten på däcket. VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
esm
| Tor 15 maj 2008 22:05 |
|
Ok ok, tackar så mycket för informationen.. kan vara bra att veta litegrann innan man ger sig på att byta dessa.. dock så får jag vänta lite tills man får lite mer pengar så man kan köpa fjäderspännare och kanske nåt mer verktyg..
|
|
mojoman
| Fre 16 maj 2008 6:12 |
|
Fjäderspännaren kostar kanske 98:- på biltema skippa några bira i helgen så e saken klar =D VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
esm
| Fre 16 maj 2008 9:50 |
|
Hehe, nja, jag har faktiskt inte så mkt mer pengar på kontot just nu. Är man student så har man inte riktigt överflöd med pengar
|
|
esm
| Fre 16 maj 2008 9:50 |
|
| Förresten, hur många fjäderspännare behöver man?
|
|
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa |
| Fre 16 maj 2008 11:55 |
|
| mojoman skrev: | | Fjäderspännaren kostar kanske 98:- på biltema skippa några bira i helgen så e saken klar =D |
Skippa bira......äru helt tokig ”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
|
|
klabbekodd
| Fre 16 maj 2008 20:07 |
|
Hej ! naturligtvis skall det vara cambervikel och inget annat. begynnande ahlzheimers??
Men jag vill med bestämdhet påstå att om du lossar de två skruvar som håller fjäderbenet till navet, den ena är dessutom excentrisk ( Där har jag och skruven nåt gemensamt..) så ändrar du hjulinställningen så att inte ens Luke Skywalker skulle kunna få tillbaka den med ögonmått, med allt så många ristningar och markeringar. Jag lyckades aldrig riktigt bra trots många försök ... Nu är det nog 10 år sedan jag hade en golf inne på verkstad för hjuliställning. Då tog den bonntjyven 680 kr ( minns det väl ) .Han tar nog 1000 idag och jag vill helst undvika honom.. Till esm- du behöver två fjäderspännare om du inte är tarzan själv!! Lycka till och akta ölen. Själv tål jag inte öl, ty jag blir yr i huvudet av den.
|
|
esm
| Sön 18 maj 2008 0:28 |
|
| Klabbe: tack för infon... får se när det blir av att byta dämparna, känns mer invecklat än vad jag hade hört innan...
|
|