Forum - Golf 2 (83-91) - Fråga ang katalysator

Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Sön 18 maj 2008 23:10 Svara med citat
Hej!
Jag har rivit ner hela mitt avgassystem från det främre röret och bakåt. När jag tittar i katten så ser den tom ut,brukar det inte sitta ett nät och någon typ av fyllning i den(isolerull av nåt slag?) Bilen är en 89 som ska ha kat enligt sbp och den är besiktigad och godkänd med denna katalysator. Undrar nu om någon nyligen rivit ner sin kat och tittat i den och minns hur det såg ut? Finns det några fördelar och risker med att rengöra katten invändigt,såg lite sotigt ut. Funderade på om den tål dieselbad men det kanske är en dum idé?

Mvh Robin
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 19 maj 2008 0:01 Svara med citat
Då har någon rensat ur den, ska sitta keramik och nät i den!

Går säkert att köra diesel om den är helt tom invändigt.

Men på 89års modell ska katten fungera så en rensad katt lär inte klara bilprovningen.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje
Mån 19 maj 2008 17:24 Svara med citat
Jag misstänkte att den inte skulle se ut på det viset men bilen är besiktigad med denna kat strax före jag köpte den och sedan har den inte gått långt innan jag ställde av och rev ner den för renovering.

Med tanke på hur fastrostat allt var så kan inte förre ägaren ha haft loss röret och rensat kat efter besiktningen,alt besiktigat med annat rör för det hade man sett på nya bultar m.m Jävligt skumt men kanske får napp på en bättre begagnad annars ny....

Finns nya för 2500 nu för tiden,positivt pris med många aktörer på marknaden..
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 19 maj 2008 19:28 Svara med citat
Finns ju även här....

http://www.rakaror.se/

För övrigt samma tillverkare på den som Biltema säljer!