Danjul
Golf 4 1.6 SR -99 Ort: Stockholm |
| Tor 08 jan 2009 12:33 |
|
| Hej! igår höll vi på att fotografera bilen och efter vi kört runt sätena så mycket fram och tillbaka som det går så tändes en gul airbag lampa som inte slocknar?! kan det ha något med sätesflyttningarna att göra? låter ju helt bissart men läste i en annan tråd att någon slitit ur sätena och fått problemet, har visserligen flyttat mina upp och ner hit och dit men skall ju inte innebära problem.. Någon som har några tips? Känns ju inte så kul att köra runt utan airbag..
|
|
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping |
| Tor 08 jan 2009 12:51 |
|
Tjena hände samma grej på min fast den bara tändes...
kolla så ingen sladd har hoppat ur under sätet, dom sitter på insidan vid mittenkonsollen. Höjjer du upp stolen går dom komma åt lätt..
Om dom sitter ihop och lampan lyser, prova att åka till en verkstad och släcka lampan(felkoder).
Jag fick släcka min 2 gånger sen har den inte börjat lysa något mer.
Vet inte om de kostar något, ja har en kompis som fixade datorn.
|
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Tor 08 jan 2009 15:12 |
|
Det var nog jag som plockade ur sätet och fick airbag lampan att lysa
Antar att kontakten har brutits vid nått tillfälle och då har lampan tänts, tyvärr verkar det som att lampan måste släckas på verkstad, räcker inte bara med att koppla in kontakten igen... Min lyser fortfarande hehe
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tor 08 jan 2009 15:32 |
|
Hände mig med en gång. Kontakten under stolen hade nåt glapp. Slutade med att de bytte kontakten då det inte hjälpte att bara släcka felkoden. Sen dess har den kontakten inte vart något problem.
Värre är det med ratten.
Airbaglampan lyser eftersom vi bytte ratt, har inte "hunnit" göra nånting åt det än dock..
|
|
Danjul
| Lör 10 jan 2009 13:18 |
|
Kikat på kontakterna (sitter två) under förarsätet mot mittkonsolsidan och båda sitter i och ser fräscha ut.. funderar på om det kan vara något glapp där, bilen är en 99a och har gått drygt 3000mil så jag tror knappast att det är någon slags förslitning, måste nog vara glapp i den där kontakten.. fast man är ju lite orolig att airbagen inte fungerar? och vad gör kontakten? hmm.. märkligt fel i vilket fall som helst.
Varför sitter det en kontakt under sätet som har med airbagen och göra? och hur felsöker jag om det är fel på airbagen? det går väl inte att göra själv, får nog ringa VAG.
Uppdatering: klagar dom på detta på besiktningen? skall nämligen dig på måndag! haha..
|
|
mattemaz
Golf 4 GTI -00 Ort: Alingsås |
| Lör 10 jan 2009 14:51 |
|
Jag har också råkat ut för detta igår börja min lampa lysa. Skulle köra en stor grej så slet ur baksätet. Men sitter ju inget sånt där. Men va nere med datorn nyss och kolla om det fanns nån felkod och det fanns det inte. Så testa det med kontakten under stolen. Satte på tändningen och pilla lite under stolen me kablarna och kontakterna så blinka lampan till. Men inte varje gång man pilla där. Så jag gissar på glapp på nått sätt.
Jag tror inte bes godkänner att lampan lyser. Jag ska köra min till bes i slutet av månaden så måste lösa detta fort nu. Men är inte helt säker.
|
|
nitr2ox
Donator 175
Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm |
| Lör 10 jan 2009 16:28 |
|
| Danjul skrev: |
Varför sitter det en kontakt under sätet som har med airbagen och göra? och hur felsöker jag om det är fel på airbagen? det går väl inte att göra själv, får nog ringa VAG. |
Förmodligen har du sido airbag, vars laddning sitter i stolen så kontakten är där för att lösa ut den tips när ni pillar på dessa kontakter är att koppla ur batteriet då spännings förändringar när man tar ur/sätter i kontakter kan utlösa kudden enligt vad jag har hört, sällsynt dock men för säkerhets skull. Har du ingen sidoairbag kan det vara en viktavkännare i stolen, dvs. sitter du i stolen så aktiveras passagerar kudden, sitter du inte där är den passiv vid en krock.
|
|
Danjul
| Mån 12 jan 2009 16:51 |
|
| Nu har jag pratat med VAG, dem "trodde" att dom skulle kunna felsöka det och åtgärda felet på ungefär en timme och dem vill ha 1700kr/h.. billig livsförsäkring (tänk om airbagen inte funkar om man krockar) men sjukt snordyrt ändå.. tänkte kika själv med en vagcom men dem kostar ju 2500kr!? finns det inget billigare sätt att läsa felkoderna? jag blir ju ruinerad som arbetslös/student
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Mån 12 jan 2009 17:28 |
|
Kolla ebay.com har för mig att jag sett en sån vagcom sladd till pc för nån hundring eller två. Programvara kan man ju fixa på nätet, om man inte får med, är inte så insatt i det där... än, skall tilläggas.
|
|
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping |
| Mån 12 jan 2009 17:54 |
|
Hör runt lite fall de är någon som känner någon
annars hör på skolan du går, om de finns fordosprogram de vill säga
|
|