Forum - Golf 4 (98-04) - Turbon laddar inte som den ska

sengstr
Golf 4 GTI -00 Ort: Enköping
Sön 20 maj 2007 20:58 Svara med citat
Har en golf gti årsmodell 00..
Den har laddat 1.2 - 1.3

men nu laddar den 0.2 och högst 0.3..
någon som vet vad för problem det kan vara?

har precis satt in öppet luftfilter.. kan det vara så att den har gjort att lmm gått?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 20 maj 2007 21:03 Svara med citat
kollat felkoderna?

mk2 vr6
sengstr
Mån 21 maj 2007 19:21 Svara med citat
Jag ska göra det på onsdag. Men jag har läst någonstans att när bilen laddar 0.2 - 0.3 så brukar det vara luftmassemätaren..
Jag hoppas det är den. för då går det billigt undan!!
Mr.TDI
VW Caddy Ort: Stockholm
Mån 21 maj 2007 20:05 Svara med citat
Jag tror att det är LMMen som pajat, vääldigt vanligt när man monterat öppna filter på dom maskinerna. Men det är inte det öppna filtret i sig som förstör LMMen utan oljan som filtret är insmort av!

Finns speciella filter som är "torra" nuförtiden.

Bora TDI-01
Caddy GT-90
Passat TDI-00
sengstr
Mån 21 maj 2007 20:35 Svara med citat
Okej.. Men hur blir det på bilen när den går sönder?
gör den att den automatiskt går ner till något felsäkertläge? eller hur ser det ut?
Jag vet inte om den här är insmord från början ihuvudtaget. Funderar på att sätta tillbaka burken faktiskt och köra med orginalet! fast ett sportfiler istället.!
NissE_L
Golf 4 GTI - 98 Ort: Stockholm
Mån 12 maj 2008 19:07 Svara med citat
Kontrollera dumpventilen där vacumslangen kopplas på sug i den och se om d e tätt annars byt dom brukar sitta felmonterade och sen finns det 2 st slangar under motor kåpan vevhusslang som brukar pajja ryck sladden till luftmassemätaren och se om den går exakt lika bra nu vet du lite saker som d kan vara annars är det w-gaten tryckslangar eller ic-n

ZebbzoN_L
mattemaz
Golf 4 GTI -00 Ort: Alingsås
Mån 12 maj 2008 19:57 Svara med citat
Jag har nästan samma problem..
Min bil är chipad och när den gick som den skulle så ladda den 1.2-1.3
Men har nu gått ner till 0.8 som max.
Är det möjligt att jag kan ha samma fel?
Har inga felkoder eller så..
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Mån 12 maj 2008 20:42 Svara med citat
Om magnetventilen är dålig/pajj, så vill gärna bilen gå in i "nödprogrammet" vad jag förstått, en kompis hade det problemet på sin Audi. Ett tips kan vara att kolla det. Min Golf är steg 3 chippad, har aldrig laddat mer än 0,9bar.. vet inte om det beror på chippet eller ICn eller helt enkelt på att turbon inte är ny längre.. Finns många orsaker som sagt.
Hobby Golfare
Ingen VW Ort: Uppsala
Mån 19 maj 2008 18:42 Svara med citat
Låter som den går på GLT. Har svårt o tro att lmm pajade bara sådär. Då skulle den nog gå ojämnare. Mina slantar ligger på magnetventilen. Kan va så simpelt att du ryckt nån sladd/slang av misstag när du monterade filtret. Vet inte riktigt hur de sitter på golfen men på min (volvo Very Happy) så sitter/satt mv fast på filterboxen. KOLLA DET!
mattemaz
Golf 4 GTI -00 Ort: Alingsås
Mån 19 maj 2008 20:23 Svara med citat
Vart sitter magnetventilen då?
NissE_L
Golf 4 GTI - 98 Ort: Stockholm
Mån 19 maj 2008 22:53 Svara med citat
mattemaz skrev:
Vart sitter magnetventilen då?

tjena magnetventilen sitter på samma slang som luftmassemätaren det är en liten minibox med tot 3 st slang uttag den känner av laddtrycket och ger signal till styrdonet men jag kan ev tänka mig att din wejstgate sitter fast ursäkta stavningen men d e inget jag stavar till vaje dag heheh men kolla d kan vara så att det blir mycket sot i din turbo som gör att w-gaten står lite öppen då ladder den inte som den ska d problemet hade jag i förrgår hehe har bytt allt runt om magnetventilen dumpen intercooler allt som bara finns runt om o sen hitta jag det där då e d bara o byta ut turbon mot en audi s3 turbo den orkar lite mer den snurran du har e så liten och den orkar inte hålla laddet länge
Hobby Golfare
Tor 22 maj 2008 6:54 Svara med citat
Har ingen aning var den sitter på golfen. Leta runt filtret eller följ slangarna från turbon. Den ser ut som föregående talare beskrek. Byt MV först innan du börjar byta andra grejer. får du aldrig mer ladd än 0.2-0.3? Någon som vet vad GLT ligger på på en mk4?
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås
Tor 22 maj 2008 7:22 Svara med citat
Laddar bilen bara 0,2-0,3 är det oftast lmm som pajjat eller är smutsig.. köp CRC Air sensor clean och ta loss mätaren och rengör den.. funkar i vissa fall om den bara är smutsig.. billig chansning iaf.. magnet ventilen sitter precis uppe vid högra hörnet vis ventilkåpan lössa stora plasten så ser du den nästan vid broms servon..

VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
Hobby Golfare
Tor 22 maj 2008 17:02 Svara med citat
Vart köper man CRC Air sensor clean? Very Happy min lmm håller på o tackar... Men jag har svårt o tro att lmm bara toktackar sådär efter ett filterbyte? Eller? Iofs är den grymt kännslig så du kan ju ha råkat paja den när du böt filtret och "blottade" den. räcker ju i stort sett med lite smutts. eller att du kom åt den med en skruvmejsel eller nåt. Då e de tråkigare för dom e inte billiga Sad Lycka till iaf...
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås
Tor 22 maj 2008 19:04 Svara med citat
CRC Air sensor clean finns på Mekonomen

VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia