krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Mån 19 maj 2008 23:45 |
|
Tänkte byta kamrem på bilen, något speciellt att tänka på där?
Har bytt på gamla Volvo bilar förut men aldrig på en Golf!
Har inte plockat bort kåpan än och kollat men misstänker att nån packbox kan behöva bytas när man ändå är där, något speciellt att tänka på, eller är det bara att lossa, pilla ur boxen och trycka dit en ny?
Gäller en Golf II årsm 1989 men 1.8i motor.
// Kristian
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 20 maj 2008 18:03 |
|
Rem och spännare.
glöm inte nolla motorn.
Annars är det väl inget att tänka på direkt.
sitter inga packboxar nånstans du nödvändigtvis behöver byta
|
|
krillebus
| Tis 20 maj 2008 18:55 |
|
Okej men sitter det inte packboxar på kam och vevaxel?
Är ju inte sagt att det läcker eller fuktar där men när man ändå byter kamrem så är det ju inte ovanligt att packboxarna läcker, har i alla fall varit så på alla gamla Volvo häckar jag bytt rem på!
// Kristian
|
|
mojoman
Golf 7 2,0TDI 4 motion Ort: Sigtuna |
| Tis 20 maj 2008 19:07 |
|
Det sitter packbox på både kam och vev, vid nollning av motorn är det 3 punkter kamaxeln, vevaxeln (ser man bäst på växellåds sidan) och agregat axeln eller vad det kallas (remskivan som driver olje pumpen och rotorn)
OT fläkten är framgrävd ur förrådet om du inte hittat nån annan ! VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
krillebus
| Tis 20 maj 2008 20:39 |
|
| mojoman skrev: | Det sitter packbox på både kam och vev, vid nollning av motorn är det 3 punkter kamaxeln, vevaxeln (ser man bäst på växellåds sidan) och agregat axeln eller vad det kallas (remskivan som driver olje pumpen och rotorn)
OT fläkten är framgrävd ur förrådet om du inte hittat nån annan ! |
Kanoners, bara säga till när du har tid så hämtar jag den!
Okej, va bra, som jag misstänkte då!
Rotorn? Med rotorn på plats eller utan, finns det märkning i fördelaren?
|
|
krillebus
| Ons 21 maj 2008 0:15 |
|
En liten fundering, nollning av motorn, vad betyder det?
Är det när man ställer alla markeringar där dom ska vara eller har jag missat nått? "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
fredda84
Golf 3 VR6 Ort: Gävle |
| Ons 21 maj 2008 10:07 |
|
| Nollning av motorn = 1:a cylindern i övre dödpunkt, skruva ur tändstiftet och ha något långt smalt att känna med, vrid runt motorn för hand tills precis när kolven är på topp och vill vända ner igen. sen vet jag inte hur markeringarna ser ut riktigt på en 8V... har du ingen Haynes bok till golfen så skaffa en för där står det en hel del nyttiga saker
|
|
krillebus
| Ons 21 maj 2008 18:20 |
|
| fredda84 skrev: | | Nollning av motorn = 1:a cylindern i övre dödpunkt, skruva ur tändstiftet och ha något långt smalt att känna med, vrid runt motorn för hand tills precis när kolven är på topp och vill vända ner igen. sen vet jag inte hur markeringarna ser ut riktigt på en 8V... har du ingen Haynes bok till golfen så skaffa en för där står det en hel del nyttiga saker |
Okej, man tackar!
Jo, ska köpa en haynes så småningom men inte just nu.
Vilken är ettans cylinder?
|
|
mojoman
Golf 7 2,0TDI 4 motion Ort: Sigtuna |
| Ons 21 maj 2008 19:00 |
|
Cylinder 1 ligger på kamrems sidan och 4 på växellåds sidan. VW Golf MK7 2.0TDI 4 Motion 2018
|
|
krillebus
| Ons 21 maj 2008 20:13 |
|
| mojoman skrev: | | Cylinder 1 ligger på kamrems sidan och 4 på växellåds sidan. |
Man tackar och bockar!
|
|