Skärmbreddning i plåt utan valsning + Luftintag från VW Transporter
Jag har varken utfört arbetet eller varit med, hittade guiden på en finsk sida och tänkte göra en svensk version av den.
För att få plats med 9*16? fälgar behövdes en liten breddning.
Börja med att skära upp den befintliga breddningen av sidoskärmen.
Tänk på att skärmen fortfarande sitter fast i fram o bakkant.
Skär även ut från ditt snitt mot hjulhuset dock inte ända ut.
Bocka sedan plåten så att den får en bra o jämn form. När du bockar ut kanten på skärmen tänk på att mäta så du kan få lika mycket på andra sidan.
Lägg in små metallbitar för att stödja den nya kanten. När du svetsar fast dessa tänk på att endast punkt svetsa annats kan skärmen slå sig. Ta en bit fram o en bak jobba dig sedan mot mitten och tänk på värmen.
Här har man även passat på att göra ett luft intag eftersom skärmen ändå ska lackas om.
Luftintaget kommer från en VW Transporter. Fäst intaget med några punkter, såga sedan bort plåten under.
Svetsa fast luftintaget. Intaget har egentligen 5 hål men det fick inte plats.
Insidan av skärmen.
Jämna till utan med vinkelslip innan du spacklar så du sliper hitta metallknutor som sticker upp sen.
Här är inga fjärdar monterade på dämparna så att man kan se att skärmen blir lagom.
Jämförelse innan och efter.
Backskärmen är lite svårare då denna består av 2 lager plåt.
Börja som tidigare med att såga upp skärmen, låt den sitta fast fram och bak om du inte planerar att bredda även trösklarna.
Bora bort svetsningarna på insidan för att separera det inre och yttre lagret.
Såga det inre lagret likadant som de yttre.
Skärmen är sågad och utbockad.
Stötdämparen är borttagen för att man enkelt ska få lagom bredd.
Forma breddningen som du vill ha den och svetsa fast små metallbitar
Lägg i så att du fyller tomrummen och banka fram den exakta formen du vill ha på skärmen
Det yttre lagret svetsat och fint
Svetsningen från insidan.
Svetsa fast innerlagret.
Resultatet.
Jag hoppas bilderna o texten hänger samman, komentera gärna o ställ frågor.
Jag hoppas att vi i framtiden kan få en kunskapsbank.
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Om någon vill översätta så e de bara att köra på. jag tänkte göra de men hinner inte denna veckan pga jobb o på torsdag åker man ju till falsterbo horse show för att jobba.
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född