muppet
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Fre 13 mar 2009 17:37 |
|
Hej på Er, min sambo köpte en bora -99 1,6 manuell (13000mil), och undrar varför bilen låter som en disel vid start (endast när man vrider nyckeln, kanske 2-3 sec) Vi har aldrig ägt en "MK4" så vi vet inte riktigt hur det "ska/kan" låta. Utöver detta känns växellådan tungstyrd, vi vet heller om det ska vara så, då vi kör en -04 passat (och man ska väl inte jämföra päron med äpplen)
Bilen är välservad av en gubbe som haft bilen innan.
|
|
Aleks
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Lör 14 mar 2009 2:23 |
|
Mamman min har en Seat Leon 1,6 16V och även den låter som en diesel vid uppstart.
Ska vara helt normalt vad jag förstått.
Ang. tungstyrd växellåda så är lådorna på 1,6 kända för att vara dåligt konstruerade.
Börjar med att småkärv och svårt att få i växlarna och kan sluta med rasad låda men behöver inte alls vara så i ditt fall.
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Lör 14 mar 2009 9:02 |
|
| Knacket kommer från de hydrauliska tryckarna, oljudet slutar därför när oljetrycket stigit.
|
|
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille |
| Lör 14 mar 2009 13:24 |
|
Vet du vad det är för olja i motorn? kan vara en trögare olja med högre viskositet, som tar ett tag innan den når lyftare m.m
tungstyrd låda, menar du att det är svårt att få i växlarna eller? __________________
Patrik N
Golf 1,6 MkIV - SÅLD
Volvo 850 GLE 1993
|
|
muppet
| Lör 14 mar 2009 17:25 |
|
| Har provkört min svågers golf 1,6 (-00) och det var samma knack. Angående det här med växlarna så får VW kolla detta i samband med service. Jo, vi känner till det här med VAG låderna, men det kan vara en vanesak, alla låder är ju olika. . .
|
|
nypa
Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille |
| Lör 14 mar 2009 18:25 |
|
Det sitter en växelförare ovanpå växellådan, smörj några droppar med 5-56 på axlarna och se om inte det hjälper, tyckte också min låda var lite småtrög och efter en liten uppsmörjning så fungerade den bättre... __________________
Patrik N
Golf 1,6 MkIV - SÅLD
Volvo 850 GLE 1993
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
|
muppet
| Sön 15 mar 2009 12:31 |
|