Forum - Golf 3 (92-99) - Byta frambalk?

Mobeerg
Ingen VW Ort: Linköping
Tis 27 maj 2008 21:00 Svara med citat
Hur går det smidigast att byta frambalken? (tror det är en balk? Think )

Försöka få tag på en ny o skära bort / svetsa dit ?

jälva klurigt.. Sad

Bild

[img=http://img352.imageshack.us/img352/4674/p5200006pw1.th.jpg]

Aavars,manligt!

Senast ändrad Tis 27 maj 2008 22:55, ändrad totalt 1 gång
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 27 maj 2008 22:48 Svara med citat
Svårt att se hur mulad den är.
går det inte rikta?

mk2 vr6
Mobeerg
Tis 27 maj 2008 22:51 Svara med citat
Har nog tyvärr ingen bätttre bild,men den är rätt intryck.. Finns ingen plats att kunna slå på ,så går inte o banka ut den, om det är det du menar med rikta..

Aavars,manligt!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 27 maj 2008 23:37 Svara med citat
Tänkte mer dra den. med riktiga riktningsverktyg.
Men annars borde det väl gå att kapa ur och svetsa på nytt

mk2 vr6
Mobeerg
Ons 28 maj 2008 14:12 Svara med citat
Ohfan,kanske är värt att åka ner te bilplåtslageri och höra me dom innan man ger sig in i leken!

Aavars,manligt!
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Ons 04 jun 2008 22:35 Svara med citat
Det är nog bäst det.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Mobeerg
Ons 04 jun 2008 22:36 Svara med citat
Ska kapa av skiten o svetsa på en ny likadan bit som jag köpt på skroten.

Aavars,manligt!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 04 jun 2008 22:57 Svara med citat
Har du mätt upp fronten?

mk2 vr6
Mobeerg
Ons 04 jun 2008 23:22 Svara med citat
Mät upp den ?^^ Lämnar in skiten

Aavars,manligt!
HjTDI
Golf 4 1.9 TDI Ort: Katrineholm
Tor 19 jun 2008 23:13 Svara med citat
Mobeerg skrev:
Hur går det smidigast att byta frambalken? (tror det är en balk? Think )

Försöka få tag på en ny o skära bort / svetsa dit ?

jälva klurigt.. Sad

Bild

[img=http://img352.imageshack.us/img352/4674/p5200006pw1.th.jpg]

Ramsnok kallas det. Är den illa skadad bör du skicka bilen på rikt såvida du inte är händig med svetsen Razz Rikt och plåtjobb brukar vara större pengar, så tänk två ggr innan du satsar större pengar på kärran.

Du måste mäta upp exakta mått, som du refererar mot nya bitar... Är bilen utrustad med Airbag sitter förmodligen en sensor i snoken, kolla även det innan du börjar riva! Tänk på att det är din egen säkerhet det kan handla om i en framtida ev. kollison, eller om någon annan kör och smäller duktigt. Skadad plåt blir alltid försvagad, och är svårt att få tillbaka samma styrka. Jag hade satsat på ny plåt hur som hellst... Säkerheten går före det materiella Razz

Golf MK2 1.8 Manhattan -89 "Bruksen"
Volvo 960 3.0 -91 "Lyxåket"
Golf 4'an, pågående projekt!
HjTDI
Tor 19 jun 2008 23:20 Svara med citat
Samtidigt ser din ganska lindrig ut, i jämförelse med min front på Golf 4'an. Ett vildsvin ville leka herre på täppan, och hoppade sturskt upp ur dikeskanten och rakt i fronten i 90 km/h. Dessvärre vart det oavgjort, då både grisen tvärdog och bilen blev stående med smälld kylare, ac-kondensor, motoroljan/styrservooljan sprutade ut och tvärbalken mm från motorblocket. Men snurran klarade sig, med all säkerhet en kylslang till turbon som sprack och även slang till servon som rök.

Men har inte börjat böka med eländet än, det blir höstens projekt...

Mobeerg
Fre 20 jun 2008 11:20 Svara med citat
HjTDI skrev:
Ramsnok kallas det. Är den illa skadad bör du skicka bilen på rikt såvida du inte är händig med svetsen Razz Rikt och plåtjobb brukar vara större pengar, så tänk två ggr innan du satsar större pengar på kärran.

Du måste mäta upp exakta mått, som du refererar mot nya bitar... Är bilen utrustad med Airbag sitter förmodligen en sensor i snoken, kolla även det innan du börjar riva! Tänk på att det är din egen säkerhet det kan handla om i en framtida ev. kollison, eller om någon annan kör och smäller duktigt. Skadad plåt blir alltid försvagad, och är svårt att få tillbaka samma styrka. Jag hade satsat på ny plåt hur som hellst... Säkerheten går före det materiella Razz

Tack för ett mycket bra svar!
Var nere på ett plåtslager häromdagen. och han snackade om nån riktgrej som han trodde var bäst.
Men har samtidigt en "ny" balk som man kan svetsa på, men blir rätt mycket att ta bort och han trodde att det skulle handla om ca 5000:-

Och jag kommer inte göra det själv,då jag likagärna kan skrota bilen direkt:P

Men tack för ett bra svar,och lycka till me din bil!

Aavars,manligt!
HjTDI
Fre 20 jun 2008 11:33 Svara med citat
Det går alldeles utmärkt att lösa med en ny snok från skroten. är min åsikt!

Men du bör ha någon som är kunnig med svetsen och slipen, det blir mycket hantverk för att få ihop det. Plåtjobb handlar å andra sidan bara om hantverk...

Skrota inte bilen, synd på en 97'a. Men försök leta upp "rätt" folk, som har intresse och kan ta sig an bilen med momsfri betalning så att säga Razz Gör dig bekant med de beryktade volvoraggarna, de flesta brukar vara rätt händiga. Men det är ett speciellt folkslag, så förbered dig mentalt innan du ger dig in i en diskussion Very Happy

Mobeerg
Fre 20 jun 2008 11:59 Svara med citat
HjTDI skrev:
Det går alldeles utmärkt att lösa med en ny snok från skroten. är min åsikt!

Men du bör ha någon som är kunnig med svetsen och slipen, det blir mycket hantverk för att få ihop det. Plåtjobb handlar å andra sidan bara om hantverk...

Skrota inte bilen, synd på en 97'a. Men försök leta upp "rätt" folk, som har intresse och kan ta sig an bilen med momsfri betalning så att säga Razz Gör dig bekant med de beryktade volvoraggarna, de flesta brukar vara rätt händiga. Men det är ett speciellt folkslag, så förbered dig mentalt innan du ger dig in i en diskussion Very Happy

Jo,lite synd att skrota den,den va så vacker enligt mig innan jag smällde den Embarassed
Men har en polare vars farsa håller på mycket med bilar, Amerikanare ( har förövrigt en cheva pickis med 800 kusar i Smile) som har egen CNC verkstad m.m som ska hjälpa mig med detta,så det blir momsfritt och antagligen lite billigare Smile Så hoppas det blir bra Smile
Och känner lite volvo raggers,men tror nog inte nån av dom är såna som ger sig in på detta^^

Tack igen!

Aavars,manligt!
HjTDI
Fre 20 jun 2008 12:21 Svara med citat
Det är därför vårat forum lever vidare, vi alla delar samma intresse och har varandra till hjälp och råd! Smile

Tja, vi får se om jag tar mig an 4'an eller inte. Det riktigt sura i hela historien är att jag hela vintern satsade 20.000 samt många timmars jobb på bilen, fick ha den på vägarna i 20 dagar efter påställning och sedan smäller. Numera sätter jag skottpengar på alla grisar jag ser Evil or Very Mad

Anledningen är att jag i höstas var lite ouppmärksam och tyckte att stereon var intressantare än vägen i någon sekund. Vips sitter jag i wireräcket och drar med mig 9 stolpar, tappar vä. hjulupphängning och landar på domkraftsfäste och skadar A-stolpe, tröskel och golv. Hade mycket plåtjobb med min... Men fick ihop hela bilen efter många timmar!

Men så kom grisen och gjorde mitt liv fruktansvärt surt, så på sätt o vis har jag tappat gnistan för bilen nu. Så jag tänkte göra ett försök att sälja av bilen i delar, och se intresset... Finns inget intresse, lutar det åt att hösten blir fullbokad i garaget Thumbs up

Lycka till med din kärra!

Mobeerg
Fre 20 jun 2008 13:03 Svara med citat
HjTDI skrev:
Det är därför vårat forum lever vidare, vi alla delar samma intresse och har varandra till hjälp och råd! Smile

Tja, vi får se om jag tar mig an 4'an eller inte. Det riktigt sura i hela historien är att jag hela vintern satsade 20.000 samt många timmars jobb på bilen, fick ha den på vägarna i 20 dagar efter påställning och sedan smäller. Numera sätter jag skottpengar på alla grisar jag ser Evil or Very Mad

Anledningen är att jag i höstas var lite ouppmärksam och tyckte att stereon var intressantare än vägen i någon sekund. Vips sitter jag i wireräcket och drar med mig 9 stolpar, tappar vä. hjulupphängning och landar på domkraftsfäste och skadar A-stolpe, tröskel och golv. Hade mycket plåtjobb med min... Men fick ihop hela bilen efter många timmar!

Men så kom grisen och gjorde mitt liv fruktansvärt surt, så på sätt o vis har jag tappat gnistan för bilen nu. Så jag tänkte göra ett försök att sälja av bilen i delar, och se intresset... Finns inget intresse, lutar det åt att hösten blir fullbokad i garaget Thumbs up

Lycka till med din kärra!

Fyfan,Du verkar haft mycket otur med ditt åk.
Men försäkring?
Fick du pengar att fixa eller valde du att inte ta ut något på försäkringen?
Jag har bara halvförsäkring o så vit jag vet så täcker inte det singelolyckor,men det kanske det g ör?
men men ,shit happends.. synd att man inte har vettigt garaget osv Smile

Men men,nångång blir det väl ordning påt!
Lycka till me din du med Smile

Aavars,manligt!