ruuska
Golf 4 1,6-98 Ort: Nässjö |
| Mån 29 dec 2008 16:11 |
|
Det är så att jag inte kan låsa upp dörrarna då någon förstört passagerarlåset och bakluckans lås är igensattmed vägsalt mm, och när jag vrider på förardörrens lås så händer det inget.
Bilen har stått i ca 3 år och är ingen ström i. låste bilen innifrån nu i jul, alltså tryckte ner låsknoppen och smällde i gen dörren men det gick bara göra detta på passagerar dörren. På förardörren så fjädrade denna knapp upp igen. Så det kan vara något fel på detta lås.
Och nu är det så att jag vet inte hur jag ska få upp bilen om man inte då tar sönder en ruta eller liknande och det är man inte så himla sugen på.
Bilen är en mk4 golf, 3 dörrars, 1,6 och det är båda orginal nycklarna jag använt mig av om någon undrar.
Så om någon har något knep eller tips så är jag mkt mkt tacksamm mvh Alexsander[/b]
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Mån 29 dec 2008 21:14 |
|
Vad e felet på förardörrens nyckelhål?
Förstod att passagerar nyckelhål trasigt sam backluckan trasig, men inga uppgifter just om låset på förar dörren Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping |
| Mån 29 dec 2008 22:06 |
|
Hör med polisen dom hjälper ju till om man tex har låst in nycklarna i bilen.
eller smörja upp och försöka få igång bakluckanslåset
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Mån 29 dec 2008 22:23 |
|
| Ge batteriet ström genom att sätta ström till startmotorn och jorda bilen i motorn. Eller om du har dragkrok kan man ju skicka ström genom den till batteriet. På så vis få igång det den vägen. Det utan att behöva bryta någonstans.
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Tis 30 dec 2008 7:55 |
|
En bärgningskår brukar annars kunna öppna bilar som gått i baklås.
Om man vrider på nyckeln och håller den kvar i vridet läge ska man kunna manövrera fönsterhissarna upp och ner.
Men som sagt, lite kräm till batteriet skadar nog inte.
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Tis 30 dec 2008 13:07 |
|
Smurfen
vilken himla bra ídé du har Smurfen att genom dragets uttag ladda lite ström, själv hade jag ingen aning om den metoden, trots att jag varit med ett tag, ja menade min ålder, sådana här bra tips är egentligen guld värda och all uppmärksamhet på ett sådant här forum.
Själv har jag smort bakluckelåset väl och därefter "förseglat" låset med en bit kromtejp, just för att låset alltid ska vara möjligt att använda, vackert, nja det får jag väl stå ut med.
till dig "ruuska" har jag inget bättre svar än försöka olja något av de bättre låsen samtidigt som du har olja på nyckeln innan du försöker låsa upp, själv brukar jag använda 5-56 då den är både smörjande och ev. lösande av gammal smörjmedel som kanske finns i låset, får du igång det så är mitt tips lite bättre medel för just låset men i din situation behövs nog lite upplösning av gammalt hopbeckat skit, hoppas verkligen att några av våra tips hjälper dig
mvh Uffe/bildock
|
|
ruuska
| Tis 30 dec 2008 14:44 |
|
| Sam skrev: | Vad e felet på förardörrens nyckelhål?
Förstod att passagerar nyckelhål trasigt sam backluckan trasig, men inga uppgifter just om låset på förar dörren |
vet ej vad felet är. då det ser helt ut utanpå och nycklar passar utan problem, det går vrida om nyckeln både till höger och vänster men inget öppnas. något måste gått sönder i låsmekanismen tror jag..
|
|
ruuska
| Tis 30 dec 2008 14:49 |
|
| MagArne skrev: | En bärgningskår brukar annars kunna öppna bilar som gått i baklås.
Om man vrider på nyckeln och håller den kvar i vridet läge ska man kunna manövrera fönsterhissarna upp och ner.
Men som sagt, lite kräm till batteriet skadar nog inte. |
ok. men har manuella fönsterhissar. ska det funka och vrida på nyckeln och pressa ner rutan då?
|
|
ruuska
| Tis 30 dec 2008 14:53 |
|
| Smurfen skrev: | | Ge batteriet ström genom att sätta ström till startmotorn och jorda bilen i motorn. Eller om du har dragkrok kan man ju skicka ström genom den till batteriet. På så vis få igång det den vägen. Det utan att behöva bryta någonstans. |
Yes har också tänkt koppla ström till bilen men visste inte riktigt hur men nu vet jag ju men då kopplar jag plus i dragkroken och minus/jord i motorn eller?
|
|
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tis 30 dec 2008 14:54 |
|
| Nej. tror det bara funkar på elhissar. dessutom tror jag att man bara kan hissa upp fönstret med nyckeln. inte ner. nån som vet? nån som testat?
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 30 dec 2008 19:25 |
|
| Ålle skrev: | | Nej. tror det bara funkar på elhissar. dessutom tror jag att man bara kan hissa upp fönstret med nyckeln. inte ner. nån som vet? nån som testat? |
Nä det går ner också, var med om det engång, fast jag har fjärrstyrt då åker dom bara upp såklart
|
|
aantie
Golf 4 2.0 Ort: Ockelbo |
| Ons 31 dec 2008 11:25 |
|
När du fått upp bilen så kan du söka upp tråden jag har gjort som heter krånglande lås. där är tips på hur du smörjer upp och förhoppningsvis får låset att funka igen.
sen mitt tips för att få upp en dörr eller dyligt så får du antagligen ringa till en låssmed eller dyligt så hjälper han dig att få upp dörren eller så tar du något smalt föremål och försöker pilla upp låsknoppen med själv mellan rutan och listen. btw så kan du gå in på youtube och söka, finns många filmer hur man öppnar dörrar på en bil utan nycklar^^ lycka till
|
|
ruuska
| Tis 06 jan 2009 17:57 |
|
Fick upp bilen genom att bända upp dörren med en kil, så jag fick plata med mina tillhyggen och det blev inga märken häller
Tack så mkt för all hjälp!
|
|