Forum - Golf 3 (92-99) - Tjuvstopp

Anders F
Golf 3 2,0 cabrio-97 Ort: Linköping
Tor 22 maj 2008 10:10 Svara med citat
Hej !
Jag har en golf 2,0 -97, som vill tjuvstanna emellanåt.
Ibland när man släpper gasen och trampar ner kopplingen för att växla ner
så stannar den helt plötsligt. Finns det ngn. tomgångsmotor eller dylikt som behöver översyn ?
cab3
Golf 3 cabrio 2,0i Ort: Göteborg
Ons 04 jun 2008 23:01 Svara med citat
Anders F skrev:
Hej !
Jag har en golf 2,0 -97, som vill tjuvstanna emellanåt.
Ibland när man släpper gasen och trampar ner kopplingen för att växla ner
så stannar den helt plötsligt. Finns det ngn. tomgångsmotor eller dylikt som behöver översyn ?

Hej
Har en 96 2,0 med sama syntom,har byt bränslefilter,bränslepumpsrelä,tändspole detta hjälpte inte,byte idag fördelaren provkörde verkar vara ok , men man vet aldrig slängde i en flaska k-sprit kommer väldigt mycket vatten ur avgasröret hoppas det går bra.
Har du gjort några framsteg med din cab.
Mobeerg
Ingen VW Ort: Linköping
Tor 05 jun 2008 22:01 Svara med citat
Har också en golf 2.0 97 som tvärdog i tannefors idag..
så vill också få svar i denna tråd Smile

Antar att det kan va soppapumpen som sagt upp sig?

Aavars,manligt!
Suomela
Golf 3 CL -96 Ort: Gävle
Fre 06 jun 2008 11:02 Svara med citat
Har lite av samma symptom på min mk3 1,6 CL. har bytt tändstift, bränslefilter, luftfilter, motorolja+filter, utan framgång. när jag frikopplar så sjunker varvmätarn till dryga 200rpm o bilen nästan kvävs.. sen går den upp till 800 varv, i några fall lägger den av.
Tänkte väl se över lite mer tänddelar.. rotor, fördelarlock, tändkablar...
kan ju vara nått sånt som spökar...

hade det varit soppa pumpen borde man väl haft kass tomgång och ryckig körning tycker man...
cab3
Lör 07 jun 2008 23:44 Svara med citat
Hej
Det hjälpte inte med fördelarbytet.Men det positiva med bytet är att den går bättre när den går.Läste på ett tyskt forum för Golf III
(vi är tydligen inte ensama om problemet med tjuvstoppen) men det som tyskarna kom fram till på flera ställen är att byta relä nr 30. Det är relät till motorstyrenheten
på Digifant Golf III 2.o dom är tydligen kända för kallödningar, värt ett försök det kostar inte så mycket
Anders F
Golf 3 2,0 cabrio-97 Ort: Linköping
Tis 10 jun 2008 15:02 Svara med citat
Det låter intressant, att testa med relät, får åka till Engströms kolla vad det kostar !
Den har gått ca 9000 mil, så det kanske kan vara dags att byta fördelarlock/rotor/ ev.tändkablar och stift.
Tidigare ägare har servat enl. bok så stiften borde vara bytta nån gång iaf. vad är intervallet på stiftbyte ? 4-5000 mil kanske ? om så är fallet så är det dags nu.

2,0 cabrio-97, 855 GLT-97, V70 2,5t-06
Mobeerg
Ingen VW Ort: Linköping
Tis 10 jun 2008 20:36 Svara med citat
Problemet med min var att tändspolen smällt,men då startar den ju inte överhuvudtaget dock.

Aavars,manligt!
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tis 10 jun 2008 21:44 Svara med citat
Anders F skrev:
Det låter intressant, att testa med relät, får åka till Engströms kolla vad det kostar !
Den har gått ca 9000 mil, så det kanske kan vara dags att byta fördelarlock/rotor/ ev.tändkablar och stift.
Tidigare ägare har servat enl. bok så stiften borde vara bytta nån gång iaf. vad är intervallet på stiftbyte ? 4-5000 mil kanske ? om så är fallet så är det dags nu.

Japp det är sant.
Strömförsörjnings relät är det..
Lödningarna spricker.
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tis 10 jun 2008 22:41 Svara med citat
cab3 skrev:
Hej
Det hjälpte inte med fördelarbytet.Men det positiva med bytet är att den går bättre när den går.Läste på ett tyskt forum för Golf III
(vi är tydligen inte ensama om problemet med tjuvstoppen) men det som tyskarna kom fram till på flera ställen är att byta relä nr 30. Det är relät till motorstyrenheten
på Digifant Golf III 2.o dom är tydligen kända för kallödningar, värt ett försök det kostar inte så mycket

Vet inte om det spelar roll men Digifant sitter bara i Golf III med 2E 2.0 motorn och 2.0 16v. Från och med -95 borde det vara ADY 2.0 motorn som sitter i med Simos motorstyrning. Antar att Anders F har denna nyare version i sin -97? Fast reläna kanske är samma för de båda systemen?

Anders F skrev:

Intervallet för stiftbyte är 3000 mil. Så byt på bara Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
cab3
Ons 09 jul 2008 16:01 Svara med citat
cheba skrev:
Intervallet för stiftbyte är 3000 mil. Så byt på bara Regular Smiley

Hej igen
Diggifantstyrningen sitter i en del 2 liters cabbar,nåväl efter en tids frånvaro så har man semester
och då åter till poblemet det hjälpte inte med tidigare åtgärder dessutom gjorde jag rent alla jordpunkter i motorrummet även två st under batteriet hjälpte inte.
Åkte till VAG expressplatta här i GBG bilen startade inte när den skulle in i hallen,killen tittade lite i motorn och frågade vad jag har bytt.
Sen bytte han inpulsgivaren på svänghjulet, ställde tändningen nu går motorn klockrent.
Snygt jobbat VAG Thumbs up
Suomela
Golf 3 CL -96 Ort: Gävle
Tis 15 jul 2008 17:06 Svara med citat
Jag löste mitt problem, vet dock inte vad som åtgärdade det...men de här gjorde jag.

1. Rengjorde spjället och förgasaren.
2. Vred och vände o skruva lös en jordkabel i chassit.
3. Satte på öppna luftfiltret.
3. Tog lös den där avgasröret som gör att motorn värms upp tidigare, o vände den ner mot
marken. så värmen fördelas bortåt.

Sen vips så var bilen som ny, sjunker aldrig mer ner till 200varv och håller på att kvävas.
Nu sjunker den till 1000 varv när jag frikopplar sen sjunker den sakta ner till 800, precis som de ska vara ;D
cab3
Ons 16 jul 2008 21:39 Svara med citat
Suomela skrev:
Jag löste mitt problem, vet dock inte vad som åtgärdade det...men de här gjorde jag.

1. Rengjorde spjället och förgasaren.
2. Vred och vände o skruva lös en jordkabel i chassit.
3. Satte på öppna luftfiltret.
3. Tog lös den där avgasröret som gör att motorn värms upp tidigare, o vände den ner mot
marken. så värmen fördelas bortåt.

Sen vips så var bilen som ny, sjunker aldrig mer ner till 200varv och håller på att kvävas.
Nu sjunker den till 1000 varv när jag frikopplar sen sjunker den sakta ner till 800, precis som de ska vara ;D

Trevligt att det fungerar,skulle tippa på jordkabeln.