Forum - Golf 3 (92-99) - Vänster framhjul knarrar vid brant högersväng, drivknut?

cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Lör 12 apr 2008 14:37 Svara med citat
Min Golf har börjat avge ett knarrande ljud från vänster framhjul när man svänger brant åt höger. Märkte det när jag var på väg till arbetet igår, i exakt samma sväng där jag för knappt 2 år sedan märkte ett mera gällt gnisslande ljud, den gången åtgärdades felet av att hjullager och p-ände byttes på verkstad. Men nu är ljudet som sagt mera knarrande.

Jag lyfte upp bilen och tog bort hjulet idag och kollade. Hjullagret är helt tight, glappar inte det minsta. Kollade även muttern i navet och den var stadigt spänd. I yttre drivknuten däremot fanns ett litet spel mellan drivaxel och nav. Jag höll stadigt i drivaxeln och vred på bromsskivan, jag kunde vrida bromsskivan någon mm i kanten. Är detta normalt eller får det inte finnas någotsomheslt glapp mellan drivaxel och nav?

Knarrandet uppstår oberoende om jag svänger med kopplingen nere eller uppe.

Som sagt så bytte verkstan lager + p-ände för mindre än 2 år sen. Så man tycker ju inte att lagret skulle börja bråka nu.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Lör 12 apr 2008 15:14 Svara med citat
Låter som drivknuten håller på och ge upp.

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
cheba
Lör 12 apr 2008 19:06 Svara med citat
Nån som kan säga om det är svårt att byta själv? Hur mycket måste man demontera för att få loss knuten?

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 12 apr 2008 20:25 Svara med citat
Inre eller yttre?

mk2 vr6
cheba
Sön 13 apr 2008 15:16 Svara med citat
Yttre antar jag. Eller är det liknande symptom för den inre knuten?

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
cheba
Tor 12 jun 2008 13:20 Svara med citat
Ska uppdatera här nu...jag har inte märkt av just detta problem på länge men nu efter BugRun så låter det från högra sidan istället. När man rullar sakta med eller utan växel i och svänger så kommer oljudet. Är som ett knarrande och ett gnisslande ljud samtidigt. Låter när man svänger åt både vänster och höger, och man behöver inte svänga brant för att det ska låta, räcker med lite.

Drivknut? Det är vad jag tror iaf.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
cheba
Tor 26 jun 2008 22:03 Svara med citat
Jag har inte orkat göra nåt åt detta problem ännu men ikväll när jag hade bort alla hjul för att måla bromsok och skivor (och upptäckte brusten fjäder vänster bak Thumbs down ) kollade jag hur det egentligen står till i framänden.

Höger främre hjullager är iallafall skit. Glappar som fan när man vickar på hjulet, lika som på vänstersidan för 2 år sen innan det lagret byttes. Men mellan drivaxel - hjulnav (dvs. i yttre knuten) kändes det ganska fast, liiite glapp men inte alls mycket. Jag tror högerknuten är OK. På vänster sida är lagret fast och i toppskick, men där finns lite mer glapp i yttre knuten. Har inte så mycket kunskap om drivknutar så jag vet inte hur mycket glapp som är acceptabelt.

Hursomhelst så verkar det som om det låter från båda framhjulen numera. Ett knarrande gnissel vid låga hastigheter, mest när man svänger men även när man kör rakt. Från högersidan fortsätter gnisslet i högre hastigheter, hörs bra vid växling när man frikopplar. Men är symptomen dvs. ljuden från dålig drivknut och dåligt hjullager samma? Gnisslar ju i stereo Confused

jaja, blir väl att ta bilen till verkstad nu snart. lär svida i plånboken...

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
cheba
Ons 23 jul 2008 13:14 Svara med citat
Ännu är inte problemet fixat. Jag kollade nämligen upp navmuttern på höger fram, vid det glappande hjullagret. Den gick att spänna ett kvarts varv ungefär. Jag gjorde det och lagret kändes hur fast som helst, provkörde och allt verkade ok. Dagen efter när jag körde kom gnisslet tillbaka. Nu har jag igen haft loss hjulet, muttern var lös igen så jag spände den så mycket det bara gick, lagret blev fast igen, men gnisslandet försvann inte denna gång. Antagligen för att lagret tagit så mycket stryk vid det här lagret. Ska kolla så allt säkert är ok på vänstersidan också, sen lämnar jag in en.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Ons 23 jul 2008 22:39 Svara med citat
Byt hjullagret....den har gett upp.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.