Forum - Golf 2 (83-91) - Dumpventil

ros_golf88
Golf 2 VR6 -88 Ort: Falun
Mån 31 jul 2006 20:09 Svara med citat
Tjena!

Jag undrar vad en dumpventil gör för någonting.

Sitter det en dumpventil på alla bilar??
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Mån 31 jul 2006 21:50 Svara med citat
dumpventil finns bara på bilar med turbo. släpper ut laddtrycket som turbon byggt upp, när man släpper upp gasen.

nåt sånt. jag är inte så insatt. men någon annan kan säkert berätta mer. Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Tis 01 aug 2006 0:45 Svara med citat
cheba skrev:
dumpventil finns bara på bilar med turbo. släpper ut laddtrycket som turbon byggt upp, när man släpper upp gasen. Regular Smiley


Stämmer ganska bra så långt Thumbs up Då du på en turbobil släpper gasen och stänger gasspjället så
har den trycksatta luften ingen stans att ta vägen, och svänger då tillbaks mot turbon och dess kompressorhus,om detta sker så kan skador på turbon uppstå.För att förhindra detta från att ske så dumpas luften ut ist. Detta ENDAST på bilar med MAP-sensor(manifold air pressure sensor)
Om bilen har luftmassamätare (som alla VAG) så sker detta med en återledande BYPASSVENTIL ist.Detta för att den uppmätta luften måste tillbaks till insuget för att den redan e uppmätt av
massamätaren och bensinen levereras utav denna signal,luften skickas då förbi turbon rakt till insuget,och motorn får då den uppmätta luften UTAN turbotryck...