mudde
Golf 5 1,6 Ort: Sölvesborg |
Ons 06 aug 2008 18:01 |
|
Va ute och körde idag med min bil (Golf V 1,6).
kändes som att bilen ryckte till lite lätt, och samtidigt tändes EPC lampan, nån kvart senare tändes även lampan som ser ut som en liten motor eller växellåda typ..
bilen känns som vanligt, inga missljud eller liknande, dock med den skillnaden att den inte svarar normalt när man ger gas.
någon som har vart med om något liknande kanske??
Mvh Jonas
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
Ons 06 aug 2008 21:13 |
|
Två grejer.....
Bromsljus kontakt kan vara glapp i.
Eller så har du sotig gasspjäll....
Måste rengöras och grundinställas....
På vissa modeller måste man även göra en uppdatering av motor styrdornet.
|
|
Jonas83
Golf 5 2,0 FSI Sportline Ort: Köping |
Tor 07 aug 2008 13:24 |
|
Jag har en 2.0 FSI -05 som helt plötsligt när man åker lägger i ESP:n bilen blir okörbar (svarar inte på gasen) och man måste stanna och slå av den för att kunna köra vidare (hänt ca 5 ggr på 1 år. Lämnade in den på vw verkstad och dom felsökte, hittade 2 sporadiska fel:
*vakuumsystem broms mekaniskt fel
*gasspjällstyrning felfunktion
dom tätade vakuumläckaget och rengjorde gasspjället från sot vilket var vanligt på FSI.
Fick bilen igår 6/8 och inget fel ännu och bilen smårycker inte som den har gjort tidigare.
Så nu är de bara köra och hoppas på att de inte händer igen.
Mvh Jonas Golf 2.0FSI Sportline -05 *SÅLD*
|
|
mudde
Lör 09 aug 2008 22:28 |
|
Har nu haft bilen inne på vag, där den felsöktes och sen bytte man nån givare till gaspedalen.. felkoder och så vidare försvann och jag hämtade bilen, betalade och såg glad ut..
men.. hann bara typ en halvmil, innan epc-lampan tändes igen och jag körde tillbaks igen, där man på nytt kopplade in bilen till databurken och fick upp felkod på samma givare igen..
så nu står bilen hos vag och väntar på att nån ska ha tid för den, det hela tycks va en aning skumt..
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Sön 10 aug 2008 1:10 |
|
Vad har du för motorkod på din motor.?
|
|
mudde
Sön 10 aug 2008 14:17 |
|
Ska man veta sånt :p
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Sön 10 aug 2008 22:01 |
|
Det står i din service plan på första sidan....
Det är väll klart du ska veta sånt om du är intresserad av din bil.
|
|
mudde
Sön 10 aug 2008 22:04 |
|
Att säga att jag är intresserad av min bil är nog lite väl mycket sagt, hade jag inte haft pendlingsavstånd till jobbet så hade jag nog inte ägt nån bil alls..
angående min serviceplan så ligger den tillsammans med handbok och dylikt förlagd i nån flyttkartong nånstans i huset, så jag får be att återkomma angående motorkoden i så fall.
|
|