Forum - Golf 3 (92-99) - Besikta MK3 med turbo?

Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Mån 10 jul 2006 23:15 Svara med citat
Som topicen lyder.. är det någon som lyckats?

Är sugen på att turbokonvertera goffen.. men jag vill som sagt ha det godkänt så jag slipper plocka bort en massa delar innan besiktningen (har redan tillräckligt med jobb innan..)

Har funderat på att hiva i en 1.8T motor men det kanske är att mer jobb än vad som är lönt... vill lika så där ha det godkänt av besiktningen..

Vet att många turbokonverterar sina golf I & II:or.. men det är få eller nästa obefintligt med turbo III:or.. varför?.. är det svårt att konvertera dom?
Tänkte börja som alla andra med lite pyyys men jag vet att hornen kommer att växa.. så frågan är också om det går att plocka ut mycket effekt ur 1.8L motorn.. (typ 400+ hästar)

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
Scrazher
Golf 2 Gti 8v Ort: Lycksele
Tis 11 jul 2006 1:54 Svara med citat
Sorry men jag tror det är ganska kört att bara stoppa i och regga med annan motor Confused

Pga av våra avgasbestämmelser i sverige och att du redan har en nyare bil än -88 med katalysator (= bra avgasrening) så verkar det nästan omöjligt att göra det.

Mk2:an lämpar sig i det här fallet nog mest, efterssom man kan få chassiet godkänt för 160hk (Fanns orginal så med G60 motorn) och då att den finns utan förbättrad avgasrening.
Mk1:an minns jag inte exakt vad siffran va, men VAG har i alla fall en gräns på vad det chassiet pallar.

-GT60- The black Code...
http://www.garaget.org/?car=1454
Hallin
Tis 11 jul 2006 8:20 Svara med citat
Hmm.. här har man en 12år gammal bil o sen är den för NY lika förbaskat.. Cool
Får skaffa mig en gammal golf I:a istället.. Twisted Evil

//Hallin
www.easca.se
Anders
Gäst
Tis 11 jul 2006 10:43 Svara med citat
Scrazher har tyvärr helt rätt.

Dock ska tilläggas, att på pappret är reglementet nästintill likadant för bilar tillverkade 1976-88 som bilar tillverkade från 1989, MEN...

En bil tillverkad till och med 1988 är mycket enklare att få igenom en regbesiktning på grund av att SBP uppmuntrar folk att byta från icke-katalysator-renat till katalysator-renade motorer. Är det en bil tillverkad 87-88 med katalysator originalmonterad krävs att man har ett avgasintyg från en auktoriserad märkesverkstad som intygar att motorn är i avgascertiferat utförande.

För en bil tillverkad efter 1988 finns det alltså fortfarande en teoretisk möjlighet att få bilen genom regbes.
Skillnaden är dock att det då krävs det att självaste VAG skriver ett intyg om avgascertifiering och eventuellt ett intyg på att du får ha effekt motsvarande original turbomotor.

Problemet är att de flesta tillverkare inte skriver ut ett intyg om inte motorn är i 100% originalskick (om ens då). Vet inte hur VAG ställer sig i frågan, men mest troligt är att de har ungefär samma policy som övriga tillverkare.

Mer info om ämnet finns att läsa på SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation).
Hallin
Tis 11 jul 2006 18:43 Svara med citat
Får tacka för svaren.. får se hur jag skall göra.. är lite drygt att behöva montera av det inför besiktningen.. MEN det är en utväg..

Vad skulle hända om jag konverterar om motorn och jag blir stoppad av polisen och de upptäcker att "det här inte är orginal"..
Får man köra därifrån med böter o ombesiktning inom 30dagar eller vad händer??

//Hallin
www.easca.se
Anders
Gäst
Ons 12 jul 2006 1:28 Svara med citat
Om du blir stoppad och har otur så kommer polisen att göra ett föreläggande om registreringsbesiktning, alltså ingen vanlig kontrollbesiktning, i övrigt stämmer det att man får köra med bilen i 30 dagar innan det blir körförbud.

Försäkringsbolaget kan även neka ersättning om det händer något och det visar sig att bilen är konverterad.
Blasse
Golf 2 Country -90 Ort: Falun
Tis 25 jul 2006 20:22 Svara med citat
Anledningen till att det finns ett fåtal Golf III Turbos är väll i synnerhet att det inte är billigt att göra en konvertering, sen är det problemet med besiktningen, finns jue iof många praktiska lösningar på det problemet Angel

sen är det väll många som tror att det bara är att slänga i en turbo i tex. en Vr6a Smile
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Tis 25 jul 2006 21:02 Svara med citat
Blasse skrev:
Anledningen till att det finns ett fåtal Golf III Turbos är väll i synnerhet att det inte är billigt att göra en konvertering, sen är det problemet med besiktningen, finns jue iof många praktiska lösningar på det problemet Angel

sen är det väll många som tror att det bara är att slänga i en turbo i tex. en Vr6a Smile

Turbo kit till en polares vr6 skulle kossta han 45 000:- men då är de ju precis allt som behövs för en konvertering..

innan besicktning med turbo så är de bara att montera bort tryckrör och sätta dit orginal och åka igenom med turbo på avgas röret.. de kan dom inte säga nått om.. om dom äns ser att det finns en turbo.. har jag rätt eller fel?

Annars kan du ju montera dit en kompressor.. Very Happy Viner fint de me..

VolksWagon for life..
Blasse
Ons 26 jul 2006 17:11 Svara med citat
Jo det förstås men vem vill ha bolt-on Wink

sen tror jag dom blir lite griniga om dom ser att det sitter 1 snurra eller 2 Smile
T_A_G
Ons 26 jul 2006 18:31 Svara med citat
Blasse skrev:
Jo det förstås men vem vill ha bolt-on Wink

sen tror jag dom blir lite griniga om dom ser att det sitter 1 snurra eller 2 Smile

jag gjorde så.. dom såg inte äns min turbo.. Twisted Evil

VolksWagon for life..
Blasse
Tor 27 jul 2006 9:21 Svara med citat
Den satt iaf lite gömt det är jue värre när dom sitter så här:
DSC00347.JPG
T_A_G
Tor 27 jul 2006 10:55 Svara med citat
Blasse skrev:
Den satt iaf lite gömt det är jue värre när dom sitter så här:

hinner du ta bort på 5 heta.. Regular Smiley
Snyggt föresten... Thumbs up

VolksWagon for life..
Blasse
Tor 27 jul 2006 11:14 Svara med citat
bara och bara Razz

Ja den är sketa fin, dock inte min utan min kompadres Crying or Very sad
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 27 jul 2006 11:16 Svara med citat
Avgasvärdena borde inte vara värre. Och MK III golfens kaross är ju god för 190 hk (Vr6 syncro)
Så varför skulle inte det gå att stoppa ner en sådan. Folk kastar ju ner 20v motorerna i MKII Rallye och får det besiktat. Och det är ju avgasrenade bilar ju.

Inte aktiv längre.
Anders
Gäst
Tor 27 jul 2006 13:46 Svara med citat
Smurfen skrev:
Folk kastar ju ner 20v motorerna i MKII Rallye och får det besiktat. Och det är ju avgasrenade bilar ju.

Det handlar inte om vanliga GTI-bilar (-88 årsm) som är ombyggda till Rallye då?
Som skrivits tidigare så är det nästintill omöjligt att få bilar från 1989 att gå igenom en registreringsbesiktning. Men om du syftar på att bilarna går igenom kontrollbesiktning så beror det nog bara på att de råkat ut för okunniga besiktningsgubbar. Bara för att man råkar ha tur är det ju fortfarande inte lagligt.
Blasse
Fre 28 jul 2006 0:26 Svara med citat
nej det är nog inte bara avgasvärdena som det klangas ner på på besiktningen, utan helt enkelt att man inte får bygga om hur man vill. Rolling Eyes
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 28 jul 2006 1:12 Svara med citat
lotus_magic skrev:
Det handlar inte om vanliga GTI-bilar (-88 årsm) som är ombyggda till Rallye då?
Som skrivits tidigare så är det nästintill omöjligt att få bilar från 1989 att gå igenom en registreringsbesiktning. Men om du syftar på att bilarna går igenom kontrollbesiktning så beror det nog bara på att de råkat ut för okunniga besiktningsgubbar. Bara för att man råkar ha tur är det ju fortfarande inte lagligt.

Det handlar inte om ombyggda.. Jag tror inte att det skall vara så svårt. Effekt och vrid och avgasvärden ligger på rätt sida om lagen. Och vw är inte hårda med att släppa ut intyg så länge det gäller vw. Men det är klart. Den bilen har ju 160hk orginal och 1,8T på 150 hk så då är det nog lättare än i en cl på 90hk.
Men vad vet jag.

Inte aktiv längre.
patrikbylund
Golf 2 Gti 16v -90 Ort: Örnsköldsvik
Ons 06 aug 2008 18:29 Svara med citat
Scrazher skrev:
Sorry men jag tror det är ganska kört att bara stoppa i och regga med annan motor Confused

Pga av våra avgasbestämmelser i sverige och att du redan har en nyare bil än -88 med katalysator (= bra avgasrening) så verkar det nästan omöjligt att göra det.

Mk2:an lämpar sig i det här fallet nog mest, efterssom man kan få chassiet godkänt för 160hk (Fanns orginal så med G60 motorn) och då att den finns utan förbättrad avgasrening.
Mk1:an minns jag inte exakt vad siffran va, men VAG har i alla fall en gräns på vad det chassiet pallar.

Reggar man som ombyggt fordon så får man ha 15kw per 100kg, dvs i en golf 2 gti 4d 90, 220 hk om jag inte minnes helt fel...