Forum - Golf 3 (92-99) - Demontera ratt i bil med airbag?

Posthen
Golf 4 1,6 Ort: Laxå
Tis 05 aug 2008 21:57 Svara med citat
Hur gör jag för att demontera ratten i en bil med airbag?

Ställde in framvagnen idag och fick då som följd att ratten står snett.
Så gärna så utförligt sommöjligt, för de sista jag vill är att pajja eller få krockkudden i ansiktet.

Mvh Johan
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tis 05 aug 2008 22:16 Svara med citat
Då börjar du sår här.
Skruva lös 2st skruvar till kudden på baksidan av ratten.

Lossa undre ratt kåpan sitter med två stjärn skruvar.ta bort kåpan.
Lossa kontakten till släpp ringen.

Sen kan du lossa ratten med 24 hylsa.
Sen kan du ställa in ratten.

Sen gör du allt i omvänd ordning.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
mr v
Golf 3 VR6 Ort: Utomlands
Tis 05 aug 2008 22:24 Svara med citat
Koppla bort batteriet och vänta 15 min.. Då slipper du ha en airbaglampa som lyser konstant sen efter du monterat tillbaka allt Regular Smiley

..:: Golf VR6 ::..
www.garaget.org/MrV
Posthen
Golf 4 1,6 Ort: Laxå
Tis 05 aug 2008 22:50 Svara med citat
Tack för hjälpen...märker väll om det går bra med kudden, annars står det väll på förstasidan i aftonbladet "Ung man brutalt dödad av krockkudde".Smile
mr v
Tis 05 aug 2008 23:11 Svara med citat
Plockar du batteriet först så är det inga problem. Jag bytte ju till momoratt i förra veckan o ja lever än =P

www.garaget.org/MrV
saabpower
Ingen VW Ort: Örnsköldsvik
Fre 08 aug 2008 12:46 Svara med citat
mr v skrev:
Koppla bort batteriet och vänta 15 min.. Då slipper du ha en airbaglampa som lyser konstant sen efter du monterat tillbaka allt Regular Smiley

Det behövs inte så länge man inte slår på tändningen när kudden är bortkopplad.

MVH / Jörgen
Goofy
Golf 3 2.0i '96 Ort: Ödeshög
Fre 08 aug 2008 14:58 Svara med citat
Nja... batteriet ska nog vara frånkopplat minst 15 min som mr v säger. Krockkuddesystemet är aktivt även med frånslagen tändning, och bryts den kretsen kommer diagnoslampan att lysa för evigt... eller iaf till nästa verkstadsbesök.

Den som tycker sex är det bästa som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
saabpower
Ingen VW Ort: Örnsköldsvik
Fre 08 aug 2008 15:48 Svara med citat
NEJ så är det inte, ja jobbar nästan uteslutande med bil el så ja vet vad ja pratar om. Men visst är det bra å bryta strömmen så att inte kudden kan lösa ut av misstag när man kopplar in den igen...

(bytte torkarspak på min golf i går å jag bröt inte stömmen å min lampa lyser inte)

MVH / Jörgen
mr v
Fre 08 aug 2008 16:46 Svara med citat
Ok. men jag talar bara från erfarenhet. Av dem bilar jag haft bort airbag bla vw golf, bmw mfl så har lampan lyst efter återmontering pga batteriet inte var frånkopplat en stund. På min egna golf (den vita) så koppla ja bort batteriet o vänta 15min och sedan när ja återmontera så lös lampan som vanligt sen slocknade.

Men visst jobbar du me bilel o är säker på din grej så why not. Posthen, du får väl göra som du bäst känner för sen berätta hur det gick så man vet. Jag kopplar numera alltid bort så mitt råd är att göra det, är dessutom säkrare..

www.garaget.org/MrV
Ronnie Mattsson
Golf 3 VR6 Ort: Danmark
Lör 09 aug 2008 1:37 Svara med citat
Haft bort 100tals kuddar utan att batteriet varit frånkopplat utan att lampan lyser vid inkoppling.
Om lampan lyser efter återmontering beror det på att tändning har varit på eller skador på systemet, oftast släpringen.
Ovan gäller ALLA VAG bilar.

Anledningen till att man enligt rep. handböcker ska koppla bort batteriet är den ev. skaderisken.
Jag kopplade från batteri i 3år sen blev det som det blev, man hoppade över det momentet eftersom erfarenheten sa att det inte var några problem.

/skadad i yrket