Mobeerg
Ingen VW Ort: Linköping |
| Tis 26 aug 2008 18:58 |
|
Har en kontakt som sitter på luftburken,på plasten som jag undrar vad den är till.
Så länge jag har den kvar kan jag inte sätta på öppet filter,då jag måste ta bort den.
Någon som har nån idé ? Nån luftmätare eller skit till insuget?
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Tis 26 aug 2008 20:41 |
|
| Den fyrkantiga grejjen efter luftboxen är luftmängdsmätaren. Den lilla runda i sidan av boxen är tempmätaren för insugsluft. Om du sätter på öppet luftfilter ska luftmängdsmätaren sitta kvar, montera en adapter till filtret istället för boxen. På modellanpassade kit brukar filtret ha ett hål där tempsensorn ska in. Men ifall ditt filter inte har något hål så borde det ju duga att montera tempsensorn på utsidan av filtret, sätter man den nära filtret borde ju temperaturen överensstämma bra med temperaturen inuti filtret
|
|
Mobeerg
| Tis 26 aug 2008 20:52 |
|
| cheba skrev: | | Den fyrkantiga grejjen efter luftboxen är luftmängdsmätaren. Den lilla runda i sidan av boxen är tempmätaren för insugsluft. Om du sätter på öppet luftfilter ska luftmängdsmätaren sitta kvar, montera en adapter till filtret istället för boxen. På modellanpassade kit brukar filtret ha ett hål där tempsensorn ska in. Men ifall ditt filter inte har något hål så borde det ju duga att montera tempsensorn på utsidan av filtret, sätter man den nära filtret borde ju temperaturen överensstämma bra med temperaturen inuti filtret |
Skit bra svar,tackar
Jo,hade tänkt och sätta det istället för sjävla boxen.
Testar att sätta tempmätaren vid sidan av filtret då
Det är ingen mätare eller något som gör att den drar mer soppa eller så?
typ känner av luften på nått sätt så den drar i mera soppa? ^
Vet du vad det är för funktion på mätaren?
|
|
cheba
| Tis 26 aug 2008 21:15 |
|
| Mobeerg skrev: | typ känner av luften på nått sätt så den drar i mera soppa? ^
Vet du vad det är för funktion på mätaren? |
Ja, på ett sätt är det faktistkt så.
Som jag skrev i förra inlägget är det temperaturmätare för insugsluft. Denna är kopplad till motorns styrsystem. Styrsystemet tar data från ett antal givare, bland annat denna, när det beräknar hur mycket bränsle som ska sprutas in. Om du ändrar tempgivarens förhållande (t.ex. flyttar den) så kan den ge annat utslag än den egentligen borde. Detta leder till att systemet sprutar in för mycket eller för lite bränsle. Men det blir knappast någon större skillnad ifall du inte placerar mätaren för nära motorn så den mäter alltför varm luft.
|
|
Mobeerg
| Tis 26 aug 2008 21:17 |
|
Okey :] Ska kolla ifall man inte kan borra nått hål i luftfilter och trycka i den i ,sen typ täta runt hålet så de inte kommer massa skit it.
Massor med tack!
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Tis 26 aug 2008 21:25 |
|
Inte bättre att lägga pengarna på ett nytt std-filter och skräpmat?
Tycker mest det låter som en massa extra jobb och risk att man sabbar luftmassamätaren med olja från sportluftfiltren.
Men man kanske blir av med några vuxenpoäng med öppna filter?
|
|
Mobeerg
| Tis 26 aug 2008 21:28 |
|
Skräp mat äter jag för mycket,så det är en dum idé
Det är ett torrt filter isf.
men om du vill kan du länka till "std-Filter"
|
|
cheba
| Tis 26 aug 2008 21:48 |
|
Om du borrar hål i filtret (plåt antagligen?) så tänk på att metallpartiklar som fastnar i filtret och sedan sugs in i motorn inte alls är bra.
Med std-filter menar MagArne standardfiltren i papper du köper hos VAG eller vilken reservdelsförsäljare som helst. Billigt och funkar utmärkt
|
|
Mobeerg
| Tis 26 aug 2008 21:51 |
|
| cheba skrev: | Om du borrar hål i filtret (plåt antagligen?) så tänk på att metallpartiklar som fastnar i filtret och sedan sugs in i motorn inte alls är bra.
Med std-filter menar MagArne standardfiltren i papper du köper hos VAG eller vilken reservdelsförsäljare som helst. Billigt och funkar utmärkt  |
Jovars,man får ta en dammsugare och hålla samtidigt som man borrar,så borde de flesta åka in i sugarn:)
Mest de fräna ljudet ja vill åt
Kan inte bygga avgasrör,och min bil låter så ghay
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Ons 27 aug 2008 8:08 |
|
Sant, min bil låter också töntigt så när avgassystemet är slut, vilket jag tror det är om nåt år så åker det nog på ett snällare sportsystem för lite råare ljud.
Fast kanske mest blir pinsamt på en 1,6:a
|
|