Forum - Golf 3 (92-99) - Extraktor tråden.

mr v
Golf 3 VR6 Ort: Utomlands
Fre 25 jul 2008 0:00 Svara med citat
Vill gärna inskaffa extraktor till min mk3 gti 16v.
Finns det något vettigt ställe o köpa från?
Vad har ni för erfarenheter ni som monterat?
Finns det ngt vettigt tyskt ställe o beställa från?

Tacksam för tipps och info! Regular Smiley

..:: Golf VR6 ::..
www.garaget.org/MrV

Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Golf 3 (92-99)
Nr04
Ingen VW Ort: Eskilstuna
Fre 25 jul 2008 8:23 Svara med citat
Jag skulle nog gissa att det är ebay du ska handla ifrån då. finns nog inte så mycke billigare än så.

Mvh//Peter
kebabtaxi
Golf 1 Cabrio GTI -83 Ort: Ystad
Fre 25 jul 2008 12:36 Svara med citat
Http://www.gm-carsolution.de/index.php?cat=c248_VW.html

har ett sånt här på min bil + rostfritt powersprint

kan rekomnendera denna firma då dom har lagerhållning på alla grejorna, dvs. du får din beställning på 3-4 dagar

passformen är kanon.. du får med avgaspackningar också..

passar på och nämner några sökord för att denna tråden ska dyka upp när ni söker extraktor till ert 16v bygge i golf mk1 kaross

Senast ändrad Fre 25 jul 2008 23:41, ändrad totalt 1 gång
mr v
Fre 25 jul 2008 14:08 Svara med citat
kebabtaxi skrev:
Http://www.gm-carsolution.de/index.php?cat=c248_VW.html

har ett sånt här på min bil + rostfritt powersprint

kan rekomnendera denna firma då dom har lagerhållning på alla grejorna, dvs. du får din beställning på 3-4 dagar

passformen är kanon.. du får med avgaspackningar också..[/img]

Asbra tipps! Duktigt billigt oxå jämför med andra sidor ja kollat på!

Går bilen märkbart bättre eller lät den bara mer?

www.garaget.org/MrV
epic110
Golf 1 1,6 GL -82 Ort: Linköping
Fre 25 jul 2008 18:03 Svara med citat
Nån som vet om det rör sej om nån effekt-skillnad på en mk1 eller mk2?

Lägre än brett med massor av camber, slickar ytan råare än snabbt!
mr v
Fre 25 jul 2008 20:18 Svara med citat
Asså va ja fått förklarat för mig så ger det runt 15% mer effekt. Tycker det verkar asmkt vilket är varför ja drar upp frågan här.

www.garaget.org/MrV
Hägglund
Donator 25 Golf 5 2006 Ort: Örnsköldsvik
Fre 25 jul 2008 20:59 Svara med citat
Bytte till extraktor till min för något år sen.
Och visst märkte man en skillnad.

Bild
Ronnie Mattsson
Golf 3 VR6 Ort: Danmark
Fre 25 jul 2008 21:01 Svara med citat
Ofta ger x-rör effektökning någonstans i varvregistret, några 15% på toppeffekt ger det inte, snarare ett bättre drag på mellanregister.
Hade Ansa rör på min 16V KR, märke av ett jämnare register, "pucklen" i effekt runt 4200varv var inte så markant utan kom lite tidigare på ett mjukare sätt.

Samma sak med nuvarande VR maskin, effekten kommer mjukare in vid 3000 mot att innan verkligen vakna till liv vid 3500.

På båda bilarna skulle jag vilja säga att det är mycket väl investerade pengar "OM" man inte förväntar sig 15% toppeffekt dvs.
På VR maskinen skulle jag vilja säga att det borde vara det första man skulle göra Smile
På en 16V KR/PL skulle jag vilja säga ett par milda omslipade kammar med lite justering av sprutet är det mest givande i första läget, sen x-rör och lite annat pill, blir dom mycket roliga busbilar för lite pengar Very Happy

/skadad i yrket
kebabtaxi
Fre 25 jul 2008 23:09 Svara med citat
Tror vi snackade lite om detta i en tråd på gtiklubben.se mins inte och orkar inte leta efter tråden.. men har för mig att 4-2-1 rör gjorde annan karaktär gentemot 4-1 rör

min bil går som en missil.. märks speciellt när man ska göra en omkörning och ökar ifrån 80-140... & där vill iallfall jag ha mest pulver.. tyvärr är det för lite ljuddämpning så bes tycker till ang. powersprintröret.. finns ingen besiktiningsinsatts så jag hade nog beställt röret som har två dämpare om ja va ni..

det som kommer nu är väl, lätta bilen, heftigare kamm, öka soppa (e85??), komphöjning, porta insug, portning av topp, ställa tändning, inställning av insprutningen,

någon som kan länka till trådar som handlar om detta?
Ronnie Mattsson
Fre 25 jul 2008 23:30 Svara med citat
Jo det stämmer att det skiljer mellan typen av rör.
4-2-1 brukar man säga ger ett bredare register.
4-1 brukar anses som ett rally/race rör och ger då effekt/vrid vid högre varvtal och kortare register.

Men det finns annat som spelar stor roll med på rören, tex. var man valt att sätta collectorn, långt eller kort från toppen, detta i sin tur påverkas också av valet av kam.
Finns säkert någon med rally erfarenhet som kan utveckla detta mer än jag kan eftersom det är ganska vedertaget där att man får labba runt en del om man vill få ut det där sista Very Happy

/skadad i yrket
kebabtaxi
Fre 25 jul 2008 23:35 Svara med citat
Ser nu på gms hemsida att man faktiskt kan välja var kollektorn ska sitta.. /dvs om den ska sitta tidigt eller sent..

hade varit grymt skoj o laborera lite med detta.. någon i skåne som kan tänka sig att beställa denna (4-1 tidig kollektor)

http://www.gm-carsolution.de/product_info.php?info=p354_F-cherkr-mmer- Golf-1-Scirocco-1-2-mit-Kat---Gutachten.html
mr v
Fre 25 jul 2008 23:40 Svara med citat
Hm intressant! Man lär sig nått nytt hela tiden.

Men om det blir så att man får mer power mellan 80-140 så kan det va värt det i mina ögon.. Blir en del motorvägsmil o ja fullkomligt hatar bilar där man måste sattsa o planera körningen. Som tur är behöver ja inte det me gti'n men om det kan bli ännu bättre så why not. för 2papp liksom. Bättre respons är ju alltid o föredra!

Men det rör som passar till min är typ detta:
http://www.gm-carsolution.de/product_info.php?info=p325_F-cherkr-mmer- Golf-3-Vento-Corrado-Passat-35-i--16V-mit-T-V.html

och vad jag förstår/ser så är det ett 4-2-1 rör?

Kammar känner ja nog inte för o byta.. Ev chippa bilen o byta bakre dämparen. Men mer än det kommer nog inte hända.

Just nu sitter det bara en dämpare (den sista) på min bil. Har inte en golf fler? typ en avlång efter katten?

www.garaget.org/MrV
kebabtaxi
Fre 25 jul 2008 23:48 Svara med citat
Jag var i första hand ute efter ett rostfritt avgas till min bil o det kan jag startk rekomnendera till dig också..

det höjer bilens värde markant..

priset för mitt rör ifrån motor till slutrör var 4880.- in alles dvs. inkl frakt.. ser det som väl investerade pengar..

Grabbar jag kan rekomendera er att köpa avgasbandage också.. det blir varmt nämligen..

jag kommer återkomma med hur man monterar detta aber när jag får tid över till att göra det på min bil.. de man ska ha är 50mm band då det ska överlappa med ½.. tyligen ska man fästa de med najtråd...

http://www.uthulin.se/205-webshop.htm
Ronnie Mattsson
Lör 26 jul 2008 0:31 Svara med citat
Mr v:
Du har en MKIII 16V maskin, precis en sån som Ultra Motors, föredetta Forsbergs, preppade i ett tidigt nummer av Spoilernytt.
Vill minnas att Nille och Gunnar fick ut ca 170 pållar med att indexera om kammarna med andra drev, filter, avgas och optimerat chip.
Någon form av budget trim dom gjorde i något nummer, en vit MKIIIa var det som sen lottades? ut på Påsk ståhejjet i Jönköping Wink
Kan vara läge att snacka med Nille tex för lite givande tips Smile

/skadad i yrket
mr v
Mån 28 jul 2008 9:42 Svara med citat
Stort tack Ronnie!
Har mailat Nille nu så vi får se vad han svarar Regular Smiley

www.garaget.org/MrV
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Sön 31 aug 2008 21:00 Svara med citat
Har du fått svar från nille??

Jag pratade med honom häromdagen.
Han pratade om 170-180hk med öppet filter exrör sportkat o system och 260gr kammar med 11,2 i lyft.
Jag tror han menade cat cam med 261 11,2.
Han rekomenderade supersprint ex grenrör för det vet han att det funkar o har bra kvalitet o passform.

Golf R mk6
mr v
Sön 31 aug 2008 21:02 Svara med citat
Jag fick ett helt korkat svar där han typ sa att det finns extraktor rör till golf 2or. Han kan knappast ha läst mitt mail.
Men tack för infon! Nu kan jag spåna vidare!

www.garaget.org/MrV
Rickard.v
Sön 31 aug 2008 21:10 Svara med citat
Ja det sa han till mig också o sa nummer 882601 o det är till golf3. Kolla på supersprint.com
Där ser man effekt diagram att ett komplett sportsystem med exgrenrör er 8hk.

Så det var du som köpte den i örebro läste jag. Jag skulle åka o kolla på den men då var den såld.

Han så något om att det är kontoristen på firman som sköter mailen.

Luftburken skulle bytas mot öppet filter. Ger runt 5hk pga strypning i burken. Det förstår man när man ser det lilla smala röret med kona på i burken.
mr v
Sön 31 aug 2008 21:22 Svara med citat
Japp den i örebro.. men som du läste så var det en hel del galet med den.. Men ja va på han i ngn vecka om att få se den. Mötte upp han på freda kväll så fort han kom hem till örebro. Men anser fortfarande att jag gav för mkt för bilen me tanke på allt som uppdagades när ja kom hem o kunde kolla igenom den lite mer.. men men.. den är iaf rostfri så man får va glad för nått.

ok men d kan förklara d skumma svaret ja fick. Supersprint... hm låter dyyyrt!

www.garaget.org/MrV
Rickard.v
Sön 31 aug 2008 21:48 Svara med citat
Hur mkt gav du? supersprint kostar 4995kr Budget 3295kr
Jag gav 29 för min silverfärgade.
mr v
Sön 31 aug 2008 21:52 Svara med citat
Oj hm 5lakan är ju 5 lakan. Gav lite mer än va du gav. du har pm