Forum - Golf 4 (98-04) - Dags att köpa ny bil men vad?

MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Lör 17 jan 2009 8:11 Svara med citat
Boran har blivit påkörd så om de inte vill laga den är det nog bäst att redan nu spana efter en ny bil men behöver lite tips och synpunkter. BORAN

Lite beroende på vad jag får ut på bilen så ligger nog taket på 60.000kr vilket är i mk4 klass.
I Boran satt det en 1,6 på 8 ventiler vilken jag tyckte var i tröttaste laget. Är 16v piggare eller ska man satsa på typ en Golf GTI eller V5 för att det ska vara märkbar skillnad? Vad finns det mer att satsa på som är vanliga så jag slipper åka land och rike runt för att hitta en?

Har lite planer på att gå upp i storlek och kanske ta en Passat 1,8T efter -01 men känns lite onödigt stor.
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås
Lör 17 jan 2009 8:53 Svara med citat
Bata ta och handla en gti och steg 1 chippa den eller hitta en som redan är det så har du en bil som både går bra och billigt!

VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
MagArne
Lör 17 jan 2009 9:06 Svara med citat
Nu har inte jag räknat på vad försäkring kostar men blir kanske till att komma ner på jorden igen om det blir vansinnigt mycket dyrare.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Lör 17 jan 2009 9:46 Svara med citat
Hmm

Lite snabbt letande och satte ribban på automat

http://www.blocket.se/vi/19524928.htm?ca=11_s

Bra utr, en V5, rullat ganska lite

AUTOMAT, visste inte om du gillade de, men jag valde det när jag köpte min Smile

http://www.blocket.se/vi/19384167.htm?ca=11_s

Dock -99a

http://www.blocket.se/vi/18437449.htm?ca=11_s

En ägare , dock liten motor 1.6,

Rullat lite och en Highline stort ++
MagArne
Lör 17 jan 2009 10:16 Svara med citat
Blir nog till att försöka testköra en Golf V5. Har sett både 150 och 170hk. Vad skiljer dessa motorer åt och är det någon som är att föredra? Något man bör tänka på? Måste kamkjdedjan bytas eller ska den hålla livet ut? Tokdyr att byta?

Blev sugen på en Golf V5 variant nu Very Happy
krille|vw
Golf 4 R32 -03 Ort: Västerås
Lör 17 jan 2009 11:08 Svara med citat
Gtin är inte så farlig i försäkring som man kan tro..

VWhat else?
Kör: Golf Mk2 tyskstuk & BMW 525ia
Sam
Lör 17 jan 2009 12:58 Svara med citat
MagArne skrev:
Blir nog till att försöka testköra en Golf V5. Har sett både 150 och 170hk. Vad skiljer dessa motorer åt och är det någon som är att föredra? Något man bör tänka på? Måste kamkjdedjan bytas eller ska den hålla livet ut? Tokdyr att byta?

Blev sugen på en Golf V5 variant nu Very Happy

Kamkedja behöver du inte byta! Thumbs up
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Lör 17 jan 2009 14:19 Svara med citat
Mag-Arne
Att köpa en så exklusiv bil till både bruks och hobby kan vara jobbigt ur ekonomisynpunkt och ägandebesvär, när du behöver hjälp på verkstad så kan man väl säga generellt att allt kostar väl dubbelt så mycket.

Då både du och jag haft flera inlägg om ägande av VW skulle jag om jag vore som du köpa ung. liknande bil som du har eller Golf om den räcker i storlek och använda alla de kunskaper du skaffat dig och som utgör ett enkelt och ekonomiskt bilägande.

Att köpa något som du nämner med begränsad ekonomi om du håller dig till den summa du nämner kanske är att bädda för problem, som sagt hellre åka bra-enkelt-billigt och kanske köpa en hobbybil längre fram och ha bruksåkat som en bas att utgå ifrån och återigen använda alla kunskaper som du har om Golf-Bora, kul att höra vad du väljer framöver
mvh Uffe/bildock
Sam
Lör 17 jan 2009 15:44 Svara med citat
bildock skrev:
Mag-Arne
Att köpa en så exklusiv bil till både bruks och hobby kan vara jobbigt ur ekonomisynpunkt och ägandebesvär, när du behöver hjälp på verkstad så kan man väl säga generellt att allt kostar väl dubbelt så mycket.

Då både du och jag haft flera inlägg om ägande av VW skulle jag om jag vore som du köpa ung. liknande bil som du har eller Golf om den räcker i storlek och använda alla de kunskaper du skaffat dig och som utgör ett enkelt och ekonomiskt bilägande.

Att köpa något som du nämner med begränsad ekonomi om du håller dig till den summa du nämner kanske är att bädda för problem, som sagt hellre åka bra-enkelt-billigt och kanske köpa en hobbybil längre fram och ha bruksåkat som en bas att utgå ifrån och återigen använda alla kunskaper som du har om Golf-Bora, kul att höra vad du väljer framöver
mvh Uffe/bildock

Man är bara ung en gång här i livet Very Happy
MagArne
Lör 17 jan 2009 16:04 Svara med citat
Jo, blir nog en Golf/Bora 1,6 igen fast ska iaf försöka ta en med 16v denna gång. Borde vara lite mer soppasnål och nån extra hk på köpet.
Är ingen sportbil jag är ute efter men vore lite kul med några fler hästar än de 100hk jag är van vid idag.

Jag borde få svar i början av nästa vecka om försäkringsbolaget låter verkstan laga Boran. Vilket jag hoppas de gör för bilen har blivit rejält påkostad i höstas.
bildock
Lör 17 jan 2009 16:52 Svara med citat
Sam
jo det är klart att det är så men det hjälper ju inte, om man har en begränsad summa att handla för så blir det ju inte roligare för det även om man är ung.

Att köpa "den där" bilen för den stipulerade summan kan ju stjälpa hela ens vardagliga existens, för jag kan väl inte i min vildaste fantasi tro att få en lika bra lågmilare och hygglig sen årsmodell av en prestandabil som jag får när det gäller en vanlig bruks

En dylik bil när den kommer ner till den här prisnivån har nog körts bra mycket mer än mätaren talar om p.g.a. alla burningar och hårda uttag som en dylik bil inbjuder till och den stackarn som köper en sådan bil behöver nog en stor plånbok och då ersätts det inte av att vara ung
mvh Uffe/bildock
Monzen [GTi + Cab]
Eos 2,0 TFSI Ort: Ystad
Lör 17 jan 2009 21:30 Svara med citat
Min GTI e till slau... Wink

http://www.garaget.org/?car=380

Kör: VW EOS 2,0 TFSI -07 + VW CrossTouran 1,4 TSI -08
n0b0dy_
Ingen VW Ort: Kristianstad
Sön 18 jan 2009 14:02 Svara med citat
Om du inte har råd med en GTI så köp en 1.8 isåfall... tror inte dom kostar mycket mer än en 1.6, men fan så lär dom 20hk+ kännas.. Den dricker inte mycket mer heller,, tror till och med den dricker mindre vid 110-120km/h

men de bästa hade varit ifall du hittade en Billig IV med 1.6FSI motorn... Den e bra!
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Sön 18 jan 2009 14:07 Svara med citat
MagArne. Varför tror du att du kommer få pengar? jag tycker inte skadad ser så stor ut. jag tror försäkringsbolat väljer att reparera den. E inte de det billigaste alt?

Jag e ingen exprt på detta utan detta e bara vad jag tror.
MagArne
Tis 20 jan 2009 11:25 Svara med citat
Klart jag hoppas och tror att de vill att de lagar bilen. Men jag vet inte hur sneda balkar och bagaget är så försäkringsbolaget tycker det är lönt att laga. Har inte hört något mer än från verkstaden att de väntar svar från försäkringsbolaget.

*edit*
Har fått tag i försäkringsbolaget nu och de uppskattar reparationskostnaden till 36.000kr.
Det är även den summan de kommer lösa in bilen för och det får man ju ingen likvärdig bil för. Så de kommer reparera bilen om jag förstod dem rätt
bildock
Ons 21 jan 2009 17:35 Svara med citat
Mag-Arne
36000:- ? finns det möjlighet att ta ut dessa pengar ur försäkringsbolaget? och köpa lucka-stötfångare och bakljus på skroten? kan väl inte kosta mer än kanske 5000? eller? då kan du ju tjäna resten för jobbet, nu vet jag inte om det går att göra så, men isåfall har du en grundplåt +lite egna pengar till en bra hobbybil och köra slut på Boran som bruks, då den redan börjar bli till åren som min Golf samma årsmodell
mvh uffe/bildock
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 21 jan 2009 21:48 Svara med citat
Börja bli till åren? en vw från 1999? nä, det tycker jag inte. en vw e en pålitlig bil o håller många många år.
MagArne
Tor 22 jan 2009 6:50 Svara med citat
Jo, jag kunde få ut 36.000kr om jag ville men det är inte bara att hänga dit en ny lucka. Bagaget behöver riktas om då öppningen är tilltryckt i ena hörnet. Sen har jag tyvärr ingen bra mekplats att hålla till på.
Pratade med verkstaden igår och de tror att bilen är klar om ca 3 veckor så ska nog försöka få ut en hyrbil idag för så länge kan jag inte vara utan bil.