Forum - Golf 3 (92-99) - Vad skiljer GL mot 8v GTI

perah
Golf 3 1.8GL -97 Ort: Sundsvall
Ons 17 sep 2008 13:14 Svara med citat
Hej,

Ett litet problem blev desto större..

Visade sig att det läker i packningen mellan motorn och grenröret. Efter att ha varit och kännt lite lätt på att försöka lossa konstaterar jag att det inte går utan gas, har varken smidigt munstycke eller lift så lämnar in till verkstad.

Där får jag pris på 1500:- om det går som det ska, och 5000:- om dom måste riva ur bultarna ur toppen.

Skulle nu bultarna gå av så känns det lite väl och kasta ut 5000 på att renovera en skrutten 1.8, visserligen bara 16000 mil på nacken men ändå(läker dessutom glykol).

Om jag skulle få tag på en 8v motor, hur mycket skiljer?(är det ett måste att byta växellådan ?)

Bilen är en 97as 3a
Tutan
Golf 1 Cab Gli Ort: Lomma
Ons 17 sep 2008 18:29 Svara med citat
Vänta nu här, skulle dem fakturera dig 5000 spänn för att byta en packning mellan grenrör och blocket?

Hör runt med lite folk istället ifall det finns nån som kanske har en svets eller en gasolbrännare modell mindre så du själv kan fixa de.
perah
Golf 3 1.8GL -97 Ort: Sundsvall
Tor 18 sep 2008 7:49 Svara med citat
Om dom måste plocka ur bultarna ur blocket så. Sen tycker jag det känns lite halv-olustigt att stå så nära inpå ånger etc med brännaren utan att ha lyft ur motorn, men ska se om jag får tag på någon smidigare.