Ska just montera in nya länkarmslagringar i framvagnens länkarmar. Självklart glömde jag att kolla hur de gamla var monterade. I vilken riktning ska de monteras? De är tjockare i åt ena hållet, lite svårt att förklara men de som vet hajar nog vad jag menar. Tror själv att de ska monteras med den tjockare delen i längdsriktning med den främre länkarmsbussningen men är inte säker... Nån som vet?
Jag bytte ganska nyligen samltliga lagringar till länkarmarna fram och jag vill då minnas att det inte var någon som helst skillnad beroende på vilket håll man trycker dit dem.
// andreas
Lyfter en gammal tråd lite, hur gör man för att byta dessa bussningar? Bytte precis Stötdämpare och fjädrar fram och ska göra hjulinställning på onsdag. Dock så såg jag att den bakre gummibussningen på ena länkarmen hade åkt ur hålet på ena sidan så länkarmen hålls inte uppe av den. Antar att jag bör byta den bussningen innan jag gör hjulinställningen och undrar alltså hur man gör det?
polomannen Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 12 sep 2008 23:47
Det är väll köart du måste byta den innan inställningen.
Lossa länkarmen och lägg den i press och pressa ur lagret och pressa in den nya.
Oki får nog ta och boka om tiden för hjulinställning då. Har inte tillgång till nån press heller så det får bli två nya länkarmar från biltema istället tror jag.
Hela länkarmen med spindelled kostade 399:- på biltema. Den stora bussningen kostade 125kr plus 77kr för den mindre och 14kr för nån monteringshylsa som man behövde hos mekonomen. Alltså 216kr å en spindelled till det från biltema hade ju gått på 99kr till då.