Forum - Golf 4 (98-04) - Köpråd: Motor / tillbehörsfrågor om Golf IV.

Rossen
VW Passat 1.8T Ort: Haninge
Tis 23 dec 2008 14:50 Svara med citat
Jag har bestämt mig för att byta ut min nuvarande passat variant 1,8T mot en Golf. Tyvärr så lyckas jag inte bestämma mig för vilket motoralternativ jag ska satsa på.
Som jag skrev ovan har jag idag en 1,8T, det är absolut ingen sportig bil men jag gillar motorkaraktären. Och jag känner en viss ovilja att kliva ner till de 105hk som 1,6 liters motorn ger, men i slutändan kommer det bli ekonomin som bestämmer.

Jag undrar också om tillbehören som fanns att köpa till när bilarna var nya, vilka paket fanns? vad innehöll de? Här skulle en försäljningsbroschyr vara till hjälp om någon har en digital version?

Sist men inte minst undrar jag hur modellen utvecklades genom åren. Jag har hittat information om att ESP blev standard 1999, men i övrigt? All information ni har mottages tacksamt.

Mvh Janne

PS. God Jul!
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 23 dec 2008 15:18 Svara med citat
Hejsan
du frågar vilken motor du ska satsa på? då även ekonomin till sist blir avgörande, ja då är det väl enklast att välja den bil som ger dig mest för pengarna ifråga om sen årsmodell och lågt miltal så får det väl bli den motor den bilen har, annars får du väl välja motor först och ta den kostnad det innebär, det blir lite klurigt med valet då man vill ha men inte vill betala det priset, ja då blir det nog en kompromiss, men jag skulle välja det första alternativet i mitt inlägg
mvh Uffe/bildock
Rossen
VW Passat 1.8T Ort: Haninge
Tis 23 dec 2008 15:22 Svara med citat
Om ekonomin ska få styra 100% så är det såklart en 1,4 som gäller men eftersom ekonomin inte har alla rösträtterna så finns en möjlighet att välja. Därför frågar jag Er, som har erfarenhet av motorerna och kan ge lite input om karaktär och förbrukning med mera.
Jag kommer lägga runt 40'000kr på inköpet.
Mortalis
Golf 4 -00 Ort: Göteborg
Tis 23 dec 2008 15:42 Svara med citat
Här har du utrustningsnivåerna lite hårddraget, men det kommer från VW iaf.

Trendline

Trendline - 1.4, 1.6, TDI/90
Sportstolar fram (tygklädsel)
Framstolar med easy entry funktion (2-dr)
Förvaringsfickor på baksidan av framstolarna
Dubbeltonsignalhorn
Mugg-/burkhållare även bak, 2st
Gröntonat värmeskyddsglas

Teknikpaketet:

Fjärrstyrt centrallås med larm
Färddator
Yttertemperaturmätare

Luftkonditionering + Metallic (Pärleffekt)

Comfortline

Comfortline - 1.4, 1.6, 2.0 TDI/90/110
Plyschklädsel
Elmanövrerade och uppvärmda backspeglar
Elfönsterhissar fram (5d även bak)
Mittarmstöd fram med förvaringsfack
Instegs- och varningsbelysning i framdörrarna
EDS, elektronisk differentialspärr (endast 2.0)
Förvaringsfickor på baksidan av framstolarna
Dubbeltonsignalhorn
Mugg-/burkhållare även bak, 2st
Gröntonat värmeskyddsglas
12-volts eluttag i bagageutrymmet

Teknikpaketet:

Färddator
Yttertemperaturmätare

Highline

Highline (utöver Comfortline) - 2.0, V5, V6 4MOTION, TDI/110
Sportstolar fram (tyg)
3-ekrad lädersportratt
Växelspaksknopp och -damask samt handbromshandtag i läder
Klimatanläggning
6Jx15 LM-fälg med 195/65 R15 däck
Dimstrålkastare, integrerade
Lackerade skyddslister
Sportchassi (endast V6 4MOTION)
Träpaneler (endast V6 4MOTION)
Växelspaksknopp i trä
ESP (endast V6 4MOTION)
EDS, elektronisk differentialspärr (ej TDI/110)

Teknikpaketet:

Färddator
Yttertemperaturmätare

GTI

GTI (utöver Comfortline, minus mittarmstöd fram)
Recaro sportstolar med svankstöd (tyg), tre nackskydd bak
3-ekrad lädersportratt
Växelspaksdamask samt handbromshandtag i läder
Växelspaksknopp i trä
Klimatanläggning
Sportchassi (sänkt 10mm fram och 15mm bak)
Mörkare tonad övre del av vindruta
8 högtalare
6.5Jx16 LM-fälg med 205/55 R16 däck
Dimstrålkastare, integrerade
Lackerade skyddslister
Sportchassi (endast V6 4MOTION)
Träpaneler (endast V6 4MOTION)
EDS, elektronisk differentialspärr

Teknikpaketet:

Färddator
Yttertemperaturmätare

Mortalis
Tis 23 dec 2008 15:47 Svara med citat
Rossen skrev:
Om ekonomin ska få styra 100% så är det såklart en 1,4 som gäller men eftersom ekonomin inte har alla rösträtterna så finns en möjlighet att välja. Därför frågar jag Er, som har erfarenhet av motorerna och kan ge lite input om karaktär och förbrukning med mera.
Jag kommer lägga runt 40'000kr på inköpet.

Jag kör en 1.6 8v och det enda jag har att klaga på egentligen är väl att förbrukningen ligger högre än 1.6 16v och 1.6 fsi.
Tycker du ska välja någon av dessa, tydligen skiljer de ju sig lite åt i karaktären..
Men en 1.6 med Comfortline ska du väl kunna få för de pengarna. Ganska bra komfort i dem tycker jag. (de ja har), en kompis har Trendline å den e ju rätt handikappad om du ser utrustningslistan ovan
Diesel om du kör mkt, 110 hästaren e väldigt populär..

Tycker inte 2.0a verkar så värd att lägga pengar på då får du högre försäkring och skatt men inte mkt extra kraft. 2.0an t.ex. har 115hk mot 1.6ans 100-105hk och då skiljer det bara 0.4 sekunder i accelerationen 0-100 kph...

1.6an, 8v, ligger officiellt på dessa förbrukningssiffror. 2.0an har ganska liknande, något högre.

Bränsledeklaration (man/aut):
Blandad körning: 7.6/8.6 (variant: 7.5/8.5)
Stadskörning: 10.5/11.9 (variant: 10.5/11.9)
Landsvägskörning: 5.9/6.6 (variant: 5.8/6.5)
Mortalis
Tis 23 dec 2008 15:53 Svara med citat
Just ja, så du vet. 1.4an är ruskigt slö. 0-100 avverkas på 13.5 sekunder, om du inte väljer kombin, då e de över 15 sekunder.
Toppfarten ligger på 171km/h då dessutom. Blir väldigt surrig
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tis 23 dec 2008 16:38 Svara med citat
Tycker också att min 1,6 8v är i törstigaste laget. 0,78 snittar jag vid blandad körning. Passat 1,8T är klart bättre på motorväg i högre hastighet då den varvar lägre. Frågan är hur GTI är utväxlad då 1,6 8v är väl surrig vid 110km/h och blir då törstig.
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Tis 23 dec 2008 17:13 Svara med citat
Kör GTin själv. Visserligen chippad och 3" från turbon, så det låter ju lite mer, när motorn jobbar.
Men den är ju bekväm med recarostolarna. Och allt fix man gjort själv med den.

Bränsleförbrukningen blir vad man gör det till. Har lyckats köra 0.78l/mil i medelförbrukning, men brukar ligga runt eller strax över litern.

Om du inte bryr dig så mycket om tyskimport och många mil, kan du nog få en GTi för din uppsatta budget. Priset på bilar verkar ju vara låg nu i "kristider".. så du kanske kan fynda.

Ang. 2.0 115hk, så har jag hört att den är mycket törstigare än de andra modellerna utan att ge så mycket motor tillbaka, och som Mortalis skriver, 1,6 16v eller fsin skall tydligen vara ett bättre alternativ.

Dessutom är det mer högvarvig än GTin, känns verkligen som om den saknar en 6:e växel.
Jimb0
Golf 4 1,8 -99 Ort: Umeå
Tis 23 dec 2008 18:52 Svara med citat
Jag kör en 1,8 20V samma motor som GTIn fast utan turbo och tycker den är riktigt trevlig att köra kör för det mesta i stan och den brukar dra ca 0,8L/mil.

Den är ju på 125hk så det är ju lite mer än 2.0an sen är den inte så sjukt dyr i försäkring vet inte om är billigare eller så men tänkte bara på minna att det finns en 1,8 utan turbo också att välja på.
Edge
Tis 23 dec 2008 19:41 Svara med citat
Det var nån som sa att det ligger en gräns vid 2.0L motorer för försäkringar etc.
Så därför är 1.8L billigare i försäkring än en 2.0L trots att 1.8L har mer hk. Razz
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 24 dec 2008 2:06 Svara med citat
Smile

Senast ändrad Ons 24 dec 2008 2:11, ändrad totalt 3 gånger
Ålle
Ons 24 dec 2008 2:07 Svara med citat
Nej. ESP e inte standard från 1999. Jag har en golf 4a från 02 o min familj har en golf 4a från 03 o ingen av dem har ESP.

Köp inte de första modellerna av golf 4. De har massa barnsjukdomar. Titta här

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=9879

de brukar ju säga: ”en modell e aldrig så bra som när den läggs ner”. Så köp en av de sista årsmodellerna från golf 4an. Typ från 2003.

köp inte 1,4 motorn. Problem med de hydrauliska ventilerna. Låter som en gammal diesel. Speciell när den e kall.

Lycka till!
Edge
Ons 24 dec 2008 11:51 Svara med citat
Jag har en av de tidigaste modellerna, men jag kan inte säga att jag upplevt några barnsjukdommar på den direkt. Visserligen kan delar vara bytta innan jag köpte den. Annars är det ju de klassiska golf felen, med låskistor, elhissar, ärjat bagageluckehandtag etc.
HellSpawn
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 25 dec 2008 18:00 Svara med citat
Jag kan bara referera till min 1.8i 20V Highline som jag är fantasiskt nöjd med. samma försökringskostnad som 1.6 16v (hos folksam iaf) fast lite mer krut i.
det ända jag saknar är färddator och ett fungerande larm/fjärrlås. kul att köra oxå. Thumbs up

www.myspace.com/prayforlocust

I have nothing against god, its the fanclub i can't take.

Senast ändrad Fre 26 dec 2008 16:15, ändrad totalt 2 gånger
Ålle
Tor 25 dec 2008 18:17 Svara med citat
HellSpawn. har din 5 cylindrar?
HellSpawn
Fre 26 dec 2008 16:16 Svara med citat
Tror att det ska vara 4 cylindrar

Ålle
Fre 26 dec 2008 17:31 Svara med citat
Men hur e det möjligt med 20 ventiler när du endast har 4 cylindrar? eller tänker jag fel nu???
klenis
Golf 4 GTI -00 Ort: Borås
Fre 26 dec 2008 20:41 Svara med citat
Ålle skrev:
Men hur e det möjligt med 20 ventiler när du endast har 4 cylindrar? eller tänker jag fel nu???

Fel och fel. Det är 5 ventiler per cylinder på dessa motorer=) 5x4=20st

Kör:Golf MkIV GTI-00
Körde:Golf MkII CL-89
Skruvar:Golf MkI GTI-83
Ålle
Fre 26 dec 2008 21:05 Svara med citat
Jaha, 5 ventiler/cylinder. men e det 3 insugsventiler o 2 avgasventiler eller?
HellSpawn
Ons 31 dec 2008 0:25 Svara med citat
Jimb0 skrev:
Jag kör en 1,8 20V samma motor som GTIn fast utan turbo.

Kanske dum fråga men om det är "samma" motor som i GTIn är det då tillåtet att montera turbo på den motorn?

Edge
Ons 31 dec 2008 1:37 Svara med citat
Det sägs vara "samma"..
Det är dock inte tillåtet att smacka dit turbo och se glad ut..
Det man kan göra i teorin, om jag förstått det rätt är att smacka på turbo, ic, spridare, programvara etc.. samt bromsar, (om de inte redan är samma som GTin), så att allt är "samma" som GTin, kan man sen få den omtypad till en GTi av Svenska VW, då går det. Sen hur det fungerar i verkligheten är en annan sak.

Pratade om att göra en sån sak på min gamla Golf 3a -96 ett tag. Det skulle funka, pratade tom. med nån snubbe från Svenska VW som skrev såndana papper.