Forum - Volkswagen Polo - Lagerras vxlåda utgående axel polo coupe-91

klockar
Golf 1 GL 1,6 aut-82 Ort: Gagnef
Fre 24 sep 2010 16:20 Svara med citat
Som rubriken lyder befarar jag att lagret till vänster drivaxel gått.
Började knacka på väg hem i dag men bara i perioder och speciellt vid ingen belastning eller lite belastning.
Kunde inte lokalisera vart det kom ifrån först men tänkte att det kanske var nån av torxbultarn som släppt lite och gick mot godset i lådan.... men icke!

Sträckte mig ner och kände på medbringaren och det är ett rejält glapp upp/ ner.

Är det bökigt att byta lagret och är det dyrt. Gav 2000spänn för bilen som för övrigt är i riktigt bra skick. ca 18 tusen mil.

Eller ska man hiva i en ny låda istället?

Tacksam för svar.
klockar
Golf 1 GL 1,6 aut-82 Ort: Gagnef
Mån 27 sep 2010 9:54 Svara med citat
Svarar mej själv här lite då jag är väldigt förvånad efter fredagens skruvande...
Rev ner vänster sidan av framvagnen på polon och plockade ur drivaxeln.

Inga synliga eller kännbara fel på damasker, leder, fanns gott om fett.

Glappet jag hade känt tidigare då drivaxeln satt på plats fanns inte längre då jag kände direkt på medbringaren. Helt stumt endast litet glapp in/ ut men det är ju ganska normalt vad jag förstår.

Plockade ihop allt igen och kunde inte efter det höra något ljud mera trots våldsamma sängar åt höger och vänster samt kraftig broms/ gas påslag. (hur nu gaspåslaget kan vara kraftigt i en polo men iaf...)

Börjar fundera om det ÄNDÅ var bultarna till drivaxeln som inte var åtdragna.
Eller om ett motorfäste har gett sig något och på så sätt snedställer motorn något men så pass mycket att drivaxeln ibland går in i godset och orsakar detta ljud.

Eller så händer något när allting blir riktigt varmt och då påverkar lådan mm...

Förundrad....