Forum - Volkswagen Polo - Polo 96:a kamremshaveri

Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Tis 17 aug 2010 23:32 Svara med citat
God kväll VW entutiaster!

Är helt ny här på forumet och har tills för ca: en vecka sedan aldrig ägt en bil från VW tidigare. Köpte dock alltså nyligen en Polo 96:a 1.6 Automat med 9000 mil på mätaren och väldigt välskött och trevlig.

Reagerade när jag köpte den att kamremmen inte var bytt och tänkte då tanken att det nog började bli dags, började t.o.m. att höra med diverse verkstäder om vad det skulle tänkas kunna gå på Confused

Förvissad om att det borde vara några större problem drog jag och sambon dock iväg på en liten längre sväng och vad händer!! Vi rullar på fint i ca 90 och då stannar bilen bara av tvärt, inget larm inget oljud, motorn bara lägger av och vi rullar fint in på en P-ficka. Tar inte lång tid att konstatera att remmen är av, avsliten på ett ställe Sad

Min fråga till er är nu kanske egentligen flera: Hur ska man på bästa sätt fixa detta och få bilen på fötter igen?

Har läst runt och förstått det som att det är osannolikt att toppen klarat sig utan behöver renoveras, men frågan är väl hur pass skadat det kan ha blivit? Har även hört med några verkstäder och priset pendlar mellan 12 och 15 000kr för att fixa till allt. Då har dom räknat på ett begagnat topplock för runt 3000kr så resten hamnar på material i form av ny kamrem, vattenpump, packningar osv osv.

Vad skulle ni gjort i denna situation?

Som jag ser det finns det att välja på att.

Renovera toppen som sitter i nu(om den nu är skadad, vilket den ju lär vara)
Fixa en begagnad topp och använda den istället
Fixa en begagnad motor från skroten i bra skick och byta rakt av.

Som sagt, vad är egentligen enklast här? Är det enklare att byta motor än att byta topp?

Funderar på att lösa detta själv även om jag inte har jättemkt erfarenhet. Hur pass svårt anser ni att det är?

Som sagt, jag är i stort behov av hjälp och "guidning" här Smile

Stort tack på förhand

/Johannes
Qvarna
Golf 5 tdi 140 sportline Ort: Ockelbo
Ons 18 aug 2010 20:34 Svara med citat
Börja med att riva av toppen och kolla hur illa det är,förmodligen blir det billigare att köpa en begagnad topp.Har precis råkat ut för samma sak bara det att jag drog runt kammen för hand när jag skulle byta kamrem och krökte en avgasventil...
Jag fixade en ny ventil och satte ihop grejorna igen.Du behöver:Topplockspackning,nya bultar,kamrem,spännrulle och vattenpump.Ca 2500-3000 kr.Så du kan spara en slant på att skruva själv.En Haynes bok och momentnyckel är nödvändigt.Lycka till
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Tor 19 aug 2010 10:55 Svara med citat
Ja min tanke var nu precis att lyfta tanken och se hur illa det ser ut, kanske man haft sådan röta att inget är skadat? Troligen inte dock som sagt men ändå.

Låter ju galet att du kunde kröka ventilen för hand, verkar vara extremt känsliga delar detta. Bäst att vara försiktig som attan när man försöker sig på att repa detta.

Har börjat jaga delar samt en repbok från Haynes, precis som du säger är dom ovärdeliga när det ska till att skruvas. Är det något man ska tänka på vad gäller momentnyckeln? Finns det både digitala och analoga?

/Johannes
Qvarna
Golf 5 tdi 140 sportline Ort: Ockelbo
Tor 19 aug 2010 22:33 Svara med citat
Har bara använt använt "analoga" dvs.som knäpper vid inställt moment.
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Lör 21 aug 2010 21:18 Svara med citat
Qvarna skrev:
Har bara använt använt "analoga" dvs.som knäpper vid inställt moment.


Ah, ja jag antog att det var något sådant det rörde sig om, ska se till att införskaffa en sådan när det blir dags.

Planen är nu att lyfta toppen på bilen och se hur illa det är ställt, sedan blir det att beställa en begagnad eller renovera den befintliga om den inte är bortom all räddning.

Finns det något speciellt jag ska tänka på när jag ger mig i kast med detta arbete? Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få här, tidigare erfarenheter osv.

/Johannes
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Mån 23 aug 2010 12:39 Svara med citat
En annan fråga som ni kanske har svaret på. Kan man plocka topplocket från en Skoda Felicia 1.6:a? Det är väl exakt samma motor om jag inte fått allt om bakfoten?

/Johannes
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Tis 24 aug 2010 13:03 Svara med citat
Ytterligare en fråga!

Jag lyfte på ventilkåpan lite snabbt igår för att se om man kunde se några skador. Har förstått att det kan synas i form av sönderslagna lyftare, tryckare osv?

Såg dock inget som verkade trasigt men reagerade på att tryckarna (antar att de cylindriska delarna under kammen är tryckare) var i olika nivå. Vissa nuddade kamaxeln medan andra låg betydligt lägre.

Ska det vara på detta vis eller indikerar detta krokiga ventiler?

Ska som sagt lyfta toppen bara jag får tid till detta men det är intressant ändå att höra hur det kan se ut.

Återigen tacksam för alla svar och tidigare erfarenheter ni här på forumet kan tänkas ha.

Mvh
Johannes
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tis 24 aug 2010 20:54 Svara med citat
Spejaren skrev:
En annan fråga som ni kanske har svaret på. Kan man plocka topplocket från en Skoda Felicia 1.6:a? Det är väl exakt samma motor om jag inte fått allt om bakfoten?

/Johannes


Det kommer att passa för den motorn hetter också AAE

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tis 24 aug 2010 20:55 Svara med citat
Du måste lyfta av toppen för att kunna se skaorna på den.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Mån 30 aug 2010 9:52 Svara med citat
polomannen skrev:
Det kommer att passa för den motorn hetter också AAE


Låter mycket fint, då blev utbudet på bildelsbasen.se helt plötsligt mycket bättre! Very Happy

Vad är det förresten för hylsnyckel eller liknande man måste ha för att lossa på bultarna till topplocket? Ser ut som en stjärna, liknar en torxnyckel fast med många fler och mindre "kuggar".

Är det något specialverktyg man måste fixa?

/Johannes
J-ROS
Donator 25 VW Polo GTi 16v 6N1 Ort: Tibro
Fre 03 sep 2010 19:18 Svara med citat
Minns inte facknamnet men vi säger jämt ''in12''
Finns att köpa på vilken verktygsaffär som helst.

Bilskadetekniker åt Mitsubishi/Kia.
Hör av dig om du behöver hjälp Regular Smiley
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 03 sep 2010 20:38 Svara med citat
Imbus Smile

.....privat liv.....
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Mån 06 sep 2010 12:27 Svara med citat
Tackar för tipsen angående hylsan, det löste sig och jag fick tag på rätt.

Har nu lyft toppen och vad jag kan se är det åtminstone två ventiler som är krokiga (två av de mindre, är det avgas eller insug?) samt att jag är osäker på en av de större ventilerna. Den är ute ca: en halv centimeter men ser inte krokig ut.

Övriga är kvar inne i toppen, man ser enbart "hatten" och de verkar inte ha slagit i någon kolv.

Har tänkt lämna in den nu för ett kostnadsförslag så får vi se om det lönar sig.

Tack igen för alla tips!
Oloof
Golf 2 CL 1.8 -90 Ort: Täby
Ons 15 sep 2010 22:14 Svara med citat
Hur ser kolvarna ut?
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Tor 23 sep 2010 13:06 Svara med citat
Oloof skrev:
Hur ser kolvarna ut?


Hej Oloof, ledsen att jag svarar lite sent. Kolvarna såg bra ut, det syntes lite skavt på dom att två av dom slagit i varsin ventil.

Jag är ingen expert men jag tyckte inte det såg allvarligt ut, lite bortskavt sot såg det ut som Smile

Hursomhelst är toppen nu renoverad med två nya avgasventiler som flygit. Dessutom bytt samtliga avgasstyrningar, planad och alla ventiler blästrade och slipade. Såg ut som nytt när jag hämtade det Thumbs up

Bilen står nu på verkstad som ska hjälpa mig att dra fast toppen med rätt moment samt byta allt som hör kamremmen till vad gäller vattenpump, spännare etc. så det blir riktigt gjort. Det vågar jag mig inte på efter denna historia.

Tack för all hjälp och alla tips! Återkommer med info när bilen är ihopskruvad igen.
Spejaren
VW Polo 1.6 Ort: Umeå
Sön 24 okt 2010 20:05 Svara med citat
Tänkte bara meddela att bilen nu snurrar på sedan ca en månad tillbaka!

Topplocket blev fastdraget på verkstad samt att de även bytte kamrem, vattenpump, spännare etc.

Det som kvarstod för mig och sambon var då att skruva dit allt annat "krafs" som vi tagit bort tillsammans med topplocket innan Smile

Uppstarten var väldigt nervös, kändes som det stod mycket på spel vad gäller tid nedlagt, pengar sinnesfrid osv Wink. Allt gick dock utmärkt vilket kändes otroligt fint.

Tack igen för alla tips längs vägen, mycket värt!

Nu har jag dock andra funderingar som jag kommer ta upp på andra trådar här, gällande bensinförbrukning, krånglande startmotor osv. . . .

Tack igen för hjälpen!
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 24 okt 2010 20:15 Svara med citat
Härligt att det löste sej för dej. Thumbs up Thumbs up Thumbs up

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.