Forum - Volkswagen Polo - Gasen försvinner polo 1,4 -01

sofie
VW Typ 1 1967 Ort: Umeå
Ons 15 jun 2011 22:50 Svara med citat
Min polo 1,4 -01 har börjat krångla, hoppades att någon här kunde sprida lite ljus över skuggan!
Kör motorvägen, och helt plötsligt slutar gasen svara. Provar gasa några gånger, händer inget, bilen bara rullar och börjar sakta in. Växlar ner till 4:an, då får den gas och liv igen. Fortsätter köra och tar mig hem utan fler problem. Kollar när jag kommer hem, men hittar inget skumt.
Dagen efter, kör E4:an igen, samma sak händer, gasen slutar att fungera. Provade växla ner, och för varje nerväxling så fick den ju lite överflödssoppa och varvade upp, men gasen vägrade börja fungera så fick ju motorstopp. Provade starta bilen igen, inga problem.
Åkte förbi verkstad, datorn har registrerat två fel: lambdakorrektion efter katalysator regleringsgränsen har uppnåtts sporadiskt, och elfel i strömkretsen sporadiskt. Älskar sporadiska fel...
De mätte upp och påstog felet var i kontakten mellan kabeln och lambdasonden. De bytte kontakten och satte dit en ny lambdasond. Tomgången gick mycket jämnare efter det. YEAY tänkte jag, nu är det fixat! Nu, 5 dagar senare, samma skit. Bilen tappar gasen och dör... Krypkörde hem, hände ändå en gång till på hemvägen!
Kan tillägga att motorchecklampan brukar börjar lysa under sommaren, gärna i uppförsbackar, eller om bilen är tungt lasad, eller om man startar bilen kall och snabbt åker ut på snabb väg... Det enda datorn har registrerat är bakre lambdasonden. Bytte bakre lambda förra sommaren, och så nu igen då...
Någon som har någon smart idé vad som kan vara felet??
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara
Tor 16 jun 2011 20:11 Svara med citat
Glappkontakt till styrboxen så lossa batterikabeln och ta loss styrboxen rengör stiften i boxen och kontekterna= Jag hade själv en massa felkoder och andra fel bla ingen kontakt med gaspedalen jag hade somsagt en massa fel men efter rengörningen av stiften till styrboxen gjorde susen bilen funkar perfekt och jag har inte fått några felkoder eller driftsstörningar.

Mvh:Pekka.
sofie
VW Typ 1 1967 Ort: Umeå
Fre 17 jun 2011 2:23 Svara med citat
Ah tack för tipset! Ska testa det imorgon. Låter väldigt troligt, min känsla har sagt att det är nånting som är glappt, och nu kommer du och säger Vad som glappar. Sjyst!!!