Forum - Volkswagen Polo - Service Polo 1.2 tdi bluemotion 2012 + kamremsfråga

1965ek
Polo 5 1.2 tdi bluemotion Ort: Östersund
Fre 31 jan 2020 7:49 Svara med citat
Kommer det upp någon varning när det är dags för service eller hur funkar det? Aldrig haft vw tidigare därav frågan. Sanaste service enligt bok 2019-07. Sen undrar jag även om byte av kamrem. Lite olika uppgifter när jag googlar men de flesta uppgifter pekar på 12k mil utan någon hänsyn till ålder. Min har bara gått 4600 mil men är ju nu 10 år gammal.
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Mån 02 aug 2021 8:34 Svara med citat
1965ek skrev:
Kommer det upp någon varning när det är dags för service eller hur funkar det? Aldrig haft vw tidigare därav frågan. Sanaste service enligt bok 2019-07. Sen undrar jag även om byte av kamrem. Lite olika uppgifter när jag googlar men de flesta uppgifter pekar på 12k mil utan någon hänsyn till ålder. Min har bara gått 4600 mil men är ju nu 10 år gammal.


Om kamrem inte är bytt på 10år hade jag iaf bytt den!! (tror 6år var rek. innan,, tror dom slopat ålders rek numera..) -Om där nu verkligen sitter rem på din, å inte kedja(?) och vw har ju gått tilbaka till rem från kedjor, just pga att kedjorna inte håller... rätt ofta verkar det som... mvh
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 02 aug 2021 21:03 Svara med citat
1965ek skrev:
Kommer det upp någon varning när det är dags för service eller hur funkar det? Aldrig haft vw tidigare därav frågan. Sanaste service enligt bok 2019-07. Sen undrar jag även om byte av kamrem. Lite olika uppgifter när jag googlar men de flesta uppgifter pekar på 12k mil utan någon hänsyn till ålder. Min har bara gått 4600 mil men är ju nu 10 år gammal.


Radbyten

och

styckeindelning gör att man kan läsa texten utan att få huvudvärk, och ökar risken att någon orkar svara.

Remmar har blivit betydligt bättre, ventilmekanismer har blivit betydligt bättre och belastar remmar mindre.

Men i olika specialfall får man kolla närmare.

En rem som i flera år står still utan att motorn snurrar riskerar ojämnt slitage över olika delar av remmen, fukt, värme, runt brythjul... En motor som används varje vecka kommer slitas mer jämnt.

Vad är behovet av bilen för dig, måste den starta varje dag så byter man i god tid. Behöver den inte starta eller ta dig fram till målet så kör man på. Har du råd att skrota bilen om den går sönder, eller laga?

Det är numer ganska ovanligt att remmar havererar, vattenpumpar havererar mer ofta och inte sällan dödar de då kamremmen också.

Det finns ju ingen ersättning att få om remmen havererar, bara utgifter