Har inte så mycket erfarenhet av rost och var gränsen går där man borde åtgärda....
Vad har ni för åsikt?
På bilden nedan visas bärarmsinfästningen i subframe'n som i mitt tycke är rejält kexig. Skulle ni åtgärdat detta på Er fru's bil så att hon inte tappar hjulet när hon kör? (Förutsätter här att ni värderar henne som hon är värd, dvs som sin vikt i guld...)
Hittar man en ny subframe på skroten eller kommer det inte vara värt att byta då alternativen är lika dåliga? Kanske går att hitta en ny på nätet till rimlig peng? Andra delar finns ju nya på nätet nästan gratis till just polo...
(under 1/4 av originalpris på VW i Sverige i alla fall...)
BYT! det där är en solklar tvåa om inte en trea! Skulle inte sätta någon jag tycker om i den bilen Förvisso så hålls mycket ihop av k-hämmare,styrstag osv, men ändå, man vet aldrig hur det brister och hur det påverkar bilen. kör hon 100 och ett hjulbörjar dra till höger pga av att länkarmen är lös så har du inte så mycket till styrrespons då allt kommer flexa ist för att styra (bilen blir högst troligt extremt svårkörd)
Som sagt och som fd bilprovare bör denna bil INTE köras vidare med innan detta är åtgärdat! Där minst en 2:a är att räkna hem.
Vet dock inte hur det ser ut med piratdelar till detta.
Intressant att jag kom igenom bilprovningen UTAN anmärkning 22 minuter efter att jag hämtat bilen från verkstan som bytt bärarmar.... (Bärarmarna som redan gett mig en tvåa för några veckor sedan....)
Ingen är ofelbar. Jag bugar och bockar för klokskapen som förmedlats här. Jag lovar att jag kommer att byta framvagnsbalken innan någon rullar en meter till med denna bil.
Ni kan ha räddat liv. Tur att verkstan monterat spindellederna på fel sida så att hjulen tog i skärmen....annars hade jag inte inspekterat underredet mer på minst ett år....
Jo har med flera också den erfarenheten att både den ena till den andra rosthögen lyckats passera bilprovningen.
Betecknas ofta som "olycksfall i arbetet",,,
Men visst denna kärra kanske skulle kunna rulla på länge än med denna rostskada som med det sett liknande som betydligt värre rullande bilar, men det kan ju vara väldigt dumt att chansa med livet som insats...
Frågan är vad de är för pajas verkstad som släppte igenom de där? Om de bytt bärarmar borde ju sett de där, och av min erfarenhet av verkstäder hade de inte ens bytt nåt då om de sett ut så där.
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
För den som eventuellt hamnar i samma situation som jag, med hyfsat rostig framvagnsbalk på en polo så kan jag meddela att det går att lösa....
Min är nu fixad för hela bilens kvarvarande livslängd,
Letade på skroten efter en lågmilare som förhoppningsvis skulle kunna ha en välbehållen balk till realistiskt pris, men det finns en hel del olika varianter att hålla reda på även om man söker via regnr så det blev faktiskt en ny original....även om det var dyrt.
Beroende på om du har wire eller stång till växellådan finns två olika balkar som ser väldigt lika ut vid första åsyn, dessutom gick det till min bil inte ens att köpa en identisk med originalet. Konstruktionen ändrades någon gång efter 97 för att balken även skulle passa VW Fox, och två stag för avgasröret tillkom som inte används på min bil. Kan dock meddela att dessa två pinnar inte tar i något och denna kombinerade balk funkar utmärkt.
Som ovan mekare tog det dock två dagar i garaget hemma att få det gjort, har man plockat isär spindelleder och bärarmar tidigare så går det garanterat mycket fortare. 56 st bultar totalt blev jobbet i mitt fall...
Finns ingen anledning att skrota en gammal bil om underkänd framvagnsbalk är enda orsaken. Man får inte mkt alternativbil för de pengar det kostar att byta balken om man gör det själv....