Forum - Volkswagen Polo - Coilovers med 195/45R16 möjligt???

Bananen
Polo 3 1.4 16V -97 Ort: Stockholm
Mån 15 sep 2014 23:27 Svara med citat
Hej,

17 år på samma dämpare har satt sina spår och de nya bakdäcken polerar insidan av skärmarna i guppen även om det bara är ett litet barn i baksätet...(det har väl rostat av en hel del material på fjädrarna kan jag tänka mig så att bilen sjunker???)

Dags att byta tänker jag i alla fall och funderar på coilovers när jag ändå håller på så att man kan skruva till en estetiskt ok höjd. (Är dock inte ute efter att släpa bilen längs gatan, den ska bara inte se ut som en cross-polo på styltor.....:

http://www.billiga-coilovers.se/shop/ta-technix-coilover-vw-12910p.htm l

Är det någon som vet om detta överhuvudtaget kan fungera med 195/45R16 däck?
Eller krävs det mindre däck för att rymmas i originalskärmarna fram respektive bak?

Det står ju bara "sänker 30-90mm".....kan man överhuvudtaget höja till originalhöjden om man skulle behöva för att inte däcken ska ta i? Och isåfall, blir dämparna tokhårda då och ger inte efter ens en mm om man bränner på ett fartgupp.....??
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 18 sep 2014 11:17 Svara med citat
Bananen skrev:
Hej,

17 år på samma dämpare har satt sina spår och de nya bakdäcken polerar insidan av skärmarna i guppen även om det bara är ett litet barn i baksätet...(det har väl rostat av en hel del material på fjädrarna kan jag tänka mig så att bilen sjunker???)

Dags att byta tänker jag i alla fall och funderar på coilovers när jag ändå håller på så att man kan skruva till en estetiskt ok höjd. (Är dock inte ute efter att släpa bilen längs gatan, den ska bara inte se ut som en cross-polo på styltor.....:

http://www.billiga-coilovers.se/shop/ta-technix-coilover-vw-12910p.htm l

Är det någon som vet om detta överhuvudtaget kan fungera med 195/45R16 däck?
Eller krävs det mindre däck för att rymmas i originalskärmarna fram respektive bak?

Det står ju bara "sänker 30-90mm".....kan man överhuvudtaget höja till originalhöjden om man skulle behöva för att inte däcken ska ta i? Och isåfall, blir dämparna tokhårda då och ger inte efter ens en mm om man bränner på ett fartgupp.....??

Inget svar på din däcksfråga men lite svar på resten.

En fjäder under spänn/belastning sjunker lite hela tiden. Kanske en eller några få millimeter om året. Men efter många år blir det summerat en hel del.

Det satt TA-techniks skruvben på en dkv A4 jag köpte, sämsta väghållning på någon A4 jag kört. Dåliga standarddämpare som setat i många år gav bättre väghållning. Att bilen inte fjädrar in eller ut och bara studsar på minsta gupp är ingenstans bra väghållning även om vissa ibland tror att det är bra. Däcken ska ha bra kontakt med vägen för bästa väghållning.

På min gamla Scirocco köpte jag KW skruvben och där var dämpare och fjädrar matchade med varandra och för att kunna köras på vanliga vägar också.
På vintern skruvade jag upp den i högsta höjd och förspände fjädrarna lite grann. Höjden var nog snarlik som original men vilken chassisättning.
Bland det roligaste blev att ta fartgupp i 80-90km/h, Tjump, tjump lät det och sedan gjorde man en liten fin flygtur precis som man ser WRC bilarna göra över gupp och Tjump lät det vid landningen som var helt odramatisk.
Gungade och skakade mer i vilken originalbil som helst i stort sett i 30km/h över samma fartgupp.
Hade man riktig tur fick man någon som ville 'räjsa' över fartguppet Very Happy

Summa skruvben kan du i många fall få i stort sett originalhöjd med, TA suger dåligt.