Forum - Volkswagen Polo - Motorproblem polo 1,6-98

Knudas86
Polo 3 1,6-98 Ort: Hofors
Mån 13 okt 2014 3:31 Svara med citat
Hej har nyligen köpt en polo1,6 98 och har div problem med maskineriet på den, vi börjar med att den verkar dra mkt bensin och är svårstartad när den är varm men startar lätt när den är kall, har lagt märke till att tempraturmätaren bara går upp till ca70 grader (borde inte den ligga vid90 grader?) kan det ha något med saken att göra? termostaten och locket är nybytt men blev ingen skillnad, sen har jag ett grovt tickande ljud från en av lyftarna, går det att göra rent dom på något vis eller är det bara att byta dom? mvh martin
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 13 okt 2014 20:35 Svara med citat
Knudas86 skrev:
Hej har nyligen köpt en polo1,6 98 och har div problem med maskineriet på den, vi börjar med att den verkar dra mkt bensin och är svårstartad när den är varm men startar lätt när den är kall, har lagt märke till att tempraturmätaren bara går upp till ca70 grader (borde inte den ligga vid90 grader?) kan det ha något med saken att göra? termostaten och locket är nybytt men blev ingen skillnad, sen har jag ett grovt tickande ljud från en av lyftarna, går det att göra rent dom på något vis eller är det bara att byta dom? mvh martin

Jag förutsätter att bilen är nyservad innan du frågar om fel...

Gör en felkodsläsning igen, tempfelet kan vara tex termostat, tempgivare eller tempmätare. En ny termostat är ingen garanti, speciellt inte eftermarknad... Innan man monterar termostaten bör man testkoka den för att minska returmekandet.

Det går väl rent tekniskt att plocka bort hydralenheten ur tryckarna, göra rent bla bla och hoppas. Men har jag tagit bort kamaxeln skulle jag byta lyftarna på en gång.
Knudas86
Polo 3 1,6-98 Ort: Hofors
Mån 13 okt 2014 22:12 Svara med citat
Okej får pröva köpa en till termostat och testa först, ja men då köper jag nya lyftare också tänkte ta topppackningen ventiltätningar kamrem vattenpump osv på en gång då vet jag iaf att det är okej, tack för ditt svar mvh