Thompe
Golf 2 5d GL Aut-92 Ort: Trelleborg |
| Fre 03 okt 2014 11:39 |
|
| Hej! Köpt en Golf 2 GL aut-92. Miltal endast 12.000 mil och ägts av en gammal kvinna.Stått länge. Växlar mjukt men när jag bromsat ner och gasar igen slirar den och går upp i varv innan den hittar rätt växel. Svarar direkt vid kick-down. Är den sliten redan eller har den stått för länge bara? Vid gaspådrag drar/rullar bilen lite åt höger och när jag släpper går den tillbaka till vänster Ratten rör sig också .Vet någon vad som kan vara fel?
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 03 okt 2014 13:37 |
|
| Thompe skrev: | | Hej! Köpt en Golf 2 GL aut-92. Miltal endast 12.000 mil och ägts av en gammal kvinna.Stått länge. Växlar mjukt men när jag bromsat ner och gasar igen slirar den och går upp i varv innan den hittar rätt växel. Svarar direkt vid kick-down. Är den sliten redan eller har den stått för länge bara? Vid gaspådrag drar/rullar bilen lite åt höger och när jag släpper går den tillbaka till vänster Ratten rör sig också .Vet någon vad som kan vara fel? |
Det är säkert en väldigt snarlik låda i din bil som i golfI -83 med tomatlåda.
Om det inte slirar extremt mycket är det nog som det ska vara... De blir lite surriga och trötta med dessa gamla tomatlådor, fungerar fint inne i stan men sådär på landsvägen.
Men börja med att byta olja och sätt sedan rätt nivå, det blir definitivt inte sämre.
Om bilen drar åt ett håll vid gas och åt andra hållet vid bromsning är bussningar etc i framvagnen slut och behöver bytas, samt hjulinställning därefter.
|
|
FjonkeeN
Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö |
| Fre 03 okt 2014 13:49 |
|
Så ska den ju absolut inte vara. Visst, den kan va lite seg på att hitta rätt växel men ska ju inte bara så du beskriver de
Hade en -88a med 14k på mätaren (givetvis automat), ochden hittade växel rätt så snabbt ändå för å va sån gammal konstruktion.
Byt inte olja i lådan! Det förstör gärna lådorna !! Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
|
|
Thompe
| Tis 07 okt 2014 10:07 |
|
| Tack för tipsen får testa dom..
|
|
r o l l e
| Tis 07 okt 2014 13:49 |
|
| FjonkeeN skrev: | Så ska den ju absolut inte vara. Visst, den kan va lite seg på att hitta rätt växel men ska ju inte bara så du beskriver de
Hade en -88a med 14k på mätaren (givetvis automat), ochden hittade växel rätt så snabbt ändå för å va sån gammal konstruktion.
Byt inte olja i lådan! Det förstör gärna lådorna !! |
Att inte byta olja i en tomatlåda förstör defintivt lådan. En låda som 'går' sönder av oljebyte hade något direkt fel redan innan eller så har fel olja använts.
Frisk ren olja är grunden för att en tomatare ska kunna fungera vettigt, många gånger även korrekt nivå.
Hade en tomatare från en koncernsyskon där ett av kylrören till och från lådan gick sönder, så det läckte ut lite olja. Tog bort röret, svetsade ihop det (hade skavt) och slog i en liten skvätt olja uppskattat mot vad som hade runnit ut. Lådan slirade på växlar. I med lite mer olja, en deciliter i taget... Lådan slirade på växlarna tills den 'slog' i växlarna.
Jag hade redan tid bokad då denna bil behöver diagnosdator för att sätta korrekt nivå, verkstaden bytte olja och satte korrekt nivå och sedan växlade lådan mjukt och fint igen och slirade på konverten när den skulle.
|
|
FjonkeeN
Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö |
|
r o l l e
| Tis 07 okt 2014 23:57 |
|
Läser man runt lite mer och även allmänt om tomatlådor, frågar en hel bunt kunniga mekaniker etc så är slutsatsen att vill man få långt liv i sin tomatlåda är det regelbundna oljebyten som gäller.
Hur ofta beror på växellåda och vilken effekt man använder...
Lite äldre tomatlådor har ju oftast en oljesticka, då kan man ta upp den och titta, känna och lukta på oljan i lådan. Luktar den bränt så är det defintivt dags att byta, även en 'sköljning' av lådan är bra men bäst är ju givetvis att plocka bort tråget på lådan och sedan byta filtret.
Har lite svårt att läsa och försöka förstå den tråd du skriver men om jag fattar rätt hade killen problem med att hans låda växlade dåligt/felaktigt och bytte olja och ett halvår senare blev det helt paj på lådan.
OM lådan går sönder efter byte av olja finns felet där redan innan, och den kommer gå sönder ännu snabbare utan byte av olja.
I vissa fall av att en låda slirar, växlar lite dåligt tex så kan byte av olja ge tillbaka funktionen. Men underlåtenheten att serva och istället missköta kan redan ha gjort skador...
|
|
Thompe
| Fre 31 okt 2014 10:05 |
|
Har nu haft inne Golfen på verkstad och det var vänster länkarm med bussning som var dålig. Är bytt nu och bilen går spikrakt vid gaspådrag igen, härligt. Ska ställa av den för vintern nu och tar ta i tomatlådan till våren istället. Tack alla som gett mig goda tips!
|
|